4 827 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Is halka egen tomt
Sida 1 av 2
Hejsan
Har en del funderingar över en sak som jag funderat på ett tag nu och det är så att jag har en storparkering vid huvudvägen och denna är på min mark. Och för några år sedan samlande posten ihop alla postlådor klumpvis för de skulle bli lättare för dom och satte då 21 st + min egen på min parkering.
Så nu till min fråga jag har nu flera år skottat denna och sandat den mycket bra men är less på att bara jag ska göra de finns ju 21 till som har lådor där.
Vad gäller om man inte skottar eller sandar vid postlådorna enligt lagen om någon halkar då dom står på min tomt ???
Kan jag ta ut betalning för detta funderar på att lägga ett brev i varje låda om frivillig betalning på 100 kr var / per år eller vad kan man ta ut är det för lite ?
En som ledsnat på att stå för sand, bensin och arbetskraft...
/Micke från Norrland
Har en del funderingar över en sak som jag funderat på ett tag nu och det är så att jag har en storparkering vid huvudvägen och denna är på min mark. Och för några år sedan samlande posten ihop alla postlådor klumpvis för de skulle bli lättare för dom och satte då 21 st + min egen på min parkering.
Så nu till min fråga jag har nu flera år skottat denna och sandat den mycket bra men är less på att bara jag ska göra de finns ju 21 till som har lådor där.
Vad gäller om man inte skottar eller sandar vid postlådorna enligt lagen om någon halkar då dom står på min tomt ???
Kan jag ta ut betalning för detta funderar på att lägga ett brev i varje låda om frivillig betalning på 100 kr var / per år eller vad kan man ta ut är det för lite ?
En som ledsnat på att stå för sand, bensin och arbetskraft...
/Micke från Norrland
Ja, det hela verkar märkligt. Har de bara flyttat in brevlådorna på din tomt utan att samråda med dig? Innebär det att den delen av din tomt endast används av Posten och folk som ska till och från sina brevlådor? Vad händer om du vill använda den till något annat?
Det som hände den sommaren var att det kom en firma bil en snickare som satte igång och började bygga en lång ostabil ställning mitt framför parkeringen efter vägen var då upp och sa åt honom och han vart lite chockad då jag rev i åt honom.andersmc skrev:
Att han inte kunde ställa hela raden där utan fick ställa den på sidan och nu står dom där inne på min parkering en rad på 4-5 m och personer och massor med bilar stannar till på parkeringen varje dag för att hämta posten kl 15.
Jag har inte skrivit på något avtal med posten och enda kontakten var denna snickare som kom den dagen och grannarna har jag inte heller något avtal med varken muntligt eller skriftligt och dom är så glada att dom slipper...
Kan jag maila posten och fråga om dom kan uppvisa något avtal eller dyl ?
Känns olustigt om man är tvingad att hålla snöfritt och sandat både dyrt och tidskrävande ,skilland har väl varit om det bara varit min egen låda och de är svårt att bara skotta framför den också lite av ett låst läge.
Och skulle någon förmodan halka ändå är det då jag och min hem försäkring som går in då och då får väl jag en risk att dom höjer den fast det är min tomt...
Kanske man ska sätta upp en skylt gå på egen risk osandat och oskottat för att fri ställa sig...
/Micke från Norrland
Är det efter vägen du har din parkering eller det på din tomt?
Låter märkligt att man uppfört en samling på någon annans tomt.
En fördel är ju att du har närmast till din låda istället för längst.
Prata med grannar och lös situationen, eventuellt kanske det är någon som frivilligt tar till sig samlingen och får sin brevlåda närmare.
Sent from my ST18i using Tapatalk
Prata med grannar och lös situationen, eventuellt kanske det är någon som frivilligt tar till sig samlingen och får sin brevlåda närmare.
Parkeringen är på min tomten och den är en storparkering och den är precis bredvid vägen och dom såg nog det som lättast att sätta alla där för det är i princip enda stora parkeringen på en bra bit annars hade dom fått sätta dom efter vägen.charta77 skrev:Är det efter vägen du har din parkering eller det på din tomt?
Visst har jag nära till min låda men nu börjar man bli less kör visserligen med traktor men den tar sin diesel och sanden är inte billig. Nog skulle man kunna lägga en frivillig räkning på 100-300 så man får in lite dels för dieseln säkert 1000 kr året med den minst... Man får väl skriva ett sött brev till grannarna och vädja om frivilligt bidrag till bränsle o grus.
Mest rädd är jag om någon skulle halka ändå då det är min tomt
/Micke från Norrland
Jag har svårt att tro att du skulle kunna bli skadeståndsskyldig ifall någon halkar och skadar sig. Att oinbjudet folk tar sig in på din tomt är ju inte ditt ansvar. (Däremot kan man ju ha ett moraliskt ansvar!)
Hur är det tänkt att fungera om du tar några veckors januarisemester i Thailand?
Hur är det tänkt att fungera om du tar några veckors januarisemester i Thailand?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
Du har en storparkering på tomten, vem är denna till för? Endast för dig, eller för grannarna med? Finns det någon överrenskommelse i så fall?
Är parkeringen endast för dig så borde ju inte postlådorna stå där kan man tycka.
Är parkeringen endast för dig så borde ju inte postlådorna stå där kan man tycka.
Parkeringen är endast för mig men grannar brukar ställa sig där ibland då dom har fullt på sin egen mm vissa gånger har dom parkerat framför postlådorna men det har dom slutat med då jag lärt dom att man kan parkera en bit ifrån då det säkert får plats 4 bilar i bredd på den och jag har en väg ned till mitt hus där jag har mina egna bilar så det är ingen parkering jag använder själv har mest bara fyllt ut med fyllnads massor då dom blivit över och då har denna parkering blivit till.13th Marine skrev:
Bild på parkeringen
http://g.co/maps/98jb6
/Micke
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
Nu är jag verkligen inte insatt inom området, men om jag inte missminner mig så är det upp till var och en att rensa framför brevlådan om man vill ha post, sen vet jag inte hur det blir om posten samlat alla lådor för att göra det enklare för sig...
Men kolla med posten varför de placerade lådorna där.
Ska prova skriva ett mail till posten och höra och sen får man se hur man ska göra...13th Marine skrev:Nu är jag verkligen inte insatt inom området, men om jag inte missminner mig så är det upp till var och en att rensa framför brevlådan om man vill ha post, sen vet jag inte hur det blir om posten samlat alla lådor för att göra det enklare för sig...
Tack alla för ideer och tips...
/Mvh Micke från Norrland
Det kanske är en försvårande omständighet att det var du som bad snickaren att sätta dom på din tomt. Citat: "en snickare som satte igång och började bygga en lång ostabil ställning mitt framför parkeringen efter vägen var då upp och sa åt honom ... Att han inte kunde ställa hela raden där utan fick ställa den på sidan och nu står dom där inne på min parkering en rad på 4-5 m"
Snacka med posten och grannarna om du vill ha lådorna kvar, (den som snöröjer kanske kan ta din parkering också mot att posten betalar, men då fyller dom väl parkeringen med snö).
- Det enklaste är kanske att du eller posten flyttar ut lådorna längs med vägen, men inte mitt för din parkering.
/Abbe
Snacka med posten och grannarna om du vill ha lådorna kvar, (den som snöröjer kanske kan ta din parkering också mot att posten betalar, men då fyller dom väl parkeringen med snö).
- Det enklaste är kanske att du eller posten flyttar ut lådorna längs med vägen, men inte mitt för din parkering.
/Abbe
Om det är din tomtmark så har någon agerat helt fel om ingen överenskommelse finns. Kontakta posten och redogör för situationen, påtala ansvarsfrågan när någon skadar sig oavsett anledning. Har du inget emot placeringen som sådan, få till skriftligt avtal om skötsel halkbekämpning och snö röjning. Detta för att slippa vara den som när olyckan hänt stå som är ansvarig.
Man kanske bara tagit för givet att du har tagit bort snön när du ändå håller på. Och de kanske då tänker att du tycker det är helt ok.Hummlan skrev:Parkeringen är på min tomten och den är en storparkering och den är precis bredvid vägen och dom såg nog det som lättast att sätta alla där för det är i princip enda stora parkeringen på en bra bit annars hade dom fått sätta dom efter vägen.
Visst har jag nära till min låda men nu börjar man bli less kör visserligen med traktor men den tar sin diesel och sanden är inte billig. Nog skulle man kunna lägga en frivillig räkning på 100-300 så man får in lite dels för dieseln säkert 1000 kr året med den minst... Man får väl skriva ett sött brev till grannarna och vädja om frivilligt bidrag till bränsle o grus.
Mest rädd är jag om någon skulle halka ändå då det är min tomt
/Micke från Norrland
I alla fall så är det mottagaren som skall hålla med låda enligt de riktlinjer som finns för hur de är utformade och placerade. Även skötsel för åtkomst till den.
Man nog gjort ett misstag om man placerat det på din egna mark. Så det är nog värt att ställa en snäll fråga till det lokala kontoret.
(Trodde för övrigt att Posten inte betalade för uppförandet av lådsamlingar av samma princip som man inte sätter upp enskilda lådor åt hushåll.)
Lådsamlingar känns det som att det någon vänlig skäl som förbarmar sig över skötsel/snöröjning för att ingen annan gör det. Hemmavid är det ju självklart vem sin sköter om sin egna låda.
Egentligen så borde det vara naturligt att ansvaret delas mellan de som har lådorna i samlingen. Så jag tycker du gör rätt med brevet och även kanske ser över en bättre placering när den nu står på din tomt till en allmän väg.
(Var det så som var tanken från början, att man uppfattat att det fanns någon form av infart till din parkering och tänkt placera samlingen före/ efter den?)