Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Tyresö
Thomas59 skrev:
Kanske du vänligen kan berätta för mig exakt vad det är som är oseriöst resp. påhopp så kanske jag kan svara dig?

Meningen med procentsatserna är för övrigt tämligen obegriplig. Påstår du tex att jag "hela tiden" hävdat att 2% av hantverkarna är oseriösa eller påstår du att jag "hela tiden" hävdat att 100% av hantverkarna är oseriösa eller vad är det egentligen du försöker säga i ditt inlägg?

Ditt sista påstående är jag tyvärr benägen att hålla med dig om. Det kan ju dels bero på kontraktets utformning (som vi fick en liten inblick i av köksmontören ovan) och dels på att hantverkarna inte heller verkar bry sig. Om hantverkaren inte bryr sig är det väl föga förvånande att kunden inte bryr sig.

Jag sitter vid datorn ett tag till och svarar gärna om du kan förtydliga dig lite.

Det är möjligt att det bara är jag som reagerar på att du i dina inlägg använder en retorik-teknik som är direkt kopierad från en välkänd Tysk ledare på 40-talet.

S
Thomas59 skrev:
Kanske du vänligen kan berätta för mig exakt vad det är som är oseriöst resp. påhopp så kanske jag kan svara dig?

Meningen med procentsatserna är för övrigt tämligen obegriplig. Påstår du tex att jag "hela tiden" hävdat att 2% av hantverkarna är oseriösa eller påstår du att jag "hela tiden" hävdat att 100% av hantverkarna är oseriösa eller vad är det egentligen du försöker säga i ditt inlägg?

Ditt sista påstående är jag tyvärr benägen att hålla med dig om. Det kan ju dels bero på kontraktets utformning (som vi fick en liten inblick i av köksmontören ovan) och dels på att hantverkarna inte heller verkar bry sig. Om hantverkaren inte bryr sig är det väl föga förvånande att kunden inte bryr sig.

Jag sitter vid datorn ett tag till och svarar gärna om du kan förtydliga dig lite.
Jag har citerat dig så jag förstår att det är svårläst. Men jag ska försöka tolka din egna text till dig själv:

Citat: Om du med tolkningar menar att det är precis på detta sätt som det faktiskt går till och att det inte ANSES oseriöst i hantverkarkretsar, så förstår jag dig. Det har jag på olika sätt hävdat hela tiden och det är ju precis det som är problemet. Det ni hantverkare tycker är ok tycker inte alltid kunderna är ok. Exemplen är ju otalaiga.

Min tolkning:
Att du vet, att det kunden tycker är oseriöst är INTE oseriöst i hantverkarkretsar. Det har du ju tydligen hävdat hela tiden också. Då undrar jag om det det 2 eller 100% av hantverkarna som du har underlag för? Hur många procent är "hantverkarkretsar"?

Du tycks även veta att hantverkaren och kunden ibland har olika åsikter om vad som är ok. Den dörren var redan öppen kan jag tycka, så det är väl inte konstigt att dom exemplen är otaliga.

Milkshaken
Och det har nu gått 40 minuter utan att Thomas har gett något svar på svedbergs fråga/Påstående... så.... har inte Thomas mer att säga då eller? isf kan han ju ge en del en stor ursäkt i den här tråden..... ty du satt ju faktiskt kvar vid datorn ....

Thomas59
Swedberg skrev:
Jag har citerat dig så jag förstår att det är svårläst. Men jag ska försöka tolka din egna text till dig själv:

Citat: Om du med tolkningar menar att det är precis på detta sätt som det faktiskt går till och att det inte ANSES oseriöst i hantverkarkretsar, så förstår jag dig. Det har jag på olika sätt hävdat hela tiden och det är ju precis det som är problemet. Det ni hantverkare tycker är ok tycker inte alltid kunderna är ok. Exemplen är ju otalaiga.

Min tolkning:
Att du vet, att det kunden tycker är oseriöst är INTE oseriöst i hantverkarkretsar. Det har du ju tydligen hävdat hela tiden också. Då undrar jag om det det 2 eller 100% av hantverkarna som du har underlag för? Hur många procent är "hantverkarkretsar"?

