1 300 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Vattenkraftverk som granne
Är det någon som är det? Det är nämligen så att det igår damp ner ett brev från Vänersborgs tingsrätt om att "grannen" vill anlägga ett vattenkraftverk vid ån som går nedanför mitt hus. Själva verket kommer hamna ca 40m från huset
. I grunden är jag positiv om det hela och har vetat om att det kanske var på gång. Men jag undrar vilka rättigheter man egentligen har?
Som sagt så har jag inget emot det så länge det inte ser ut som en betongbunker och låter något enormt. Det hela skulle nog bara snygga upp kring bäcken/ån. Jag vill hålla mig god vän med han som bygger eftersom jag har servitut på brunnen som han äger, dels att jag nyttjar hans garage. Han bor en bra bit från mig men min fastighet är avstyckad från en större bit mark en gång i tiden varvid de inte styckad av garaget och brunnen.
Vad har man egentligen för rättigheter och finns det något praxis i sådana här sammanhang? Som sagt är jag i grunden positiv till det hela och tycker det är roligt men samtidigt vill jag inte vara dum och blåögd och bara tro det bästa om det hela. Då kanske man står där en vinande turbin som granne som gör att man inte kan sova.
Råd och tips, tack
Som sagt så har jag inget emot det så länge det inte ser ut som en betongbunker och låter något enormt. Det hela skulle nog bara snygga upp kring bäcken/ån. Jag vill hålla mig god vän med han som bygger eftersom jag har servitut på brunnen som han äger, dels att jag nyttjar hans garage. Han bor en bra bit från mig men min fastighet är avstyckad från en större bit mark en gång i tiden varvid de inte styckad av garaget och brunnen.
Vad har man egentligen för rättigheter och finns det något praxis i sådana här sammanhang? Som sagt är jag i grunden positiv till det hela och tycker det är roligt men samtidigt vill jag inte vara dum och blåögd och bara tro det bästa om det hela. Då kanske man står där en vinande turbin som granne som gör att man inte kan sova.
Råd och tips, tack
egl skrev:
Jo, det stod med i brevet att de fanns att hämta ut på komunnen så jag ska ner där innan jobbet och ta ut handlingarna. Det kanske vore bättre att skriva här inne efter jag har begärt ut dem men gjort är gjort.
Jag skulle mest oroa mig över "buller" från stationen, byggtidens buller borträknad.
Speciellt sommartid kan det stå vädringsluckor öppna som gör att man konstant hör det malande ljudet från maskineriet. Det är ju ändå en maskin som roterar "i princip 24/7" där inne.
Sen kommer det förmodligen att behövas en transformator för att få till rätt spänning gentemot kaftnätet, den låter också.
Mitt råd är att leta upp ett mindre kraftverk och ställa dig på 40 meters håll och lyssna, gärna en vindstilla dag, för att få lite hum om hur det kan låta.
Du kommer nog inte att höra nåt in i ditt hus, med stängda fönster, men en solskenseftermiddag på altanen kan, med lite otur, ligga i riskzonen.
Speciellt sommartid kan det stå vädringsluckor öppna som gör att man konstant hör det malande ljudet från maskineriet. Det är ju ändå en maskin som roterar "i princip 24/7" där inne.
Sen kommer det förmodligen att behövas en transformator för att få till rätt spänning gentemot kaftnätet, den låter också.
Mitt råd är att leta upp ett mindre kraftverk och ställa dig på 40 meters håll och lyssna, gärna en vindstilla dag, för att få lite hum om hur det kan låta.
Du kommer nog inte att höra nåt in i ditt hus, med stängda fönster, men en solskenseftermiddag på altanen kan, med lite otur, ligga i riskzonen.
Klicka här för att svara