5 769 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Kan en som hotas av kronofogden ge bort saker?
Sida 1 av 2
Hej!
En kompis har lånat ut pengar till en kille. Den killen har nu kommit o berättat att han har fogden efter sig och är hotad utav indrivning pga andra skulder, stora sådana.
Killen vill göra rätt för sig gentemot min kompis och erbjöd honom därför sin bil, som är värd ungefär samma som skulden uppgår till, under 10k kan jag tillägga.
Vad händer om min kompis tar emot bilen? Kommer fogden knacka på o fråga hur den affären gick till? Kan han få problem pga en sån affär, han vill ju såklart gärna få tillbaka så mkt av sina pengar som möjligt men att få kontanta medel inom de närmsta åren är nog helt omöjligt.
Killen som är skyldig pengar kommer inte heller behöva bilen framöver så att han skulle få behålla den för kronofogden kommer inte hända.
Går detta att genomföra utan att det blir suspekt? Ska man isåfall skriva ett kvitto på affären? Vad bör man ha med i det?
Min kompis är en normal människa med ordnad ekonomi och vill inte hamna i trubbel pga en sån här affär, men han vill ju helst inte loosa nästan 10k bara för att han e snäll.
En kompis har lånat ut pengar till en kille. Den killen har nu kommit o berättat att han har fogden efter sig och är hotad utav indrivning pga andra skulder, stora sådana.
Killen vill göra rätt för sig gentemot min kompis och erbjöd honom därför sin bil, som är värd ungefär samma som skulden uppgår till, under 10k kan jag tillägga.
Vad händer om min kompis tar emot bilen? Kommer fogden knacka på o fråga hur den affären gick till? Kan han få problem pga en sån affär, han vill ju såklart gärna få tillbaka så mkt av sina pengar som möjligt men att få kontanta medel inom de närmsta åren är nog helt omöjligt.
Killen som är skyldig pengar kommer inte heller behöva bilen framöver så att han skulle få behålla den för kronofogden kommer inte hända.
Går detta att genomföra utan att det blir suspekt? Ska man isåfall skriva ett kvitto på affären? Vad bör man ha med i det?
Min kompis är en normal människa med ordnad ekonomi och vill inte hamna i trubbel pga en sån här affär, men han vill ju helst inte loosa nästan 10k bara för att han e snäll.
Jag tror inte att killen har rätt att "ge bort" saker. Nu är ju situationen lite speciell, han har ju faktiskt en skuld till din kompis kompisen är alltså en av fordringsägarna. Har de skrivit något papper i samband med lånet (bra sätt att visa att det faktiskt existerar en skuld)?
Det bästa är nog att prata med kronofogdemyndigheten och fråga vad som gäller/vad de kan göra (din kompis kan ringa anonymt och ställa frågor).
Förmodligen måste din kompis ansöka om betalningsförläggande hos fogden vilket på ett sätt kan ses som sten på börda för killen, men just den här skulden har han ju en tillgång som kan "betala" så det spelar kanske inte så stor roll. Problemet är att övriga fordringsägare har lika stor rätt att få ut värdet av olika tillgångar.
Det bästa är nog att prata med kronofogdemyndigheten och fråga vad som gäller/vad de kan göra (din kompis kan ringa anonymt och ställa frågor).
Förmodligen måste din kompis ansöka om betalningsförläggande hos fogden vilket på ett sätt kan ses som sten på börda för killen, men just den här skulden har han ju en tillgång som kan "betala" så det spelar kanske inte så stor roll. Problemet är att övriga fordringsägare har lika stor rätt att få ut värdet av olika tillgångar.
Varför ge bort den ?
Din kompis ska naturligtvis köpa den för 10 kSEK vilket ska stå på kvittot. Sedan ägarbyte som vanligt. Sedan kvittas naturligtvis skulden mot pengarna, så inga rena pengar byter ägare. Din kompis tar nog ingen risk. Han "vet ju inte" att bilen hotas av indrivning !?
Jag är ingen jurist, bara sunt förnuft.
Din kompis ska naturligtvis köpa den för 10 kSEK vilket ska stå på kvittot. Sedan ägarbyte som vanligt. Sedan kvittas naturligtvis skulden mot pengarna, så inga rena pengar byter ägare. Din kompis tar nog ingen risk. Han "vet ju inte" att bilen hotas av indrivning !?
Jag är ingen jurist, bara sunt förnuft.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Jag kan ha fel, men jag tror att det är bara i samband med en konkurs som man tittar på vilka ev. överföringar som gjorts strax innan. Och då kan fogden kräva tillbaka ev. gåvor eller andra större betalningar.
Visserligen tror jag att fogden också kan kräva in tillgångar som anses ha "parkerats" hos en bulvan, dvs om man betalar fiktiva skulder bara för att gömma pengar från fogden. Det är nog dessutom straffbart.
Visserligen tror jag att fogden också kan kräva in tillgångar som anses ha "parkerats" hos en bulvan, dvs om man betalar fiktiva skulder bara för att gömma pengar från fogden. Det är nog dessutom straffbart.
Min amatörmässiga bedömning är att så länge de inte har börjat med indrivningen än kan det göras. Jag tror däremot till skillnad från "largab" att det är bättre att ge bort bilen än att hålla på med föräljningar hit och dit, för även om inga verkliga kontanter byter ägare utan bara bilen så kan kvittot som sådant göra att killen måste pynta upp summan på kvittot till kronofogden, dock lite beroende på hur långt han hunnit i skuldkedjan.
"och ytterligare ett på att man fått ersättning för skulden kan ge problem"Anna_H skrev:
Det sista fattar inte jag vad det är för något kvitto ??? Fyller ingen funktion.
10 k är inte en sådan summa som man vänder upp-o-ner på världen för, i den synvinkeln är det inte mycket. Min yngsta son tycker 5 spänn är mycket
Precis. I ett konkursförfarande har jag för mig att man låter mindre fordringsägare komma först i kön. Och om din kompis redan sett till sina i sammanhanget små intressen så låter man det nog vara med det.largab skrev:
Är det inte tvärt om, först kommer skattemyndigheten och sedan dom stora fordringsägarna och sist dom små?tio_Pepe skrev:
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Bilar och fastigheter är lite dumt att trixa med sådär eftersom det finns registrerat när ägarbyte gjorts. En stor stereo eller mobiltelefon vore säkrare på det viset. Det är därför kriminella handlar med guld och konst istället för bilar.
Tänk också på att när äganderätten övergår till någon måste nya ägaren ta saken i besittning för att det ska gälla, alltså flytta bilen (och alla nycklar) eller saken hem till sig.
Tänk också på att när äganderätten övergår till någon måste nya ägaren ta saken i besittning för att det ska gälla, alltså flytta bilen (och alla nycklar) eller saken hem till sig.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Nimajneb: Nope, Skatteverkets prioriterade fordran togs bort för några år sedan.
Gör en regelrätt försäljning/köp av bilen. Se bara till att den har ett värde som stämmer med kvittot och att det är ett riktigt värde alltså inte för lågt i förhållande till värdet på bilen. Att han som säljer sedan kan få problem med fogden för redovisningen av pengarna är ju hans problem.
Tänk vad fel jag hadeFred vom Jupiter skrev: