1 154 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Bokföringsfråga
Hej
Kan man som enskild företagare köpa tex 100gram fysiskt guld (ca 40.000
på firman och ta upp det i deklarationen som lagervara i inventeringslistan? och den dagen man säljer det redovisa det som en vanlig försäljning?
Jag är inte ute efter att blåsa skatteverket utan bara investera lite i guld (för att jag tror att det går upp med tiden)
Kan man som enskild företagare köpa tex 100gram fysiskt guld (ca 40.000
Jag är inte ute efter att blåsa skatteverket utan bara investera lite i guld (för att jag tror att det går upp med tiden)
Det beror nog på hur du har registrerat firman. Har du handel med ädla metaller eller något i den stilen med i verksamhetsbeskrivningen är det nog ok, annars inte.
Du kommer inte att få lägre skatt för i år eftersom guldet tas upp som en tillgång, och du lär inte få göra någon nedskrivning av lagret heller - om nu inte guldpriset sjunker, förstås.
Köp guldet privat istället, förstår inte riktigt varför du vill ta in det i firman?
Du kommer inte att få lägre skatt för i år eftersom guldet tas upp som en tillgång, och du lär inte få göra någon nedskrivning av lagret heller - om nu inte guldpriset sjunker, förstås.
Köp guldet privat istället, förstår inte riktigt varför du vill ta in det i firman?
Nej jag har inte handel med metaller i verksamhetsbeskrivningen.
Nej lägre skatt blir det inte så klart
Men tar jag ut 40000:-, eget uttag, blir det väl mer att skatta än om det ligger kvar i firman? eller tänker jag fel?
Nej lägre skatt blir det inte så klart
Men tar jag ut 40000:-, eget uttag, blir det väl mer att skatta än om det ligger kvar i firman? eller tänker jag fel?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Kan du inte fonderna pengar i företaget och därmed skjuta upp skatten.
Protte
Protte
Klicka här för att svara