17 789 läst ·
34 svar
18k läst
34 svar
Hur ska jag få del av mina föräldrars stuga?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Givetvis skall du om du anser det ha betalt för den tid & pengar du lägger ner. Lättast är väll att komma överens om en skälig timlön och sedan ta betalt som vilken snickare som helst. Att ta betalt för en framtida vinst är nästan omöjligt och orättvist. Din syster kanske gör andra saker i stället för era föräldrar och hur skall i så fall dessa värderas?
Nä som jag ser det är det bäst att äga själv eller renovera åt sina föräldrar för att man vill utan tanke på framtida värdeökning av just dina hammarslag
Nä som jag ser det är det bäst att äga själv eller renovera åt sina föräldrar för att man vill utan tanke på framtida värdeökning av just dina hammarslag
Är det uttalat att du vill " ha betalt" för att renovera o fixa? Både dina föräldrar och syster kanske tror du gör det som hobby? Jag skulle ta upp frågan, du borde kanske pratat om det innan du började.....Nicke75 skrev:Mina föräldrar har en stuga som jag och min syster kommer att få ärva.
Jag lägger ner tid och hjälper de att renovera och fixa medan min syster inte gör något.
Nu funderar vi även på att bygga ut och jag kan tänka mig att lägga ner mycket arbete för att få ner kostnaden.
Vi kommer ju ärva 50/50 men jag tycker inte det är rättvist. Jag är inte ute efter att göra min syster arvslös. Hur löser jag detta på bästa sätt? Jag är även beredd att gå in med pengar så att mina föräldrar får en ännu finare stuga. Har alltså funderat om jag kan köpa in mig till bra värde och samtidigt få betalt för mitt jobb.
Din syster kanske lagar mat hos dina föräldrar? Eller ger dem skjuts till läkaren? Eller plockar blåbär?
Jag tror det kan bli svårt att utan problem hävda ökad arvsrätt i efterhand........men jag känner ju inte din syster eller föräldrar. Så fråga.
Redigerat:
Alla diskussioner mellan syskon hur mycket eller lite man hjälper sina föräldrar är på förhand dömda att splittra familjegemenskapen. I stället får man se det som att var och en hjälper sina föräldrar utifrån sin förmåga.
jag har hjälpt mina föräldrar väldigt mycket, en dog i cancer och den andre blev dement med alzheimers. Mitt enda syskon bor i en annan världsdel, så självklart har jag ägnat ofantligt mera timmar på att hjälpa till än mitt syskon. Jag ser det som en fördel att jag bott nära mina föräldrar och kunnat umgås och hjälpa till, och jag vet att mitt syskon har lidit och önskat att bo närmre. Och jag är säker på att mitt syskon har saknat den kontakten.
Och vi hade inte något problem vid arvsskiftet, självklart delade vi lika!
jag har hjälpt mina föräldrar väldigt mycket, en dog i cancer och den andre blev dement med alzheimers. Mitt enda syskon bor i en annan världsdel, så självklart har jag ägnat ofantligt mera timmar på att hjälpa till än mitt syskon. Jag ser det som en fördel att jag bott nära mina föräldrar och kunnat umgås och hjälpa till, och jag vet att mitt syskon har lidit och önskat att bo närmre. Och jag är säker på att mitt syskon har saknat den kontakten.
Och vi hade inte något problem vid arvsskiftet, självklart delade vi lika!
Katastrof, hat, krig, elände, elände och åter elände är min erfarenhet av liknande situationer. Du har redan fått många bra råd jag vill bara fylla på med egna erfarenheter.
Det mest troliga är ju att en av dina föräldrar dör före den andra... och sen kan vad som helst hända. Den överlevande kanske skaffar sig en ny och mycket yngre partner som börjar lägga sig i. Det är också väldigt vanligt att religiösa grupper börjar "trösta" änkan/änklingen och som tack för det försöker få änkan/änklingen att testamentera allt till dem. Sekter som försöker få lite dementa att testamentera saker till dem är också en del av sektens affärsverksamhet. Så precis vad som helt kan hända här.
Man kan ju också tolka det som att ditt arbete med stugan är lite av betalning/hyra om du utnyttjar stugan mer än din syster?
Sen kan det ju också bli så att någon av er systrar hamnar i skilsmässa och trassel och plötsligt får ekonomiska problem och inte har råd att "vara snäll" mot sin syster längre. Jag avråder alltså verkligen för att äga stugan tillsammans
Kärleksfulla bra föräldrar reder ut sånt här medan det fortfarande är i livet men kärleksfulla bra barn respekterar också om föräldrarna säger att de vill leva upp alla sina tillgångar och inte lämna något arv efter sig. Respekt åt bägge håll alltså.
Jag rekommenderar verkligen att ni löser allt NU meddetsamma med hjälp av jurist så inga tveksamheter finns.
Det mest troliga är ju att en av dina föräldrar dör före den andra... och sen kan vad som helst hända. Den överlevande kanske skaffar sig en ny och mycket yngre partner som börjar lägga sig i. Det är också väldigt vanligt att religiösa grupper börjar "trösta" änkan/änklingen och som tack för det försöker få änkan/änklingen att testamentera allt till dem. Sekter som försöker få lite dementa att testamentera saker till dem är också en del av sektens affärsverksamhet. Så precis vad som helt kan hända här.
Man kan ju också tolka det som att ditt arbete med stugan är lite av betalning/hyra om du utnyttjar stugan mer än din syster?
Sen kan det ju också bli så att någon av er systrar hamnar i skilsmässa och trassel och plötsligt får ekonomiska problem och inte har råd att "vara snäll" mot sin syster längre. Jag avråder alltså verkligen för att äga stugan tillsammans
Kärleksfulla bra föräldrar reder ut sånt här medan det fortfarande är i livet men kärleksfulla bra barn respekterar också om föräldrarna säger att de vill leva upp alla sina tillgångar och inte lämna något arv efter sig. Respekt åt bägge håll alltså.
Jag rekommenderar verkligen att ni löser allt NU meddetsamma med hjälp av jurist så inga tveksamheter finns.
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Den här tråden har drivit iväg rejält Off Topic.
VI stänger den nu.
VI stänger den nu.