31 672 läst ·
200 svar
32k läst
200 svar
Varför klarar sig skurkarna i byggprogrammen? (Byggfällan)
Sida 1 av 14
Byggfällan är ju nu det andra programmet som tar upp problem med hantverkare, programmen verkar behövas det är många som har fått problem.
MEN även om husägarna nu får hjälp av de olika TV-programmen så verkar ju hantverkarna klara sig hela tiden. Finns det verkligen ingenting man kan göra, dom skrattar ju ofta åt TV-reportern och sen startar dom ett nytt företag. Det verkar vara ett grundläggande juridiskt problem ?
De flesta tar ju referenser, tar försäkringar och kollar så mycket dom kan, men ändå så blir det problem.
Men det verkar finns en gemensamnämnare, folk betalar i förskott !! Varför gör dom det ?
Jag har byggt om ett badrum och ett duschrum bägge kostade ca 170.000 kr / styck men jag betalade inte ett öre innan allt var klart och det var byggarna som sa att jag inte behövde betala förrän det var klart (det var två olika byggare, på olika ställen i Sverige).
170.000 kan ju nu tyckas vara dyrt och det kanske är det som är det egentliga problemet att folk vill ha för mycket gjort till billigt pris ? Vad tror ni ? Många jag pratat med tycker att mer än 100.000 skulle dom aldrig betala för ett badrum/duschrum.
Och det är klart om hantverkaren har offererat ett pris som ligger precis på marginalen och det "händer" något under byggtiden, tex att beställaren vill ändra saker under byggets gång så kan det ju vara svårt att hålla priserna.
Förrövrigt blev badrummet och duschen väldigt bra och tidplanen hölls, en månad tog det för varje.
MEN även om husägarna nu får hjälp av de olika TV-programmen så verkar ju hantverkarna klara sig hela tiden. Finns det verkligen ingenting man kan göra, dom skrattar ju ofta åt TV-reportern och sen startar dom ett nytt företag. Det verkar vara ett grundläggande juridiskt problem ?
De flesta tar ju referenser, tar försäkringar och kollar så mycket dom kan, men ändå så blir det problem.
Men det verkar finns en gemensamnämnare, folk betalar i förskott !! Varför gör dom det ?
Jag har byggt om ett badrum och ett duschrum bägge kostade ca 170.000 kr / styck men jag betalade inte ett öre innan allt var klart och det var byggarna som sa att jag inte behövde betala förrän det var klart (det var två olika byggare, på olika ställen i Sverige).
170.000 kan ju nu tyckas vara dyrt och det kanske är det som är det egentliga problemet att folk vill ha för mycket gjort till billigt pris ? Vad tror ni ? Många jag pratat med tycker att mer än 100.000 skulle dom aldrig betala för ett badrum/duschrum.
Och det är klart om hantverkaren har offererat ett pris som ligger precis på marginalen och det "händer" något under byggtiden, tex att beställaren vill ändra saker under byggets gång så kan det ju vara svårt att hålla priserna.
Förrövrigt blev badrummet och duschen väldigt bra och tidplanen hölls, en månad tog det för varje.
Problemet är att de flesta inte är på det klara med hur aktiebolagsformen fungerar. Ett aktiebolag som stäms kan sättas i konkurs när betalningsförmågan försvinner...MEN, ägaren till bolaget är inte personligt skyldig utan ses som anställd i bolaget. Detta till skillnad från när man har en enskild firma, där företagets ekonomi och den personliga är samma. En enskild firma-ägare kan dras till kronofogden och mätas ut som för en privatperson, men en hantverkare som driver aktiebolag kan bara riskera att bolaget går i konkurs, inte privatpersonen... och tyvärr kan den personen dagen efter konkursen starta ett nytt aktiebolag och köra vidare, och den som har fordringar till det kånkade företaget kan inte driva in pengar från det nya bolaget, även om det är samma ägare och samma verksamhet.
Dvs...vitesklausuler är inte värda papperet de är skrivna på. Det är därför man ska kolla upp om ägaren till det bolag man anlitar har konkurser bakom sig, för är det så så är det risk att det är en oseriös typ som satt det i system.
Och man ska givetvis inte betala i förskott...eller iallafall inte mer än en handpenning på max 10%.
Dvs...vitesklausuler är inte värda papperet de är skrivna på. Det är därför man ska kolla upp om ägaren till det bolag man anlitar har konkurser bakom sig, för är det så så är det risk att det är en oseriös typ som satt det i system.
Och man ska givetvis inte betala i förskott...eller iallafall inte mer än en handpenning på max 10%.
Fast vem vill stå med ett halvfärdigt hus, även om man inte betalat en krona? Det halvfärdiga kan ju innebära att ett fungerande hos gjorts obeboeligt pga byggfusket.
