Vad använder man för typ av kontrakt/avtal vid större renoveringar/nybyggnationer mellan kund och entreprenör? Gissar att det är mer reglerat ju större summor man kommer upp i.

Här finns så otroligt många trådar angående folk som anser sig ha blivit lurade, betalat hutlösa summor för "ingenting", ska stämma företag och folk hit och dit och dra i alla rättsliga snören man kan hitta.

Jag jobbar själv i byggbranschen som entreprenör/leverantör i ett internationellt företag, det är självklart skillnad på de mångmiljon-projekt som vi hanterar jämfört med ett husbygge/renovering, men jag skulle aldrig i mitt liv köpa in en tjänst som privatperson utan ett kontrakt som reglerar entreprenaden i sin helhet.

Jag tycker det själv är väldigt intressant, den juridiska och kontraktuella biten i ett arbete (även om jag är en person som mer jobbar fysiskt än framför pappersprodukterna). Så jag är så klart nyfiken och vill ständigt lära mig mer.

Hur ser avtalsformer ut? Använder man sig av några standardmallar mer än andra, och hur ser dessa ut? Hur kommer det sig att så få kunder inte är hårdare på den punkten och ser till att försäkra sig själva om att ens jobb blir utfört enligt alla konstens regler?

Standardformulären är ABS 09 och Hantverkarformuläret 09.
Mer info finns på konsumentverkets hemsida:
http://www.konsumentverket.se/boende/Anlita-hantverkare/Avtal/

Man måste bara vara medveten att inget avtal blir bätter än vad man skriver in i det.
Mallarna är bara ett stöd, det gäller att komplettera med ritningar, betalningsplaner, tidsplaner m.m

Om man känner att detta ligger utanför det man normalt behärskar så bör man ta hjälp av någon som är mer van att skriva avtal.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.