Fast det finns ju rätt mycket annat störande som ett jordbruk i full produktion kan råka förlägga till ex. den där vändplanen.

Vi har fortfarande inte fått reda på vad som ska byggas och var.

J
sventable skrev:
hade varit perfekt då detta är olagligt, får inte spridas lördagar söndagar och helgaftnar. och sen så är det en gräns på 100 meter runt boningshus om inte fastighetsägaren lämnar tillstånd för detta.
Nu blir jag väldigt nyfiken på var du hittar dessa förbud? Varken Länstyrelsen eller Jordbruksverket nämner det på sina hemsidor där de tar upp regelverken kring spridning av gödsel... är det nån hälsovårdsnämnd eller annan instans som ligger bakom?

edit: hittade denna:
http://www.notisum.se/rnp/domar/mo/MO005053.htm

Här hade Miljö & byggnadsnämnden fantiserat ihop vansinniga begränsningar enligt ovan som senare upphävdes av Miljööverdomstolen.

Redigerat:
sventable skrev:
hade varit perfekt då detta är olagligt, får inte spridas lördagar söndagar och helgaftnar. och sen så är det en gräns på 100 meter runt boningshus om inte fastighetsägaren lämnar tillstånd för detta.
Stämmer inte, det finns regelverk vad gäller tex antal timmar innan nedmyllning, slyddsavstånd till vattendrag osv, men inga sådana begränsningar som du nämner.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus

Är det konstigt att det startas krig i världen.

sventable skrev:
Det måste vara väldigt många bönder som inte känner till detta. Jag tycker nog att det gödslas utan någon som helst hänsyn till veckodagar. Förmodligen mycket mer hänsyn till årstid och väder.

andersmc skrev:
Det måste vara väldigt många bönder som inte känner till detta. Jag tycker nog att det gödslas utan någon som helst hänsyn till veckodagar. Förmodligen mycket mer hänsyn till årstid och väder.
Att många bönder inte känner till det beror troligen på att det inte stämmer! Se mitt tidigare inlägg i tråden, det finns regler för skyddsavstånd till tex vattendrag och vattentäkter, nedmyllning, tid på året osv, men inte sådana begränsningar som sventable nämner.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.