7 443 läst ·
21 svar
7k läst
21 svar
Vem ska betala vattenläcka?
Att de vill ha organisationsnr har egentligen inte med dig att göra som sagt utan är en ren regressfråga. Bara för att företaget har gått i konkurs spelar egentligen ingen roll utan man kommer då fortfarande att ställa ett skadeståndskrav riktat mot företagets ansvarsförsäkring. Skadedatum kommer anges för den dagen man har gjort arbetet felaktigt och det är då skadeståndsskyldighet inträder så att företagsförsäkringen skall ersätta.Eleni skrev:Ridax; Jag vet inte om föregående ägare hade länsförsäkringar.
Men jag har helt 100 på att det var de som byggde huset 05 som också satte dit städskåpet. LF vill ju ha byggföretagets org.nr. så LF vill ju jaga dem på pengar, hur nu det ska gå eftersom de gått i komkurs, men det hoppas jag inte ska bli vår huvudvärk.
Alfredo; vi har haft LF länge och de har alltid varit väldigt tillmötesgånende när vi haft sjuka barn och jag har klantat mig med glasögon o liknande, så nu hoppas jag att det här också går "smidigt".
Vi har än så länge fått på papper att vi endast ska betala 3000 som självrisk och att de tar resten. Sen förstår jag att de i sin tur vill jaga någon för att få pengar för det de lägger ut.
Gahh hoppas allt löser sig.
Du har faktiskt en liten möjlighet att återfå din självrisk då du i princip skall hållas skadelös. Kolla om inte försäkringsbolaget vill göra dig tjänsten att vid deras regressansökan även lägga in ett krav på självrisken för dig. Alltså LF ersätter då dig minus självrisk, om de sen lyckas driva in regresskravet så kan du då ha rätt till ersättning även för självrisken men detta skall du ansöka om och komma överrens om direkt med din skadehandläggare eller troligtvis med LF:s regressjurist för just det länet.
Lycka till
MVH Lorant
Oftast inte en byggfelsförsäkring utan bolaget har antingen en entreprenadförsäkring för enskild entreprenad alternativt en koff eller smoff alltså kombinerad eller småföretagförsäkring. I dessa finns då ett ansvarsskydd som försäkringsbolaget nu vill utnyttjaHubbe2 skrev:
/L
ah, precis. Hittade inte riktigt rätt typ av försäkring.kinglolle skrev:
Tack för korrigering.
/C
Personligen tycker jag ni ska vara glada om det slutar med 3000 kr!Eleni skrev:Ridax; Jag vet inte om föregående ägare hade länsförsäkringar.
Men jag har helt 100 på att det var de som byggde huset 05 som också satte dit städskåpet. LF vill ju ha byggföretagets org.nr. så LF vill ju jaga dem på pengar, hur nu det ska gå eftersom de gått i komkurs, men det hoppas jag inte ska bli vår huvudvärk.
Alfredo; vi har haft LF länge och de har alltid varit väldigt tillmötesgånende när vi haft sjuka barn och jag har klantat mig med glasögon o liknande, så nu hoppas jag att det här också går "smidigt".
Vi har än så länge fått på papper att vi endast ska betala 3000 som självrisk och att de tar resten. Sen förstår jag att de i sin tur vill jaga någon för att få pengar för det de lägger ut.
Gahh hoppas allt löser sig.
Ni kan däremot prova be säljaren om dessa pengar eller dela på den kostnaden. Leta upp pä internet lite om dolda fel, skriv ut o lämna till säljaren. Be honom att inte svara direkt. Låt honom svälja informationen. Sen efter några dagar kan du be om svar.
Troligen blir det förlikning.
Går det inte vägen, skit i det. Jurister kostar mycket mer. Och då ska vi inte prata om allt tid man måste lägga ner på detta.
Skulle det däremot vara du som skulle stå för dwt hela, då hade jag gått vidare...
Lycka till och tänk på din hälsa!
Klicka här för att svara