5 715 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Tomt med dagvattenbrunn och lyktstolpe.
Nej räkna inte med att kommunen kan få ett servitut om det visar sig att det inte existerar. Det är i princip en omöjlighet. De kan däremot får en ledningsrätt och då har Fastighetsägaren rätt till ersättning för intrånget och beroende på hur duktig förhandlare samt hur stort intrång det blir så kan det bli en del tusenlappar.mexitegel skrev:Ja, visst ser vi olika saken och tur är väl det för annars vore det ju ingen diskussion
Min poäng är att kommunen kommer få sitt servitut alldeles oavsett.
Vad gäller ersättning så är det struntsummor i sammanhanget. Det brukar handla om några tusentals kronor i engångsersättning så det blir i alla fall inte så mycket till förhandling. Bråkar man så begär kommunen ett officialservitut genom lantmäteriförättning och då sätter lantmäteriet vad du får i ersättning och det är nog lägre än om du accepterar kommunens sista bud. För jag är rätt säker på att de får sitt servitut i alla fall, kostnaden för att göra om avloppet är så mycket högre än vad inskräkningen blir på tomten.
Lagen om alltings jävlighet säger att detta kommer blossa upp när du inte har tid, ork eller lust att ta hand om det. Antagligen när du är på ditt livs långresa runt jorden med familjen för att dyka med delfiner eller köra heli skiing i pudersnön i kicking horse.
Det är därför jag menar att det är bättre att tjuren vid hornen direkt![]()
Nu har jag fått besked från kommunens vattenbolag. Beskedet blev att om jag köper marken så äger jag brunnen och kan göra lite som jag vill med den. Jag ligger tydligen längst ut i ledet så gräver jag bort den så spelar det inte någon roll. Jag fick inget besked om hur man tar bort den. Det som var lite spännande var att ledningen gick under grannens tomt och att jag skulle behöva förhandla med dem om jag vill använda mig av den.
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Hoppas du fått det skriftligt, för annars är det ju upplagt för ett argt meddelande från kommunen om 10 år när de tänkte ansluta ett nytt område till "din brunn".KjellT skrev:Nu har jag fått besked från kommunens vattenbolag. Beskedet blev att om jag köper marken så äger jag brunnen och kan göra lite som jag vill med den. Jag ligger tydligen längst ut i ledet så gräver jag bort den så spelar det inte någon roll. Jag fick inget besked om hur man tar bort den. Det som var lite spännande var att ledningen gick under grannens tomt och att jag skulle behöva förhandla med dem om jag vill använda mig av den.
Vad är det för brunn föresten, är det för dagvatten eller avlopp?
Klicka här för att svara