Hej!
Vi har precis byggt på ett helt nytt område. I dagarna så har vägen på området asfalterats och dikena har grävts ordentligt. Nu har det blivit så att halva diket ligger på min tomt och halva ligger på kommunens mark. Dikesbotten ligger på tomtgränsen så vi förlorar därmed en knapp meter längs hela tomtgränsen mot vägen. När jag frågar kommunen så säger de att det ska vara så, kan det verkligen stämma? Vi har köpt marken av kommunen och nu tar de tillbaka en del.

Spontant så låter det lite märkligt, är det bygglovskontoret du pratat med?

jag har pratat i telefon med den som är projektansvarig, jag vet faktiskt inte vilken avdelning han är knuten till, strax efter så stod sex gubbar vid tomtgränsen och sa att det skulle se ut så, med tomtgränsen på botten av diket

Det borde finnas kartor/beslut på markhöjder i bygglov eller detaljplaner som du kan begära ut.

tack, jag ska höra med byggkontoret

I många moderna detaljplaner så är ett par, tre meter av tomtmarken närmast väg reserverad för slänt eller dike, så det är ingenting ovanligt. men det är bara att begära ut detaljplanen för att kolla vad som gäller.

O
Vad skulle ni göra med den knappa metern?

Vi har inte tänkt göra något särskillt med den delen av tomten, vi blev mest förvånade över att kommunen säljer tomt till oss och sedan tar tillbaka drygt trettio kvadrat i form av ett dike.

Mycket intressant detta för det är inte bara att du betalat xxxkr/kvadratmeter mark du har även betalat tomtyt avgift som en ingående del i anslutningsavgiften för va.

O
Skulle inte förvåna mig om de har rätt att ta den lilla bit du har.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.