Jag har köpt en soffgrupp, 25 500kr, som marknadsförs:
Skön soffa tillverkad av Klaussner USA.
läder/tyg

Nu förstår jag varför lädret känns plastigt, det är finmalt läder som sammanfogats igen genom lim. Precis som köttklister. Sofforna är tillverkade av Klaussner USA men tillverkade i KIna. Affären lägger stor vikt av prepositioner men ingen vikt av tillverkningsland. Butiken som själva importerar håller fast vid att deras marknadsföring är korrekt.
På måndag blir det anmälan till ARN. Uppdaterar vid ny info.

Om det inte är genuint läder borde priset varit något helt annat. Känns som en skojare det där...

Enligt konsumentombundsmannen i GBG är det falsk marknadsföring.

Sittymöbler svarar:

"Se svar på dina punkter.

1. Soffan är tillverkad i Kina och det är ingen som har förnekat det eller påstått något annat, att du upplevt att den kommer ifrån USA är beklagligt då det endast är leverantören Klaussner USA som informationen på skylten hänvisar till.
Exempel på andra tillverkare där detta är uppenbart är tex Tiger of Sweden som trots sitt namn inte har tillverkning i just Sverige utan i andra länder.

2. Lädret är inte pu-läder utan GBL/Genuine Bounded Leather, det används idag på en mängdmöbler och andra produkter såsom i bilsäten, väskor, skor m.m
Vi importerar sofforna själva och känner mycket väl till både dess ursprung (som vi inte anger på prisskyltar) och materialen i soffan.

Att du inte fått in sofforna och/eller vill byta till en annan modell pga soffornas egenskaper (läder, ursprung m.m) är förståligt och vi hjälper dig mer en gärna med det men någon hävning av köpet är inte aktuellt för oss.

Vill du fortfarande gå vidare till ARN så tycker vi det är beklagligt men vi har inga problem med det och följer alltid deras beslut."

Håller med dem i sakfrågan om amerikansk eller kinesisk.
Tillverkaren är amerikansk men med kinesisk produktion. Finns massor med sådan prouktionsupplägg.
Dock är det fel att ange att soffan är i läder när den är av mald hud och lim.

Linda Gbg skrev:
Enligt konsumentombundsmannen i GBG är det falsk marknadsföring.
Konsumentombudsmannen finns väl bara i Karlstad som en funktion inom Konsumentverket? Frågan är om du inte blivit lurad och har talat med en konsumentvägledare i Göteborgs kommun? Skiljer ungefär ett knippe hästlängder mellan KO:s juriststab och kommunernas konsumentvägledare som oftast inte ens är "riktiga" jurister.

jaso: Naturligtvis var det konsumentvägledaren i GBG!! Bra att du rättar mig när jag slarvar i farten :)

Huruvida soffan är amerikansk eller inte så är den tillverkad i Kina. Det kan man tvista om länge. Vad jag definitivt fått svar på är att regenererat läder är en blandprodukt. Jämför med att sälja äkta trä som är spånskiva. Den innehåller visserligen trä men du kan inte sälja den som äkta. Samma med GBL-lädret. (regenererat läder)

Jag tycker iofs att det låter hemskt lurigt att skriva att "Soffan är tillverkad av xxxx i USA". jag får absolut intrycket att den är gjord av ett amerikanskt företag i USA. Bättre då att göra som IKEA, "designed in sweden", "made in china".

Företaget undviker ju medvetet den "lågprisstämpel" det hade givit att skriva "tillverkad för xxxx i Kina" vilket hade varit mer korrekt i min mening.

Kanske märker jag ord men jag tycker absolut man skall skriva så korrekt som möjligt, för annars kan det absolut som i detta fallet uppfattas som ett försök att vilseleda kunden.

/Steve

steve5432 skrev:
Kanske märker jag ord men jag tycker absolut man skall skriva så korrekt som möjligt, för annars kan det absolut som i detta fallet uppfattas som ett försök att vilseleda kunden.
Vill du entydigt så räcker det ju inte ens med "tillverkad för xxxx i Kina" utan du måste skriva "tillverkad i Kina för xxxx" :cool:

Hej och tack för svar!

Är nu hemma efter en semester i utlandet. Sofforna är hämtade och det är dags att fortsätta tvisten.

Steve5432: Håller med dig! I mailkonversationen, som jag ej publicerat, medger de att de har undanhållit information om tillverkningsland. Whatever...
Dock tycker jag de är hästskojare men vi får se hur historien slutar.

Mitt syfte med inlägget är att få oss konsumenter uppmärksamma på läder/ GBL och att vara mer uppmärksam på vad vi faktiskt betalar för!
Låter er få veta resultatet.

Kram så länge.

Beslutet från ARN är fattat.
Sittymöbler har inte yttrat sig i sakfrågan och nämden har gått på min linje. Bifalles.

Citerar:
"Vill du fortfarande gå vidare till ARN så tycker vi det är beklagligt men vi har inga problem med det och följer alltid deras beslut."

Linda Gbg skrev:
Beslutet från ARN är fattat.
Sittymöbler har inte yttrat sig i sakfrågan och nämden har gått på min linje. Bifalles.
Får man vara lite ofin och nyfiken och fråga vilken din linje var? Är det hävning av köpet eller prisavdrag?

Hävning av köpet.

Vad har svaret från Sittymöbler blivit? Det har ju i och för sig skriftligt förbundit sig att följa ARN:s beslut, men det är väl inte detsamma som att leva upp till löftet.

De har inte svarat/agerat ännu. Vi får se om de följer affärsvärldens goda sed att följa ARN:s beslut. Det är bara att hålla ut en tid.

De höll sitt löfte och betalade tillbaka utan problem :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.