12 499 läst ·
67 svar
12k läst
67 svar
Kan man stämma besiktningsmannen?
Sen ytterligare, exakt hur stor är risken att det skall bli stående vatten där och med sådant tryck så att det trycks upp under manschetten?
/Kent
/Kent
Mycket liten risk.snickarboden skrev:
Jag kan inte se något fel förutom att manschetten sticker ut några millimeter under klämringen på något ställe. Är det bara 4år gammalt är det förhoppningsvis dessutom en "modern" manchett som "vulkar" ihop sig med brunnen som sitter där. Då är det svårt att få bort manschetten även utan klämring.
Någon här hävdade att det var en purusbrunn med en jafoklämring och det skulle i så fall vara ett generalfel men det är ju bara att kolla på vattenlåset vad det är för en brunn (det är den lösa delen man kan lyfta ur för att rensa). Har svårt och tro att någon tvingar i en jaforing i en purusbrunn. Passformen skiljer sig ganska mycket, vet inte ens om det går. Ska kolla imorgon.
Jag hade inte legat sömnlös över det där och framför allt hade jag absolut inte börjat pilla med det. Finns där inget som tyder på fuktskador efter 4 års användning så lär det inte komma plötsligt nu heller.
Som jag förstått det så finns det olika brunnar. Det är inte alla som skruvas.snickarboden skrev:
Ja, jag skulle tro att risken är större att man skadar än lagar.snickarboden skrev:
Nyfniken>Men då är man tillbaka på ruta ett, hur skall man kunna kolla om man inte tar bort klämringen om det är tight avskuret???
/Kent
/Kent
Jag förstår nog inte frågan riktigt. Om du ser manschetten sticka ut under klämringen så är den inte korrekt monterad. Punkt.snickarboden skrev:
Jag har en sån här brunn och jag tänker nog inte göra ett smack åt det så jag tror att risken att det blir värre är för stor.
Ja risken att saker blir fel är stor så därför man inte skall röra i det men jag köper inte att det skulle vara fel för att man ser manschetten under ringen.
Risken är liksom noll.
/K
Risken är liksom noll.
/K
Min teori är att försäkringsbolagen använder det här som anledning att inte betala ut ersättning. Jag har en bekant som fick en vattenskada då toaletten läckte vatten (de var på semester). Försäkringsbolaget nekade ersättning med motiveringen att tätskiktet var felaktigt gjort vid blandaren på väggen i duschen. Det slutade med stämning där min bekant fick rätt.snickarboden skrev:
Nja, inte ens försäkringsbolagen kan leka hur de vill med lagrummen (även om de försöker) så jag vidhåller min tolkning, dvs kan jag inte se manschetten så utgår jag från att det inte finns någon.
Dock blir det mest en akademisk fråga eftersom jag inte besiktigar utom för nära vänner och då har man en annan kommunikation. Och ja, de är fortfarande nära vänner *S*
Hur andra gör som besiktigar får stå för dem men jag undrar faktiskt hur man skall skall kunna se att en manschett som är helt dold under klämringen sluter tätt.Jag hade klassat en sån grej som högrisk.
/Kent
Dock blir det mest en akademisk fråga eftersom jag inte besiktigar utom för nära vänner och då har man en annan kommunikation. Och ja, de är fortfarande nära vänner *S*
Hur andra gör som besiktigar får stå för dem men jag undrar faktiskt hur man skall skall kunna se att en manschett som är helt dold under klämringen sluter tätt.Jag hade klassat en sån grej som högrisk.
/Kent
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden