En planändring (fritidshusområde ändras till permanentboendeområde) vann laga kraft 1984. Genomförandet (anläggning av vägar, avlopp, vägbelysning, transformatorstation etc) har ännu ej påbörjats i december 2011. Planen vann laga kraft trots motstånd från en majoritet av fastighetsägarna. Inga initiativ har tagits från kommunalt håll att få igång fastighetsägarsamverkan. Vad gäller?

Om marken ägs av kommunen så har de krav att genomföra det som planen föreskriver. Annars finns det inget tvång.

Området består av 57 ägolotter samt samfälld mark för bla vägar utlagda i laga skifte på 70-talet. Kommunen äger en av dessa lotter. Ett markägarsammanträde på 70-talet resulterade i en överenskommelse mellan fastighetsägare och kommunen att upprätta byggnadsplan för området. När planen sedan börjat ta form har en stor grupp markägare motsatt sig planen, men körts över av kommunen. Planen vann laga kraft 1984. För att säkerställa utbyggnad av vägar etc har kommunen förordnat om nybyggnadsförbud enl 110§ Byggnadslagen tills vägar, vatten och avlopp anordnats. På den vägen är det. Vägar och avlopp etc enligt planen finns bara i en liten del av området, i huvudsak utbyggda före 1984. Resten är outbyggt. Viss nybyggnation av fritidsbebyggelse har skett inom området efter 1984. Idag, 27 år efter att planen vunnit laga kraft är mindre än 10 av ägarlotterna permanentbebodda. Därmed kan man gott säga att hela syftet med planen misslyckats.
I den nya planlagen från 1987 anges maxtiden för genomförandet av en plan till 15 år. Vad händer sedan? Fortsätter planbestämmelserna att gälla i all evighet, trots att planen aldrig genomförts? I det aktuella fallet finns inget intresse från markägarna att genomföra den vägutbyggnad etc som planen anger.

O
normalt sett gäller en planbestämmelse hur länge som helst. Det finns planbestämmelser som är från 1800 talet som fortfarande är giltiga. finns säkert ännu äldre. Tyvärr vet jag inte om det finns några sätt att tvinga kommunen att åtgärda det dom skall....

Jag förstår att det finns gamla planbestämmelser som fortfarande gäller, men då rör det sig om genomförda planbestämmelser. Men vad gäller om planen aldrig genomförs? Gäller den ändå för evigt? Enligt den nya planlagen ska en plan genomföras inom 15 år. Varför finns det en sådan slutgräns om även ogenomförda planbestämmelser får fortsätta som om ingenting hänt?

Stickan56
Vad säger kommunen då?

MVH Stickan

En detaljplan som vunnit laga kraft gäller tills den ändras eller upphävs. Om den inte upphävts så gäller den.

Genomförandetiden bestäms till max 15 år och kan sedan förlängas med 5 år i taget. Genomförandetid innebär att kommunen inte utan vidare kan ändra detaljplanen under denna tid. Den som avser bygga är således skyddad mot snabbt förändrade planer och ges möjlighet att genomföra sina byggen under denna tid.

Efter att genomförandetiden gått ut kan kommunen ändra eller upphäva detaljplanen, men att genomförandetiden går ut innebär inte på något sätt att planen automatiskt upphävs, oavsett om någon använt sig av planen för att bygga eller inte.

Jag har inte hört kommunens syn på saken än. Det blir efter helgerna. Jag vet att genomförandetiden kan förlängas med 5 år i taget, men detta måste då begäras innan 15-årsgränsen gått ut. Någon sådan förlängning har inte skett och det har nu alltså gått 27 år! Jag tycker att det är konstigt att lagtexten inte säger något om hur denna situation ska hanteras. Det verkar ju orimligt att planbestämmelser som "hängt sig" bara kan fortsätta att gälla. I synnerhet som det idag inte tycks finnas något som helst intresse vare sig från fastighetsägarna eller kommunen att se till att planen genomförs (med vägbygge, belysning, vatten- och avlopp mm genom ödeskog förbi avstyckade tomter som ingen är intresserad av att bebygga). Visionen som låg till grund för planen var att detta skulle bli ett levande bostadsområde. I dagsläget är det bara 5-6 av 57 avstyckade tomter som rymmer permanentboende.
En annan fråga gäller det nybyggnadsförbud som kommunen införde i planen enligt §110 i den gamla planlagen, "tills dess vägar, avlopp etc byggts". Sedan 1984 har minst ett 10-tal nya fritidshus byggts i området trots att väg- och avloppsnät inte fullföljts enligt planbestämmelserna. Jag har läst nånstans att kommunens möjligheter att införa nybyggnadsstopp försvann när den nya planlagen kom 1987, men är inte säker på detta. I annat fall måste väl samtliga nybyggnationer efter 1984 vara olagliga?

christer@calm.se skrev:
I synnerhet som det idag inte tycks finnas något som helst intresse vare sig från fastighetsägarna eller kommunen att se till att planen genomförs (med vägbygge, belysning, vatten- och avlopp mm genom ödeskog förbi avstyckade tomter som ingen är intresserad av att bebygga).
Där har du svaret på varför det stannat, det du nämner kostar pengar, för mycket för 5-6 permanentboende och en handfull sommarstugor...
Var vill du komma, äger du ett av husen, en av de obebyggda tomterna eller är du intresserad av att bygga och/eller flytta dit?
Ska det bli nån fart på byggandet måste kommunen bygga ut infrastrukturen, och då måste kommunen ha underlag för detta dvs fok måste bygga och flytta dit...

Det låter mer som att man förväntar sig att ägarna skall skapa en samfällighetsförening. Jag tror att det räcker att en ägare begär det, så blir övriga tvångsanslutna.

Jag äger en fritidshusfastighet i området och vill bosätta mig och ha min verksamhet på fastigheten, vilket kräver viss nybyggnad. De aktuella planbestämmelserna går dock mycket långt när det gäller att reglera både byggnation och ändamål med byggnationen. Planen säger t ex att området är avsett för boende, vilket kommunen tolkar som att det inte medger byggnation för förvärvsverksamhet. Jag vill därför undersöka möjligheterna att få till stånd en planändring, därav mitt intresse för dessa frågor.

O
En planändring är en helt annan sak. Och har ingenting med din fråga om kommunens ansvar att göra vissa saker i en detaljplan. Detaljplanen som finns är där den är, oavsett om kommunen fullföljer sitt åtagande eller inte. Att kommunen inte har fullgjort sitt åtagande innebär inte att en detaljplan blir ogiltig. En planändring är inte alltid så lätt att få igenom.
Eftersom detta rör sig om en fråga om detaljplaneändring så förändras frågeställningen. Du får kontakta kommunen i frågan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.