Jag är helt ny på forumet så jag hoppas jag gör rätt...

Vi köpte ett hus (vårt första) i september och det är byggt 2005 så det är relativt nytt.

I helgen skulle vi flytta på vårt städskåp (fastmonterat i väggen) och då visar det sig att skruven sitter i en vattenledning så det rinner en hel del vatten.

Nu har vi äntligen fått stopp på det men det är blött nere i krypgrunden så det blir ju en del att fixa för byggföretaget/rörmokaren.

Så det var min lilla historia, nu till frågan, vem betalar?

Vårt försäkringsbolag vill att företaget som byggde huset ska betala skadan men det företaget har gått i konkurs. Och försäkringsbolaget vill inte heller att vi ska behöva stå för självrisken på 3000 men vem ska då stå för den? Vi har inte fått några bra svar från dem om jag säger så.

Hoppas någon kan hjälpa mig så jag lite vad som gäller för just nu har vi ingen aning.

Hej och välkommen!

Det låter som om det här är försäkringsbolagets problem och inte ditt.

I första hand betalar dom dej, och i andra hand kräver dom sedan eventuellt någon annan på ersättning för sina kostnader.

Som sagt, din egen försäkring bör gå in i första hand. Självrisken får du då stå för själv, troligen också VVS kostnaden för själva det trasiga röret. Bolaget ersätter följderna av läckan men inte själva läckan.

Ev. så skulle det här kunna gå som dolt fel, dvs den som sålt huset till er är ansvarig. Det är dock alltid en strulig process med osäker utgång att kräva ersättning för dolt fel. Så förs. bolaget låter som ett bättre case.

Tack för era svar.

hempularen, tänke på det här med dolt fel för vår säljare har ingen sån försäkring. Men är det säljarens fel när det är byggföretaget som satt dit skåpet? Är bara nyfiken.

Det spelar ingen roll om säljaren har dolda fel försäkring eller ej, det är bättre för dig om det saknas då bolagen lägger ner stora resurser på att mangla kravställaren i rätten innan de betalar ut ngt.
De flesta fall av dolda fel görs upp genom förlikning, då man inte vill riskera att förlora och dra på sig massa rättegångskostnader.

Att en skruv till ett skåp sitter i en vattenledning är ju ngt som helt klart kan klassas som dolt fel, då det troligen inte går att upptäcka utan att skruva loss skåpet.
Sen är det säljarens sak att begära ersättning från byggfirman, inte din sak.

Men tar fb det hela med självrisk så kör på det, billigare än 3000kr kommer du nog inte undan ändå.

Hubbe2 skrev:
Att en skruv till ett skåp sitter i en vattenledning är ju ngt som helt klart kan klassas som dolt fel
Troligt kanske, men inte "helt klart".

"Helt klart kan klassas." ska du citera mig citera då så att du får med vad jag faktiskt skrev....
Självfallet är det inte helt klart att det är ett dolt fel i juridisk mening.

Hubbe2 skrev:
"Helt klart kan klassas." ska du citera mig citera då så att du får med vad jag faktiskt skrev....
Självfallet är det inte helt klart att det är ett dolt fel i juridisk mening.
Jag tar på mig dumstruten. :blushing:

äh, skippa den. Så illa var det inte.

J
Hoppas du inte har Länsförsäkringar!

Ojoj jo det har vi. Varför?

D
Hade föregående ägare också länsförsäkringar? Det är väl tveksamt om felet uppstod medan din nuvarande försäkring gällde, så det borde ju inte vara ditt försäkringsbolag som tar skadan, eller?

John J skrev:
Hoppas du inte har Länsförsäkringar!
Här i forumet verkar man inte gilla LF något vidare... Alla har vi olika erfarenheter av olika försäkringsbolag. Mycket tror jag beror på mer på vilken handläggare man råkar få än vilket bolag man har. Personligen kan jag bara konstatera att LF alltid har skött sig exemplariskt när jag har "behövt" att ha med dem att göra på grund av en skada. Men som sagt, erfarenheterna är olika för oss alla.

Ridax; Jag vet inte om föregående ägare hade länsförsäkringar.
Men jag har helt 100 på att det var de som byggde huset 05 som också satte dit städskåpet. LF vill ju ha byggföretagets org.nr. så LF vill ju jaga dem på pengar, hur nu det ska gå eftersom de gått i komkurs, men det hoppas jag inte ska bli vår huvudvärk.

Alfredo; vi har haft LF länge och de har alltid varit väldigt tillmötesgånende när vi haft sjuka barn och jag har klantat mig med glasögon o liknande, så nu hoppas jag att det här också går "smidigt".
Vi har än så länge fått på papper att vi endast ska betala 3000 som självrisk och att de tar resten. Sen förstår jag att de i sin tur vill jaga någon för att få pengar för det de lägger ut.
Gahh hoppas allt löser sig.

LF vill nog ha org.nr för att klämma det försäkringsbolag som stod för deras försäkringar på pengar.
De hade antagligen ngn byggfelsförsäkring.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.