1 810 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Försenat badrum
Fråga angående försenade hantverkare.
Har anlitat en firma för att renovera ett badrum i vårt hus. Vi har i kontraktet skrivit att arbetet skall starta 1 juni -10 och avslutas efter ca 4 veckor. Imorgon går vi in på vecka 10 och vi håller på att bli tokiga på dem.:@
Har tyvärr inte skrivit in något om vite i kontraktet och min fundering är nu om vi har vi har rätt att kräva nedskrivning av priset pga förseningen? De har inga som helst skäl till försening utan jag tror helt enkelt att de har tagit på sig för mycket jobb.
Min tanke är att kräva 2% av entreprenadsumman per vecka from vecka sex. Tills idag handlar det om ca 10000 kr plus ca 2500 kr/vecka för kommande veckor.
Att det är rimligt är jag inte bekymrad över, men har vi faktisk rätt att hålla inne motsvarande summa?
Har anlitat en firma för att renovera ett badrum i vårt hus. Vi har i kontraktet skrivit att arbetet skall starta 1 juni -10 och avslutas efter ca 4 veckor. Imorgon går vi in på vecka 10 och vi håller på att bli tokiga på dem.:@
Har tyvärr inte skrivit in något om vite i kontraktet och min fundering är nu om vi har vi har rätt att kräva nedskrivning av priset pga förseningen? De har inga som helst skäl till försening utan jag tror helt enkelt att de har tagit på sig för mycket jobb.
Min tanke är att kräva 2% av entreprenadsumman per vecka from vecka sex. Tills idag handlar det om ca 10000 kr plus ca 2500 kr/vecka för kommande veckor.
Att det är rimligt är jag inte bekymrad över, men har vi faktisk rätt att hålla inne motsvarande summa?
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Nej, du har rätt till ersättning för faktiska verifierade extrakostnader som beror på förseningen. Däremot så har man rätt att häva avtalet om det försenas kraftigt. Vad som rent juridiskt är en kraftig försening bör du nog kolla med en advokat. Efter hävning skall du betala firman för värdet av det de gjort, du har troligen också rätt att kräva (hålla inne) pengar för den fördyring det blir för dig att anlita en annan firma (även det bör du kolla med någon som verkligen vet). Om du inte har betalat något hittils så sitter du i en ganska bra sits. Om du vill häva så måste du varna firman att du har för avsikt att häva om de inte färdigställer inom en rimlig tid ex. 2 veckor.
Jag har läst igenom hantverkaravtalet och konsumenttjänstlagen och tolkar det i princip likadant. Har dock väldigt svårt att förstå att man som kund/köpare har så små möjligheter att påverka hantverkaren. Jag menar, de bryter helt klart mot kontraktet men jag har ändå nästan ingen chans att få ersättning! Det är ju faktiskt rätt svårt att hävda att jag lider ekonomisk skada av att inte ha två badrum i mitt hus... Att vi däremot levt i en byggarbetsplats hela semestern ska alltså inte vara värt skadestånd...! Finner det svårt att acceptera. Som du påpekar sitter jag dock i en hyfsad sits då jag inte har betalat mer än en första inbetalning till hantverkaren.
Klicka här för att svara
