Hej hoppas på lite hjälp kring detta!

Vi kollar på att köpa en fastighet som är under ombyggnation till ett flerbostadshus.

* Fastigheten är med i en samfällighet om vatten och avlopp.
* Ägaren till fastigheten har varit slarvig/naiv och inte insatt i frågan, så Samfälligheten har röstat igenom ett beslut om att dela upp kostnaderna med 1 andel per hushåll, vilket är bra för "alla" i samfälligheten då man då delar på kostnaden.
* Den berörda fastigheten skall bli 10st brf lgh
* Med en egen kontakt med kommunen blir kostnaden för anslutning ca 500' kr för alla lgh i fastigheten.
* Om man är med i samfälligheten så blir det 250'kr per lgh. 2500'kr för fastigheten.

Min fråga är då om man
1. kan gå ur samfälligheten, kostnader/ tid?
2. kan förhandla med samfälligheten?, (verkar svårt)
3 någon annan lösning?

Jätte tacksam för alla svar!

Vänligen Jacob

harry73
1. Jag är ingen expert på området men lika mycket som man kan ansluta sig till en samfällighet kan man säkert lämna en samfällighet när behovet inte längre finns, men jag tror inte att man kan få investeringskostnader tillbaka.
Om det blir en ändring hos lantmäteriet kastar det endel men bara småpengar jämfört med de belopp du pratar om.

2. Visst, ni kan ju lägga fram ett förslag att lägenheter får ett halvt andel. Då kan ni rösta om det.

3. Anslut huset innan det delas upp i 10 delar och hävda att ni inte behöver betala 10 ggr anslutningskostnader eftersom huset fick sin anslutning medan det fortfarande hade 1 andel

Tack för ditt snabba svar!

Har pratat med Lantmäteriet och det är väldigt svårt att få något svar :( det verkar ju som att man kan ta sig ur men att det är väldigt svårt.. De kan i princip inte ge några svar, de säger att det måste prövas...
Blir nog till att försöka förhandla med samfälligheten, men de verkar inte intresserade....
Samfälligheten har redan vunnit laga kraft, men vet inte hur de resonerat då fastigheten är under konstruktion...

Tack igen

Har dem några stadgar i samfälligheten som rör inträde resp. utträde ur samfälligheten.

Jag fattar inte riktigt sammanhanget. Är det så att fastigheten finns (ombyggnad pågår)? Är den inte ansluten idag?

Samfälligheten kan inte själv rösta igenom hur fördelningen skall ske, det skall finnas andelstal som antingen är fast satta för resp, fastighet, eller kan ha regler kopplade om "automatisk" ändring för vissa definierade fall, ex. ändring från fritidshus till permanentboende. Änding av andelstal är inget som föreningen kan göra själv, där krävs godkännande från (tror jag) lantmäteriet.

Om andelstalen är fast satta så ändras de inte automatiskt bara för att din fastighet plötsligt innehåller 10 hushåll.

• Gilla
magnu
  • Laddar…
Det står en byggnad på fastigheten, som inte är färdig.
Det har byggts på 2 plan till. Fattas golv, vägar, alla yttskickt mm

Säljaren som är en äldre herre, har inte bevakar samhälligetens möten och förrättningen.
Där har de utdelat 10 andelar till denna fastighet. Vilket gynnar alla i samfälligheten, utom då denna fastighet. Det känns som sagt som en tråkig historia och det är synd om säljaren som har haft all tänkbar otur innan det här. Nu vill ha gå i pension och sälja, vi är som sagt väldigt intresserade men kalkylen går inte ihop, om vi inte kan ta oss ur samfälligheten .

Åter igen tack för alla svar
mvh J

Ps Den är inte kopplad i dag.

Då låter det ju som det finns anledning att studera hur andelstalen fördelats. Om det är klargjort vid förrättningen så är det nog risk att du åker på att betala.

Om det gäller samma som för vägföreningar så kan vilken medlem som helst kräva att det görs en ny förrättning. Kostnaden för denna (och den är stor) drabbar föreningen som helhet.

• Gilla
EAK
  • Laddar…
andersmc skrev:
Om det gäller samma som för vägföreningar så kan vilken medlem som helst kräva att det görs en ny förrättning. Kostnaden för denna (och den är stor) drabbar föreningen som helhet.
Riktigt så enkelt är det inte. Kostnaden fördelas av lantmäteriet på fastigheterna och inte föreningen. Så det kan bli så att en fastighet får bära huvuddelen av kostnaden.

Men jag håller med hempularen, kolla upp hos lanmäteriet andelstalen och om det pågår en förättning, en förening kan inte själv rösta om dessa.

Om man inte har behov av gemensamhetsanläggningen verkar det som ni kan begära utträde, liknande http://lawline.se/answers/5483
Då ni begär förättning kommer troligtvis ni att debiteras förättningskostnaderna, (ev flera fastigheter om de har nytta av förättningen, men det är ren spekulation). Har bara erfarenhet av vägar och där går en förättning på ca 40.000 med 20-25 fastigheter, men då är det en hel del utredande med jord/skogsbruksarealer m.m. så denna typ av anläggning borde ta mindre tid och därmed lägre kostnad.

Andelstalen har delas, och fastigheten fick 10 st. Enligt säljaren så har han inte varit införstådd i det hela.
Kan inte hitta något i stadgarna om utträde.

Tack för era svar!

Jo men hur har det gått till när de delats ut? Är det enligt förrättning eller bygger det på ett ogiltigt beslut i samfälligheten.

Det har varit en förättning som vunnit laga kraft. Tyvärr så var säljaren inte delaktig i detta och fick det sedmera som en överraskning. Fanns ju som sagt möjligheten att få en egen kontakt med kommunen och betala 500'kr istället.

Mvh Jacob

Det var ju trist.

Jag är långt ifrån säker, men vid ett utträde så tror jag att föreningen har rätt till er instas ändå, oavsett om den är betalad eller ej. Det är bara om ert utträde minskar samfällighetens kostnader som ni kan slippa betala en del (tror jag). Minskningen kan ju då vara ex. kostnaden för ledningar till din tomt. Men här kan jag ha jättefel.

I princip kan man lite generaliserat se det som att man har en grupp fastigehtsägare som tar ett gemensamt investeringsbeslut, som bygger på en överenskommen fördelning. Om då några lämnar överenskommelsen så står de kvarvarande med en oväntat stor del av kostnaden. Beslutet hade (hypotetiskt) kunnat bli ett annat om man visste att det var färre som skulle dela kostnaden. Det är grunden för det bindande ofta obligatoriska medlemsskapet i samfälligheter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.