useless useless skrev:
Reagerade inte du?
Spela du cool om du vill!
Jag köpte ett hus med hjälp av mäklare och avstyckat av Lantmäteriet.
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
M migge1 skrev:
Spela du cool om du vill!
Jag köpte ett hus med hjälp av mäklare och avstyckat av Lantmäteriet.
Jag håller med, det här är inget man normalt kan förvänta sig när man köper ett vanligt hus...
Men nog borde man reagera på att elmätaren sitter hos grannen, typ?

Men det känns väl inte vara speciellt dyrt att flytta mätaren till din fastighet?
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Jag håller med, det här är inget man normalt kan förvänta sig.
Men det känns väl inte vara speciellt dyrt att flytta mätaren till din fastighet?
Jag har ingen aning faktiskt, fick detta svar från Ai.
Kostnaden för att ansluta en villa till elnätet i Helsingborg kan variera beroende på flera faktorer, såsom avståndet till närmaste anslutningspunkt och vilken typ av anslutning som behövs. Enligt Vattenfall Eldistribution [A](https://www.vattenfalleldistribution.se/kund-i-elnatet/anslutning/anslut-din-fastighet/?copilot_analytics_metadata=eyJldmVudEluZm9fY2xpY2tTb3VyY2UiOiJjaXRhdGlvbkxpbmsiLCJldmVudEluZm9fY29udmVyc2F0aW9uSWQiOiJiZzQ5OEZTRVBpbnJ2M2JqVnVEZVMiLCJldmVudEluZm9fY2xpY2tEZXN0aW5hdGlvbiI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cudmF0dGVuZmFsbGVsZGlzdHJpYnV0aW9uLnNlXC9rdW5kLWktZWxuYXRldFwvYW5zbHV0bmluZ1wvYW5zbHV0LWRpbi1mYXN0aWdoZXRcLyIsImV2ZW50SW5mb19tZXNzYWdlSWQiOiI3aXN5WkdSeFM1ejI4UFJjcUFpblIifQ%3D%3D&citationMarker=9F742443-6C92-4C44-BF58-8F5A7C53B6F1) och VB Energi (https://www.vbenergi.se/elnat/anslu...onMarker=9F742443-6C92-4C44-BF58-8F5A7C53B6F1), kan kostnaden för en ny anslutning variera från cirka 50 000 kr för avstånd upp till 200 meter, till betydligt högre belopp för längre avstånd. För exakta kostnader rekommenderas att du kontaktar ditt lokala elnätsföretag och begär
D Dilato skrev:
Jag håller med, det här är inget man normalt kan förvänta sig när man köper ett vanligt hus...
Men nog borde man reagera på att elmätaren sitter hos grannen, typ?

Men det känns väl inte vara speciellt dyrt att flytta mätaren till din fastighet?
Ingen aning,, men enligt Ai


Kostnaden för att ansluta en villa till elnätet i Helsingborg kan variera beroende på flera faktorer, såsom avståndet till närmaste anslutningspunkt och vilken typ av anslutning som behövs. Enligt Vattenfall Eldistribution [A], kan kostnaden för en ny anslutning variera från cirka 50 000 kr för avstånd upp till 200 meter, till betydligt högre belopp för längre avstånd. För exakta kostnader rekommenderas att du kontaktar ditt lokala elnätsföretag och begär en offert.

Behöver du hjälp med något annat?
 
AI vet inte mer än vad dess modell tränats på, så att fråga en sådan om sånt och ta avdrag som någon sanning är bara korkat.

Jag har deepseek installerat på min pc men inte f*n litar jag på svaren...det är sjukt ofta som svaren är lång ifrån sanningen ..

Se ditt eget inlägg, du fick inget svar på din egentliga fråga, bara vad en nyinstallation kan kosta..vilket inte är vad som avses här.

Edit: du måste ju redovisa din fråga till AI:n och också vilken AI du frågade innan det ens går att fatta..😎
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
AI vet inte mer än vad dess modell tränats på, så att fråga en sådan om sånt och ta avdrag som någon sanning är bara korkat.

Jag har deepseek installerat på min pc men inte f*n litar jag på
D Dilato skrev:
AI vet inte mer än vad dess modell tränats på, så att fråga en sådan om sånt och ta avdrag som någon sanning är bara korkat.

Jag har deepseek installerat på min pc men inte f*n litar jag på svaren...det är sjukt ofta som svaren är lång ifrån sanningen ..

Se ditt eget inlägg, du fick inget svar på din egentliga fråga, bara vad en nyinstallation kan kosta..vilket inte är vad som avses här.
Kanske sant.
Men om jag har 200m till närmsta anslutning.
Grävning, kabel o skåp, jag har ingen aning om priser.
Men känns som det ej blir en billig grej.
 
M migge1 skrev:
Kanske sant.
Men om jag har 200m till närmsta anslutning.
Grävning, kabel o skåp, jag har ingen aning om priser.
Men känns som det ej blir en billig grej.
Kabeln från mätaren till din fastighet finns ju redan om jag fattar rätt, så det som ska flyttas är var på kabeln mätaren sitter.
Eller är det något annat?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Kabeln från mätaren till din fastighet finns ju redan om jag fattar rätt, så det som ska flyttas är var på kabeln mätaren sitter.
Eller är det något annat?
Jag vet ej om den får vara kopplad där den är, eller om den måste gå till en kopplingspungt.
Vi har ej heller fått mer info, det var bara en gubbe som dök upp o förhörde min fru.
Fått ett mail med, men inga brev osv.
Så vi vet inte när det ska vara gjort eller så heller.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Behöver klargöras vad det är för kabel om den får att skarva här ligger avsäkringen på min servis ett snäpp högre 20A i stolpen och 16A efter mätaren med tanke på kabellängden så är det troligt att den inte är överdimensionerad dvs kablen från mätaren kanske inte är tillräcklig för att mata från nästa skåp med befintlig säkring.
 
Claes Sörmland
M migge1 skrev:
Spela du cool om du vill!
Jag köpte ett hus med hjälp av mäklare och avstyckat av Lantmäteriet.
Mäklaren är ingen besiktningsman utan en sorts juridisk hjälpreda så att affären sker korrekt enligt jordabalkens regler. Och mäklaren hjälper till med annonsering och visning även om det formellt är säljaren som köper annonsen på Hemnet, inte mäklaren.

När Lantmäteriet styckar av fastigheter så tittar de inte på el. El är så lätt att dra om.

Kvar blir få fastighetsägaren med ansvaret. Och eventuell köpare vid en försäljning som tar över detta ansvar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.