Nej, ju mer jag läser och hör om alla hantverkare som mer eller mindre medvetet utnyttjar människor eller som bara helt enkelt är dåliga på sitt jobb, desto mindre villig blir jag att någonsin släppa in en sådan i mitt hus. Jag gör det mesta själv, men ibland skulle det vara skönt att ta en paus och leja bort en del. Men det vågar man ju inte.
170 tkr för ett badrum? Finns inte på kartan i min värld.
Nej, ju mer jag läser och hör om alla hantverkare som mer eller mindre medvetet utnyttjar människor eller som bara helt enkelt är dåliga på sitt jobb, desto mindre villig blir jag att någonsin släppa in en sådan i mitt hus. Jag gör det mesta själv, men ibland skulle det vara skönt att ta en paus och leja bort en del. Men det vågar man ju inte.
170 tkr för ett badrum? Finns inte på kartan i min värld.
Cederbusch: För egen del håller jag med...gör det mesta självt, utom det elektriska.. Har ju vissa kostnadsfördelar som att ett badrum som någon betalar 170tkr för kan jag göra själv för 25...men framförallt vet man ju att det är rätt gjort, alternativt exakt var man har "fuskat"...
Men om man är tvungen att hyra in folk...så är det ju bättre att betala i efterhand, eller efter hand...utföraren lär vara mer motiverad att fullfölja uppdraget på så vis.
Men om man är tvungen att hyra in folk...så är det ju bättre att betala i efterhand, eller efter hand...utföraren lär vara mer motiverad att fullfölja uppdraget på så vis.
Jag kan garantera att du inte kan bygga ett liknande för 25.000, bara bubbelkaret kostade 40.000. Och jag vet att man kan köpa ett bubbelkar för 10.000 också, tyvärr finns det inga reservdelar till vissa av dom efter några år (Jag har en kompis som har råkat ut för detta)och det är kanske denna typ av kommentarer som gör att folk tror att dom ska få allt billigt. Du har ingen aning om storlek eller material i mina rum, men nu var det inte det som tråden gällde vad mina rum kostade.Forbo skrev:Cederbusch: För egen del håller jag med...gör det mesta självt, utom det elektriska.. Har ju vissa kostnadsfördelar som att ett badrum som någon betalar 170tkr för kan jag göra själv för 25...men framförallt vet man ju att det är rätt gjort, alternativt exakt var man har "fuskat"...
Problemet med byggfusket beror ofta på att en byggfirma får för mycket att göra så h*n måste anlita underentrepenörer/ej proffesionella byggare . De är dessa klåpare som ställer till problem och byggfirman har inte råd att göra rätt för sig.
ROT avdrag gör att lycksökare söker sig till branschen.
ROT avdrag gör att lycksökare söker sig till branschen.
Jag förstår heller inte hur dessa situationer kan uppstå? Mitt spontana svar är ju "Okunskap". Men sedan börjar jag fundera:
Denna typ av program och sådana här historier har man ju hört talas om sedan man var en liten unge (det var Plus som gällde innan byggfällan, fuskbyggarna, arga snickaren, osv, osv dök upp). Gör man en investering i denna prisnivå brukar man väl åtminstone rådfråga de närmaste vännerna/släkten (om man nu skulle ha bott i en garderob de senaste 20 åren)? Det borde ju alltså inte handla om okunskap? Är det inte "common knowledge" nu för tiden?
Så varför betalar fortfarande folk i förskott?
Anlitar man en mindre firma för ett uppdrag där tunga poster, i form av material, ingår i projektet kan man på sin höjd göra delbetalningar för materialet allteftersom det levereras. Här är det fingertoppskänsla som avgör vad som är lämpligt. Men att betala för både arbete och material i förskott är ett enda stort generalfel. Vissa gånger tycker jag inte ens synd om personerna i dessa snyfthistorier. Jag beklagar enbart deras bristande förstånd.
Naturligtvis är deras bristande förstånd inget försvar för de låga kryp som utnyttjar situationen.
Denna typ av program och sådana här historier har man ju hört talas om sedan man var en liten unge (det var Plus som gällde innan byggfällan, fuskbyggarna, arga snickaren, osv, osv dök upp). Gör man en investering i denna prisnivå brukar man väl åtminstone rådfråga de närmaste vännerna/släkten (om man nu skulle ha bott i en garderob de senaste 20 åren)? Det borde ju alltså inte handla om okunskap? Är det inte "common knowledge" nu för tiden?
Så varför betalar fortfarande folk i förskott?
