Hejsan,

Jag har köpt lite tomt (ca 500m2) av grannen för att förstora min egen tomt och därför fått hjälp av Lantmäteriet som gjort en Fastighetsreglering. Ingen av fastigheterna har några servitut eller liknande som kunde krångla till det. Inte heller har det varit något annat som krånglat. Alla parter är överens och det är endast jag och grannen som är inblandade.

Jag är nöjd med resultatet av förrättningen men känner att lantmäteriet saltat räkningen lite väl mycket. Den är på totalt 34000kr.

I stora drag är den uppdelad enligt följande:
2 x 2,5h Mätning - Detta är helt ok. Två personer x 2,5h.
8h Beredning, protokoll, sakägarkontakter - känns lite mycket
7,5h Fastighetsutredning, arkivutr. - Känns väldigt mycket för mycket. Jag har själv läst igenom akterna på fastigheterna på ett par timmar.
8,5h Beräkning och kartframställning - Tar det verkligen 8,5h att rita om två linjer på en karta?
2,5h Kvalitetskontroll, Registrering
0,5h Värdering - undrar vad dom värderat? Står inga värden i de papper jag fått.

Vad säger ni är detta verkligen rimligt eller har dom tagit i lite väl mycket?

Det står att man kan överklaga till Fastighetsdomstolen, är någon mening?

//Jonas

I princip fyra hela dagars arbete, men knappast troligt att det hjälper att överklaga. Finns säkert något minimiuttag som används vid denna typ av arbete, oavsett om arbetet går fortare att utföra.

Q
Jag har gjort i princip samma fastighetsreglering tidigare i år (500 kvm överfört från grannen till mig). Vår räkning var på 13750. Så nog har dom tagit bra betalt alltid.

Specen säger:
Förättningshandläggning 7,5h
Beräkning och kartframställning 2,5h
Fältarbete 1h

Timpenningen är samma över hela landet och det finns ingen minimumavgift. Lagen säger att man skall betala för de timmar som det faktisk har tagit, så att ingen bli subventionerad.

700kvm via fastighetsreglering i höstas utan servitut och med en timmas extra letande efter försvunnet gränsrör, 14.950:-.

• Gilla
Shiraz
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Ja, under 15000kr tycker jag låter mer rimligt. Det finns som sagt inget fast pris eller minimipris utan dom ska ta betalt för den tiden dom faktiskt lägger ner. Jag betvivlar dock som sagt att dom lagt ner så mycket tid på detta ärende som dom påstår. I så fall borde dom effektivisera sina rutiner. Det kan ju tex knappast ta 8,5h att rita om en tomtgräns på en karta (speciellt inte när det är ens yrke). Dom tog ju GPS kordinater på fältarbetet som dom antagligen bara importerar i ett kartprogram.

Helt sjukt att dom kan hålla på såhär och ta ut hur många timmar dom känner för. Det råder ju knappas någon konkurrens och dom har tydligen en lång kö med ärenden som väntar.

Är det någon som vet hur överklagan till fastighetsdomstolen fungerar? Det känns ju inte som jag har något att förlora?! Eller?

//Jonas

Det som kan ta tid är ifall gränserna är klassade som "osäkra", då måste de göra en gränsutredning först. Osäkra gränser är det ofta om det är äldre fastigheter där gränserna en gång i tiden kanske bara märktes ut med gärdsgårdar, stenrösen och råstenar.

Vi börjar i den enkla änden, har du pratat med någon på lantmäteriet?

b8q skrev:
Det som kan ta tid är ifall gränserna är klassade som "osäkra", då måste de göra en gränsutredning först. Osäkra gränser är det ofta om det är äldre fastigheter där gränserna en gång i tiden kanske bara märktes ut med gärdsgårdar, stenrösen och råstenar.
Det var det även i vårt fall då gränsrör försvunnit, men då gjordes inmätning från andra gränsrör.
I vårt fall så vidgades fastigheten på 3 sidor och med vinklingar och vi hamnade ändå enbart på 15.000:- trots att man på plats arbetade 2,5 timmar*2personer (5 timmar av totalen) och hela arbetet tog 13,5 timmar.

