Om jag ligger i höger körfält närmar mig rondellen, hur får jag köra?

  • Antal röster
    971
P
Det finns uppenbara skäl till att inga svenska världsmästare finns i varken F1 eller Rally i nutid!
 
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
Fairlane
B Björn He Bergman skrev:
Köra i båda körfälten runt en rondell, mitt över körfältslinjen, kan man ju ändå göra om man inte utgör fara eller onödigt hinder för andra fordon.
Du har ju tidigare visat att du inte förstår ens när du utgör ett hinder när du ligger i vänsterfil och blir omkörd till höger så det är ju inte mycket värt.

Det jag framförallt inte förstår är varför du vill ligga över två filer?
Klarar du inte att att hålla en fil i den cirkulationsplatsen med bil?
Jag har sett lastbilar med släp kunna hålla sig i en fil på den platsen ...
 
B Björn He Bergman skrev:
Köra i båda körfälten runt en rondell, mitt över körfältslinjen, kan man ju ändå göra om man inte utgör fara eller onödigt hinder för andra fordon. Man kan ju se, om man håller uppsikt, om något annat fordon ligger i vägen alldeles bredvid. Utgör man inte fara eller onödigt hinder för något annat fordon så är det tillåtet att byta körfält eller annars korsa körfältslinjen för att ändra fordonsplaceringen i sidled... Dock måste man ge tecken i god tid innan körfältsbyte.
Vid rondeller måste man ändå vara särskilt uppmärksam på att längre fordon normalt kan behöva färdas mitt över körfältslinjen (i båda körfälten) för att få utrymme att passera rondellen.
Varför skall du köra så? Vad vinner du på att köra på ett så olämpligt sätt även pm det är lagligt så länge inget händer?

Din inställning till trafikregler och andemeningen i alla regler är ju väldigt olämpligt och det är bara en tidsfråga innan du ställer till med en olycka.
 
  • Gilla
Anders.o93 och 2 till
  • Laddar…
B Björn He Bergman skrev:
Köra i båda körfälten runt en rondell, mitt över körfältslinjen, kan man ju ändå göra om man inte utgör fara eller onödigt hinder för andra fordon.
"Kan" är en definitionssak, vi är ju ganska eniga om här att det inte är tillåtet.

Den springande punkten i hela detta resonemang är ju varför är du så besatt av att köra grensle över filmarkeringen i en rondell??

Varför, varför, varför??

Kan Du Förklara Detta?

Skulle vi andra kunna få reda på detta?

Varför???
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 4 till
  • Laddar…
B Björn He Bergman skrev:
Köra i båda körfälten runt en rondell, mitt över körfältslinjen, kan man ju ändå göra om man inte utgör fara eller onödigt hinder för andra fordon. Man kan ju se, om man håller uppsikt, om något annat fordon ligger i vägen alldeles bredvid. Utgör man inte fara eller onödigt hinder för något annat fordon så är det tillåtet att byta körfält eller annars korsa körfältslinjen för att ändra fordonsplaceringen i sidled... Dock måste man ge tecken i god tid innan körfältsbyte.
Vid rondeller måste man ändå vara särskilt uppmärksam på att längre fordon normalt kan behöva färdas mitt över körfältslinjen (i båda körfälten) för att få utrymme att passera rondellen.
Varför? Körfälten har tillräcklig bredd. Jag hade inga problem att hålla mig i dem ens med med Cheva Suburban, och den är som en flodhästmed massiv övervikt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.