10 315 läst ·
22 svar
10k läst
22 svar
Gå ur samfällighet?
Jag kan hålla med om resonemanget, men tycker det är orimligt och förödande för säljaren. Fastigheten tappar i princip 2000' kr i värde. Om jag förstår det rätt så kommer de att sicka fakturorna så fort arbetet är klart. Vilket i princip kommer leda till personligkonkkurs för den stackar pensionären. Kan tycka att samfälldheten verkligen arbetat för egen sak och att få ner sina kostnader på bekostnad av en omedveten pensionär inte är riktigt skysst "spel "
Mvh J
Mvh J
Man kan, gudskelov, inte ta beslut om vad som helst och inte heller om hur stora belopp som helst i en samfällighet. Alla beslut som tas måste ligga inom de verksamhetsområden som är beslutat av Lantmäteriet och som finns att läsa om i anläggningsbeslutet. De kostnader som beslutas om måste stå i proportion till föreningens intäkter och underhållsfonder och åtgärderna skall ligga i linje med de underhållsplaner som finns. En förening kan alltså inte besluta om att anlägga en pool eller anlägga fyrfiliga vägar, inte ens om alla medlemmar röstar ja.
Vad gäller att utträda ur en samfällighet, så är det en oerhört komplicerad procedur och även förenad med ganska stora kostnader och inget man fixar på en kafferast eller genom ett par samtal med Lantmäteriet. Det skall dessutom till extremt goda skäl för att lantmäteriet skall bevilja utträde. Jag skulle vilja påstå att man för det mesta även behöver juridisk expertishjälp.
Ett beslut från samfälligheten går att överklaga. En del beslut måste överklagas inom 4 veckor, andra beslut kan överklagas när som helst. Kommer nu på rak arm inte ihåg vilka.
Eftersom det handlar om stora pengar och kanske även personlig konkurs så borde säljaren/pensionären ta kontakt med kunnig jurist.
Vad gäller att utträda ur en samfällighet, så är det en oerhört komplicerad procedur och även förenad med ganska stora kostnader och inget man fixar på en kafferast eller genom ett par samtal med Lantmäteriet. Det skall dessutom till extremt goda skäl för att lantmäteriet skall bevilja utträde. Jag skulle vilja påstå att man för det mesta även behöver juridisk expertishjälp.
Ett beslut från samfälligheten går att överklaga. En del beslut måste överklagas inom 4 veckor, andra beslut kan överklagas när som helst. Kommer nu på rak arm inte ihåg vilka.
Eftersom det handlar om stora pengar och kanske även personlig konkurs så borde säljaren/pensionären ta kontakt med kunnig jurist.
Redigerat:
Hemmavid är det inte helt ovanligt med utträden ur liknande samfälldigheter då kommunerna drar fram vatten och avlopp i olika områden, men det är inget jag själv har erfarenhet av, men visst sker det.
Jag skulle råda dig att kontakta kommunen, de borde vara väl bekanta med frågeställningen.
Jag skulle råda dig att kontakta kommunen, de borde vara väl bekanta med frågeställningen.
Vi är själva mitt i en sådan process sedan ett par år tillbaka, och har då nödvändigtvis behövt sätta mig in i ämnet. Vårt skäl till att gå ur (vilket lantmäteriet håller med om) är ganska speciellt, så det nyttjar inte dig att jag drar den historien.
Hur stora möjligheter ni har till utträdevet jag inte. Men ni har ju två vägar att gå. Dels att begära utträde men också att försöka se till att hela fastigheten bara får betala för en eller två andelar. Där kan man kanske hävda att allt annat inte är rimligt. Men, att ta kontakt med jurist och betala för några timmars arbete skulle jag definitivt göra.
Med kostnader menar jag kostnader från lantmäteriet.som säkert kan bli uppåt 20-30' om inte mer.
Hur stora möjligheter ni har till utträdevet jag inte. Men ni har ju två vägar att gå. Dels att begära utträde men också att försöka se till att hela fastigheten bara får betala för en eller två andelar. Där kan man kanske hävda att allt annat inte är rimligt. Men, att ta kontakt med jurist och betala för några timmars arbete skulle jag definitivt göra.
Med kostnader menar jag kostnader från lantmäteriet.som säkert kan bli uppåt 20-30' om inte mer.
Medlem
· bohuslän
· 252 inlägg
Sen om huruvida det är orimligt eller inte är en annan fråga. Det är väl inte orimligt i en avloppsfråga att varje hushåll har en del i samfälligheten, och om det är ett flerbostadshus med många lägenheter/hushåll, ja då blir andelen för fastigheten hög.
Sen kan man ju fråga sig vad det är för lösning samfälligheten valt om varje hushålls avlopp kostar 250 tkr medans man kan ordna det på eget sätt för 50 tkr/hushåll. Blir det sådan ekonomisk skillnad för dig att gå ur samfälligheten och ordna avloppsfrågan själv, borde det vara ett tungt skäl för att beviljar utträde. Men har du egoister med litet samvete i samfälligheten kommer de säkerligen slåss med näbbar och klor innan du tillåts gå ur. De ser förmodligen gärna att du med dina 2,5 miljoner är med och finansierar deras avlopp....
Sen kan man ju fråga sig vad det är för lösning samfälligheten valt om varje hushålls avlopp kostar 250 tkr medans man kan ordna det på eget sätt för 50 tkr/hushåll. Blir det sådan ekonomisk skillnad för dig att gå ur samfälligheten och ordna avloppsfrågan själv, borde det vara ett tungt skäl för att beviljar utträde. Men har du egoister med litet samvete i samfälligheten kommer de säkerligen slåss med näbbar och klor innan du tillåts gå ur. De ser förmodligen gärna att du med dina 2,5 miljoner är med och finansierar deras avlopp....
Nu kan jag ingenting alls om samfälligheter men har man inte 1 röst per andel? i så fall kanse dina 10 andelar kan påverka till din fördel, så ta upp en diskussion och se vart det leder innan du drar i gång något större.
Allt låter ju väldigt märkligt. Man har delat ut 10 andelar a 250k, dvs 2.5 miljoner till en fastighet som inte är klar än. Vad säger att det blir 10 hushåll? Ni vill kanske bo själva i huset, då blir ju en anslutningsavgift på 2.5 miljoner horribel.
Hur mycket beräknas fastigheten vara värd när den är klar?
Hur mycket beräknas fastigheten vara värd när den är klar?
Klicka här för att svara