I samband med en lägenhetsförsäljning skulle jag säga upp mitt bredbandsavtal. Jag mailade kundtjänst och de återkom och sade att de noterat det hela och att jag nu var under 3 månaders uppsägningsperiod. Något jag bestred eftersom jag menar det skall vara 1 månad.

Till saken hör att jag ingick avtalet med dem då jag köpte lägenheten 2004. Jag är rätt så säker att den deal jag tog var 12 månaders bindningstid och sen 1 månaders uppsägningstid. Vi har nu mailat en del fram och tillbaka och jag hävdar att de måste kunna visa upp original-avtalet som jag signerade så att jag kan läsa igenom det. De hänvisar till regler på hemsidan som är daterade sent 2011.

Har jag rätt att kräva att de visar upp det avtal som gäller i originalform (och även eventuellt bevisar jag ingått det?). Och vilket lagrum är det som reglerar denna typ av frågor (min erfarenhet är att det är enklare bli tagen på allvar om man kan hänvisa till vilken lagtext som gäller).

De kan ha rätt att ändra avtalsvillkor under löpande avtal men du ska då bli informerad om villkorsändringen och få chans att säga upp avtalet. (Sådan information skickas ofta ut tillsammans med en faktura eller liknande så om du inte går igenom fakturor etc. ordentligt kan du ha missat det, men det ligger i så fall på ditt ansvar. De måste ju dock kunna tala om när de i så fall har skickat informationen.)
När nu ord står mot ord bör det i mina ögon ligga på dem att bevisa antingen att du redan från början ingått ett avtal med tre månaders uppsägningstid eller att du har blivit informerad om att uppsägningsvillkoren har ändrats.

Om jag vore du skulle jag kontakta kommunens konsumentrådgivare. Då kan du både få svar på vilka rättigheter du har och hjälp med hur du ska formulera dig i kontakten med bredbandsleverantören.

Inom parentes så brukar man ju kunna flytta med sig sitt bredbandsabonnemang, kanske kan det vara ett alternativ för dig? Om leverantören inte kan erbjuda uppkoppling på den nya adressen så ska det gå att säga upp avtalet utan hänsyn till uppsägningstid (så var det i alla fall när jag flyttade 2008).

Det är väl så att om du helt enkelt slutar betala och de då stämmer dig så lär de behöva visa att dte överhuvudtaget finns ett avtal. Men då tar du ju en risk, det blir dyrt om du har fel.

Det kan också vara så att de har kommit med avtalsändringar under åren. Ibland kommer det ju ut nya avtal, som bilaga till en faktura som de hävdar gäller efter viss tid om inte du aktivt säger upp ditt avtal, osäker på om det verkligen är giltigt att göra så.

Modig skrev:
De kan ha rätt att ändra avtalsvillkor under löpande avtal men du ska då bli informerad om villkorsändringen och få chans att säga upp avtalet. (Sådan information skickas ofta ut tillsammans med en faktura eller liknande så om du inte går igenom fakturor etc. ordentligt kan du ha missat det, men det ligger i så fall på ditt ansvar. De måste ju dock kunna tala om när de i så fall har skickat informationen.)
När nu ord står mot ord bör det i mina ögon ligga på dem att bevisa antingen att du redan från början ingått ett avtal med tre månaders uppsägningstid eller att du har blivit informerad om att uppsägningsvillkoren har ändrats.

Om jag vore du skulle jag kontakta kommunens konsumentrådgivare. Då kan du både få svar på vilka rättigheter du har och hjälp med hur du ska formulera dig i kontakten med bredbandsleverantören.

Inom parentes så brukar man ju kunna flytta med sig sitt bredbandsabonnemang, kanske kan det vara ett alternativ för dig? Om leverantören inte kan erbjuda uppkoppling på den nya adressen så ska det gå att säga upp avtalet utan hänsyn till uppsägningstid (så var det i alla fall när jag flyttade 2008).
Jag är med på det du säger och jag inser att det kanske står en 'avtalsvillkoren kan förändras' som en del av själva avtalet. Jag menar dock att det är upp till dem att bevisa att så är fallet och att bilda en logisk kedja av avtalsuppdateringar som till slut bevisar jag har 3 månaders uppsägningstid (precis som du är inne på). Det hela måste dock utgå från originalavtalet anser jag.

Bor i Oslo så flytt av avtalet är inte aktuellt.

hempularen skrev:
Det är väl så att om du helt enkelt slutar betala och de då stämmer dig så lär de behöva visa att dte överhuvudtaget finns ett avtal. Men då tar du ju en risk, det blir dyrt om du har fel.

Det kan också vara så att de har kommit med avtalsändringar under åren. Ibland kommer det ju ut nya avtal, som bilaga till en faktura som de hävdar gäller efter viss tid om inte du aktivt säger upp ditt avtal, osäker på om det verkligen är giltigt att göra så.
Ja jag kan ha fel så jag riskerar gärna så lite som möjligt. Så långt har jag försökt med dialog men till slut slutade de svara och nu har jag fått den första fakturan som är utanför det jag menar är uppsägningsperioden (den har jag bestridit per mail och även påpekat jag tycket det var dålig kundhantering att bara sluta svara).

Jag tänkte bara att jag som konsument alltid har rätt att begära ut avtalet vi ingått och att de i egenskap av leverantör av tjänsten måste kunna visa upp det. Finns ju stränga krav runt hur företag måste lagra ekonomisk information så jag tänkte att det knappast är lägre krav på avtal.

Gissar att det är ComHem det gäller.
Jag ingick ett avtal med dem 2008 med 1 månads uppsäggningstid som sedan ändrades till 3 efterföljande kalendermånader 2009. Genom att inte säga upp abonnemanget när de ändrade avtalet så godtar man de nya avtalet, enligt ComHem iaf.

vilpi skrev:
Gissar att det är ComHem det gäller.
Jag ingick ett avtal med dem 2008 med 1 månads uppsäggningstid som sedan ändrades till 3 efterföljande kalendermånader 2009. Genom att inte säga upp abonnemanget när de ändrade avtalet så godtar man de nya avtalet, enligt ComHem iaf.
Är inte comhem.. vi kan förkorta det BBB så nämner jag inga namn ;)

I normal fallet så är det nog upp till dig att spara de avtal du har själv. Det är först när firman går till rätten som de måste bevisa det korrekta i sitt krav.

Dvs. de är säkert skyldiga att ha avtalet, men troligen inte skyldiga att ta fram det.

Telia säger upp avtalet på 1 månad oavsett vad som står skrivet om det inte är möjligt att ha Telia på den nya adressen man flyttar till.

Du kan lätt räkna med att det finns med i ursprungsavtalet att din leverantör har rätt att ändra avtalsvillkoren.
Så som jag förstår det du säger så begär du att få ut avtalstexten till det gällande avtalet och de hänvisar dig till ett en text uppdaterat 2011.
Gissningsvis har du fått med dig dessa villkoren i en faktura sent 2011 - har du betalat denna fakturan så gäller villkoren.

På den allmänna frågan om de måste kunna plocka fram hela avtalsskedjan så är jag tveksam.
Det råder ju ingen tvekan om att ett avtal är ingånget, och på begäran har du fått en länk till den senaste avtalstexten.

Dessvärre skulle jag tro att du får krypa till korset och betala för tre månader.
Sen så har jag ingen juridisk träning - är en glad amatörjurist...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.