Jag är nyfiken på om jag har någon laglig rätt (eller annan grund) att kräva ersättning för den oberoende besiktning jag tog in efter det att byggaren vart och tittat.

Bakgrund:
Jag köpte ett hus som man har gjort en takomläggning på pga. fuktskada. Byggaren som gjorde jpbbet lämnar 2 års garanti på jobbet. Jag noterar senare ca. 2 månader efter det jag tog över huset att det läcker in vatten på altanen. det är en inglasad altan. det läcker i mellan fasaden och panelen. Det är som en lyftgång för någon form av ventilering som som jag kan utröna.

Byggaren kommer och tittar och kan inte komma fram till något mer än att gr mig infon "Du kan ju testa och lägga lite silicon i fogen längst ner om det skulle vara det men det tror man inte!", Det gör jag och det blir inte bättre. Jag dubbelkollar med byggaren om han fått fram något enl. de kanalerna han har men inte något som konkret skulle lösa biten dvs. han bokar inte tid med mig för att "fixa till det".

Vidare:
Jag kollar med Länsförsäkringar som är mitt försäkringsbolag för att se vad de tycker att jag ska göra, det tycker jag ska kolla med en annan hantverkare för ett annat utlåtande. Jag kollar även med Anticimex som jag har trygghetsavtal via samt gjorde säljarbesiktning samt köpargenomgång. De tycker att jag ska kolla med några som är proffs på vattenläkage etc. jag väljer att gå på den modellen, att låta ett proffs på vatten läkage att se på problemet.

Nu har jag haft en firma på plats, Aquademica AB som snabbt kunde konstaterar att läckaget har med limningen av takpappen att göra. Det skulle vara där byggaren tyckte att jag skulle lägga silcon, där i skarven MEN tydligen var det en undermålig limning i sin helhet som orsakade läckaget. Jag vet att garantin på arbetet kommer lösa själva limningen och åtgärdantes av pappen.

Min fråga är, kan jag kräva byggaren på kostnaden av besiktningen som Aquademica AB gjorde?

Ja, det tror jag att du kan som en följd av att du först har kontaktat byggaren och han inte har hittat något fel på sitt arbete och inte har återkommit till dig eller rättat till felet utan istället hänvisat dig att själv rätta till felet. Då tror jag att du har rätt att kräva att han fixar felet men också kan kräva ersättning för de kostnader det medfört dig. Det kan vara ett gränsfall, men eftersom du reklamerat till byggaren och han varit där och tittat och sagt att det inte är hans utan ditt problem (genom att säga att du ska silicona) så borde du hamna på rätt sida gränsen. Men kolla återigen med ditt försäkringsbolag, eller gå med i villaägarna och få fri juridisk rådgivning.

Du kommer väl också kräva av byggaren att dom rättar till felet med limningen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.