Anlitar man en mindre firma för ett uppdrag där tunga poster, i form av material, ingår i projektet kan man på sin höjd göra delbetalningar för materialet allteftersom det levereras. Här är det fingertoppskänsla som avgör vad som är lämpligt. Men att betala för både arbete och material i förskott är ett enda stort generalfel. Vissa gånger tycker jag inte ens synd om personerna i dessa snyfthistorier. Jag beklagar enbart deras bristande förstånd.
Naturligtvis är deras bristande förstånd inget försvar för de låga kryp som utnyttjar situationen.
Redigerat:
Det var ett exempel, Helge...legul skrev:Jag kan garantera att du inte kan bygga ett liknande för 25.000, bara bubbelkaret kostade 40.000. Och jag vet att man kan köpa ett bubbelkar för 10.000 också, tyvärr finns det inga reservdelar till vissa av dom efter några år (Jag har en kompis som har råkat ut för detta)och det är kanske denna typ av kommentarer som gör att folk tror att dom ska få allt billigt. Du har ingen aning om storlek eller material i mina rum, men nu var det inte det som tråden gällde vad mina rum kostade.
Som sagt, det är ingen större konst att få något att bli dyrt. Men vad som är "dyrt" är ju beroende på vem som betalar... i ditt fall låter ju nu istället arbetskostnaden nästan löjligt billigt?
I just Byggfällan verkar byggarna de hittat vara rejäla skurkar.
Men ibland blir jag frustrerad över människor som klagar på snickare och andra hantverkare för att det inte blivit så bra eller billigt som tänkt. Den egna rollen glöms bort med bristande projektledning och samordning. Så många gånger har man hört lekmannen be hantverkaren att "bara" flytta lite hit och "bara" ändra lite dit när han/hon ändå är där. Dels äter det faktiskt tid, dels kanske det sabbar något längre fram i projketet för att det inte var eftertänkt.
Kanske måste hantverkare var mer noggranna med att förklara att det innebär tilläggsarbete som kommer att synas på fakturan för att det inte ska bli så sura miner .....
Eller så har jag ovanligt sura bekanta som bygger och klagar.
Men ibland blir jag frustrerad över människor som klagar på snickare och andra hantverkare för att det inte blivit så bra eller billigt som tänkt. Den egna rollen glöms bort med bristande projektledning och samordning. Så många gånger har man hört lekmannen be hantverkaren att "bara" flytta lite hit och "bara" ändra lite dit när han/hon ändå är där. Dels äter det faktiskt tid, dels kanske det sabbar något längre fram i projketet för att det inte var eftertänkt.
Kanske måste hantverkare var mer noggranna med att förklara att det innebär tilläggsarbete som kommer att synas på fakturan för att det inte ska bli så sura miner .....
Eller så har jag ovanligt sura bekanta som bygger och klagar.
Kul program men de skulle behöva ha en programledare med lite mer Pondus, typ Aschberg. René kör ju lite mer "nä" - "jo" - "nä" - "jo" - "spegelvänt" - "Stjärnstopp".
Har oxå reagerat på att man har betalt i förskott. I programmet säger de ofta att de gjorde allt rätt, sen framkommer det lite senare att de betalt 1 Mkr innan allt var klart....
Har oxå reagerat på att man har betalt i förskott. I programmet säger de ofta att de gjorde allt rätt, sen framkommer det lite senare att de betalt 1 Mkr innan allt var klart....
Mycket riktigt. Undvik byggare med aktiebolag. Jag anlitade en snickare i våras och såg det som en stor fördel att han hade sin verksamhet i enskild firma.Forbo skrev:Problemet är att de flesta inte är på det klara med hur aktiebolagsformen fungerar. Ett aktiebolag som stäms kan sättas i konkurs när betalningsförmågan försvinner...MEN, ägaren till bolaget är inte personligt skyldig utan ses som anställd i bolaget. Detta till skillnad från när man har en enskild firma, där företagets ekonomi och den personliga är samma. En enskild firma-ägare kan dras till kronofogden och mätas ut som för en privatperson, men en hantverkare som driver aktiebolag kan bara riskera att bolaget går i konkurs, inte privatpersonen... och tyvärr kan den personen dagen efter konkursen starta ett nytt aktiebolag och köra vidare, och den som har fordringar till det kånkade företaget kan inte driva in pengar från det nya bolaget, även om det är samma ägare och samma verksamhet.
Man kan kolla upp företagen också. Se vilken rating de har, hur länge företaget har varit aktivt, omsättning föregående år, ev. anmärkningar osv.tio_Pepe skrev:
Då får man ganska snabbt klart för sig vad det är för typ av företag.
Och där står det vilka underentreprenörer de använder sig av? Hur många missnöjda kunder de har? Vad de är missnöjda med?eviljava skrev:
Nej, just det..