Som helt nybörjare i ämnet skulle jag gärna ta emot tips/kunskap gällande ämnet att göra om ett stort hus till två lägenheter som ska gå att säljas var och en för sig. Det skulle få plats med fler lägenheter men eftersom kommunen kräver 2700kvm tomt för att få göra en BRF så funkar inte det alternativet. Hur går man praktiskt tillväga för att "separera" de två våningarna juridiskt? själv hade vi tänkt att bo i den ena.

Mvh robert

Det går ju numera att bilda tredimensionella fastigheter. Används bla. för radhus på taken på vissa hus i city. Om det fungerar och är ekonomiskt försvarbart med en sådan fastighetsindelning av ett vanligt hus vet jag inte.

Det beror ju också på om du vill sälja våningen eller kan tänka dig att hyra ut?

I den bästa av världar får vi med oss någon som vill köpa huset tillsammans med oss och sedan ta en våning var. Alltså ingen uthyrning av de två lägenheterna även om det säkert finns möjlighet att skapa uthyrningsdel i någon av dem.

Jag tror att det är bättre att en äger hela och hyr ut en våning till den andra parten – annars är det upplagt för konflikter om underhåll på fastigheten (både vad gäller kostnader och arbetsinsats). Betydligt lättare också när den ägande parten vill sälja.
Ett andrahansalternativ skulle kanske vara att, som du var inne på först, äga varsin separat del. Att på något luddigt vis äga allt tillsammans känns spontant inte som en bra lösning, då blir ni verkligen bundna av varandra.

Problemet är att det här huset kostar ungefär dubbelt så mycket som vi har råd med. Grymt pris/kvm men superstort och därmed riktigt dyrt. att köpa själv och sedan hyra ut en del blir därför inte aktuellt.

Ah, anade att det kunde vara så. Hoppas att det löser sig. Eller (än bättre) att ni hittar ett hus som är mer lagom sett både till yta och pris.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.