Du tycks även veta att hantverkaren och kunden ibland har olika åsikter om vad som är ok. Den dörren var redan öppen kan jag tycka, så det är väl inte konstigt att dom exemplen är otaliga.
Ja du Swedberg. Jag vet inte riktigt vart du vill kommamed ditt inlägg. Att kunder och hantverkare inte alltid är överens om vad som är seriöst lär det väl inte råda något tvivel om. Det är ju bara att läsa denna och otaliga andra trådar. Eftersom du inte gillar att jag tolkar inlägg så får jag väl fråga då: Anser du att kunder och hantverkare ALLTID har samma bild av vad som är seriöst? Om inte så håller du ju faktiskt med mig och då framstår det ju som ganska märkligt att du anser mitt inlägg vara såväl oseriöst som ett påhopp. Ja hela ditt inlägg framstår då som mycket märkligt.

Då du skriver: "Det har du ju tydligen hävdat hela tiden också" ägnar du dig ju faktiskt åt det du kritiserar mig för, att tolka inlägg. Nej, jag har inte hävdat "att det kunden tycker är oseriöst är INTE oseriöst i hantverkarkretsar". Det är din tolkning som väl troligen bygger på att du inte förstår vad jag skriver när jag skriver följande: "Det ni hantverkare tycker är ok tycker inte alltid kunderna är ok". Det är ju en viss skilllnad.

Denna din mening blev nu efter ditt förtydligande (?) om möjligt än mer obegriplig, citat: "Då undrar jag om det det 2 eller 100% av hantverkarna som du har underlag för? Hur många procent är "hantverkarkretsar"?" men ok jag kan möjligen gissa vad du menar/frågar efter. Nej jag har aldrig utgivit mig för att kunna kvantifiera andelen oseriösa hantverkare och jag ser inte heller vilken relevans det har. Hantverkarbranschen HAR ett problem med oseriösa hantverkare. Detta problem drabbar såväl kunder som andra, seriösa, hantverkare på ett sätt som är ytterst besvärande för båda parter. Det är också ett faktum att det, i alla fall här på BH, finns ett antal hantverkare som stenhårt (!) slår ner på alla som försöker debattera detta. Vad dom/ni tror er vinna på detta är svårt att förstå. Det bygger ju bara på bilden av oseriösa hantverkare. Min gissning är att det är ett utslag av missriktad kåranda alternativt att man känner sig träffad trots att ingen person (förutom möjligen Tyresö då i denna tråd) är utpekad.

Jag har länge efterlyst initiativ från hantverkarkåren vad gäller att rensa upp i de egna leden men viljan att ens erkänna att branschen har problem verkar obefintlig. Istället ägnar sig vissa åt att försöka skyffla över skulden på kunderna eller att hitta (krystade)förklaringar som skulle kunna rättfärdiga det oseriösa beteendet. När argumenten inte räcker beskyller Tyresö mig för att ha "en retorik-teknik som är direkt kopierad från en välkänd Tysk ledare på 40-talet". Vore jag Moderator skulle du Tyresö bannas för gott från Byggahus.se. Jag förstår att du fick kallla fötter då du insåg vad du berättat om i ett av dina inlägg. Det var inte så smickrande för dig MEN nån måtta får det väl för f-n vara!

Redigerat:
Tyresö
Ja, jag väntar också på något kryptiskt missförstått påhopp ang. mitt inlägg #106.

Tyresö
Thomas59 skrev:
Vore jag Moderator skulle du Tyresö bannas för gott från Byggahus.se. Jag förstår att du fick kallla fötter då du insåg vad du berättat om i ett av dina inlägg. Det var inte så smickrande för dig MEN nån måtta får det väl för f-n vara!

Jag har svårt att ta dej på allvar eftersom dina argument enbart handlar om mina kalla fötter.

Du har missat ett annat alternativ - dvs att jag helt enkelt inte bryr mej om din åsikt eller vad du skriver om mej. Du gör ju bort dej själv genom att kriga mot alla, i stället för att debattera - du argumenterar som mina döttrar gjorde när dom var tonåringar och om du är äldre än en tonåring, så är det pinsamt att hålla på att kriga på det viset du gör - det här är ju ett forum för åsikter som ska debatteras.

Låser tråden

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.