923 läst ·
4 svar
923 läst
4 svar
Vad innebär att "hålla och nyttja" ?
Har just köpte en fastighet, på denna fastighet finns ett servitut till förmån för kommunen. De har lagt en avloppsledning rakt över tomten, detta ser vi inte som något problem. Men en fråga uppstår; i servitutet står att kommunen har rätt att "över nämnda ledningar hålla och nyttja en 6 m bred väg. XXX kommun medgives även rätt att utföra erforderliga inspektioner samt reparations- eller ombyggnadsarbeten å väg och ledningar." Delar av denna väg använder vi för att ta oss till vårt hus, men efter en regnig sommar så är vägen något lerig och är i stort behov av några lastbilslass med grus. Min fråga är; kan jag begära att kommunen skall ordna vägen eller åtminstone köra hit grus? I vinter uppstår ju även frågan om snöröjning, ligger detta i att hålla och nyttja eller är det jag som skall röja. kommunen vill naturligtvis inte ta på sig ansvar. Men jag tycker ju att servitutet lägger ett visst ansvar hos dem.
Vad tycker ni?
Vad tycker ni?
Så som jag fattar det har kommunen "rätt att" (behöver inte) anlägga, använda och underhålla en väg. Ägaren av marken behöver inte göra någonting med vägen, det enda ägaren inte får göra är att ta bort vägen.Astt skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 844 inlägg
Formellt kan du troligen inte begära något, men ta ett snack med kommunen, har du tur så är de välvilliga, de kanske själva gärna vill vara säkra på att vägen är bra. Iofs. lite önsketänkande, men mirakel inträffar.
Klicka här för att svara