Ja, de gamla gränserna var lite otydliga. Men ingen speciell gränsutredning gjordes utan vi fick precis som i AndersS fall mäta in två råstenar längre bort för att kunna dra en linje mellan. Men detta gjordes på de 2x2,5h fältarbete dom tagit betalt för vilket jag inte har något problem med. När dom åkte därifrån hade dom alla GPS kordinater lagrade bara att omvandla till en karta. Det är all den andra tiden dom tagit betalt för jag är kritisk mot.

Innan jag ansökte om förrättningen ringde jag till lantmäteriet och frågade vad det kostar ungefär och fick svaret 30-35000kr. Jag tänkte då att denna enkla förrättning antagligen kommer kosta mindre och att dom antagligen "tar i lite" när man frågar så det inte blir dyrare. Men det är kanske så att dom har en tyst överenskommelse att man ser till att ta betalt i detta span oavsett hur mycket jobb dom faktiskt lagt ner.

Ja, jag ska försöka ringa till lantmäteriet och fråga om det går att göra något. Ska även be att få underlaget fakturan är baserad på (dagbok / loggbok). Men dom kommer ju självklart hävda att dom lagt ner denna tid. Annars skulle dom ju erkänna att dom fuskar. Det är ju inte troligt.

//Jonas

Fråga om din granne med fått en faktura. Eftersom gränserna var otydliga innan har han tjänat på den nya mätning dvs, han kan också fått en faktura.

Nej, grannen har inte fått någon faktura. När man ansöker om förrättningen anger man vem som ska betala kostnaderna. Eftersom det är jag som köper tomt av honom är det naturligtvis jag som betalar kostnaderna.

Att de gamla gränserna var lite otydliga gjorde kanske att fältarbetet tog 2x2,5h istället för 2x1,5h så det är ju inte där det stora problemet ligger. Det är ju allt det andra "byråkrat kostnaderna" dom slängt på som är helt sanslösa.

Jag ska försöka ringa till Lantmäteriet idag och se vad dom säger.
//Jonas

Om gränserna var otydliga innan och dom är där och gör mätningar så kan grannen få en räkning ändå eftersom mätningen då "gynnar" grannen. Även om det är sagt att du ska betala eller nån anna beställt mätningen.

huggan skrev:
Om gränserna var otydliga innan och dom är där och gör mätningar så kan grannen få en räkning ändå eftersom mätningen då "gynnar" grannen. Även om det är sagt att du ska betala eller nån anna beställt mätningen.
Kan du ge lagstöd eller annan källa till det du skriver? En regelrätt gränsbestämning kan flera få betala eftersom alla anses gynnas av det - det känner nog de flesta till. Men att lantmäteriet, när man överlåter mark från en fastighet till en annan samt parterna sinsemellan bestämt vem som ska stå kostnaden, kan göra detsamma har jag aldrig hört talas om.

Du har här rätt jaso. Det som huggan hänvisar till är om en tomtgräns inte kan hittas eller avgöras varvid ena parten kan begära lantmäterieförrättning och då kan involverade fastigheter belastas.
Vid fastighetsreglering bestäms vem som ska betala uppdraget och godkänns av parterna innan förrättning påbörjas.

Hej,

Jag fick i veckan dommen från överklagandet till "Mark och miljödomstolen". Dom AVSLOG min överklagan av kostnaderna. :-(

Enligt LMs egna årsredovisning är snittpriset på en fastighetsreglering 22000kr i sverige, därför tycker jag att det är oskäligt att det ska kosta 50% mer (34000kr) i norrtälje. Mitt ärende var inte på något sätt komplicerat eller svårt utan borde vara ett genomsnittligt ärende.

Mark & miljödomstolen har i dommen över huvud taget inte tagit ställning till om priset är skäligt eller inte. Dom har endast noterat att LM i början av handläggningen sagt att det brukar kosta runt 35000kr och att slutfakturan blev 34000kr. Slut!

Så att sålänge LM från början säger en siffra så får dom ta ut hur mycket pengar som hellst för sin mydighetsutövning (som dom har monopol på att utföra) verkar det som. Det finns alltså inget "konsumentskydd" om inte överklagan till domstolen har någon verkan.

Vad tror ni, är det någon mening att överklaga till Mark & miljööverdomstolen? Riskerar jag att får betala rättegångskostnader vid avslag?
//Jonas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.