Jag har av min granne blivit erbjuden att köpa loss en meter av deras tomt för att bredda min infart till min skafttomt där vägen är bara 2 meter bred. Hur ska jag gå till väga?
Kan jag skriva ett servitut och betala grannen för deras markbit ( typ 40kvm) (40x1meter). Behöver jag koppla in Lantmäteriet? Eller kontaktar jag tingsrätten? kommer väl antagligen att behöva göra bäggedera. Någon som vet vad man ersätter grannen för 40 kvm tomt. (Dom tyckte synd om mig när jag revade upp sidan på bilen och tog med tre staketspjälor ut från infarten).
Dom anser att dom inte har bruk av den markbit som jag så innerligt väl behöver för att kunna ta mig in och ut på infarten till mitt hus men hur gör man rent praktiskt och vad kostar det?:confused:

Kontakta Lantmäteriet för att ta reda på om det går att köpa marken. Om det inte går att köpa så kan du i andra hand försöka få ett officialservitut istället, fortfarande med hälp av Lantmäteriet. Sista och sämsta alternativet är att skriva ett avtal med grannen och registrera detta som ett avtalsservitut.

harry73
Om man köper marken betalar man ca 20 000 - 30 000 till lantmäteriet (500 - 750 kr/kvm). Sen tillkommer inköp av mark från grannen, men även i Stockholmslän borde det blir billigare än lantmäterikostnader.
Officialservitut blir något billigare men kostar också tusenlappar och avtalservitut skriver man själv och registrerar man hos lantmäteriet för 300 spänn. Så kostnadsmässig blir avtalservitut bäst. Sen kan man skriva i ett avtalservitut att det får göras om till officialservitut när en av partena önskar så.
Om det blir servitut har du inte köpt marken, bara rätten att använda det för ändamålet som står i servitutet. Så om du skriver ett servitut borde du betala mindre till grannen än när du köper marken.

Om grannen försöker blåsa dig på pengar och begär orimligt mycket för marken, kan man försöka att få ett servitut i alla fall och låta lantmäteriet bestämma vad en rimlig ersättning är

Den stora vinsten/förlusten vid en marköverlåtelse (speciellt i Stockholmsområdet) brukar vara förändringar i byggrätten. T.ex. kanske det står i detaljplanen att fastigheterna får bebyggas till 1/5 av ytan, dock max 250 kvm. Om då era fastigheter ökar/minskar med 40 kvm så påverkar det ju möjligheten till bygglov i framtiden. Därför är det ganska vanligt med servitut istället.

Ett avtals-servitut utan att blanda in Lantmäteriet. Fungerar det inte bra? Någon som vet?

Problemet med ett oreistrerat avtalsservitut, är att om tomten det gäller senare sälj så åligger det säljaren att informera köparen om att tomten belastas av ett avtalsservitut. Om det glöms bort så är inte köparen längre bunden av servitutet.

Finns det registrerat så gäller det för evigt.

harry73
Stepside-57 skrev:
Ett avtals-servitut utan att blanda in Lantmäteriet. Fungerar det inte bra? Någon som vet?
Om du menar kan man skriva ett avtal själv, utan att lantmäteriet hjälper till. Ja det blir bra och det finns färdiga mallar att hitta på google, men som Hempularen skriver måste du skriva in det hos Lantmäteriet för att det blir registrerad (koster några hundralappar.

Men, jag undrar, om nu ett s.k avtalsservitut per definition vad jag förstår alltså är registrerat hos LM så kan väl inte någon part friskriva sig p.g.a endera parten glömt bort avtalet - eller?

Har jag missuppfattat? - är det så att ett avtalsservitut INTE behöver registreras?

Redigerat:
Servitut måste registreras, annars är dom ogiltiga. Så har det varit sedan 1972, tidigare oregistrerade servitut gäller dock.

Vad man kan göra privat är att skriva ett nyttjandeavtal mellan ägarna, men detta följer inte fastigheten och kan således upphävas vid exvis försäljning.

Servitut är giltiga utan att vara inskrivna, däremot måste de numera vara skriftliga.

Det går alldeles utmärtk att göra ett eget servitutsavtal och sedan skriva in det. Kostar 375:-

-MH- skrev:
Servitut är giltiga utan att vara inskrivna, däremot måste de numera vara skriftliga.
Rätt, fel av mej. Det var muntliga servitut jag tänkte på.

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.