9 792 läst ·
33 svar
10k läst
33 svar
Friskrivningskaulusul .... Huset nästan rasade o fd ägaren visste om det
Sida 1 av 3
Som det låter.... Vad tycker ni ? Vad hade ni gjort?
Man har friskrivningsklasul oftast av 2 skäl;
1. Man vet inte så mycket eller t.o.m. ingenting alls om skicket själv som säljare. Vanligt vid ex. dödsbon.
2. Som säljare vet man att skicket inte är bra och vill inte ta ansvar för det i ett senare skede.
Har man friskrivningsklasul skall det också avspeglas i priset, dvs nedsatt jämfört annat. Som köpare måste man ha varit medveten om skälet, eller åtminstone väckt frågan till säljaren/mäklaren. Antar att ingen kvalificerad besiktning har utförts?
Man får stå sitt kast om du frågar mig.
1. Man vet inte så mycket eller t.o.m. ingenting alls om skicket själv som säljare. Vanligt vid ex. dödsbon.
2. Som säljare vet man att skicket inte är bra och vill inte ta ansvar för det i ett senare skede.
Har man friskrivningsklasul skall det också avspeglas i priset, dvs nedsatt jämfört annat. Som köpare måste man ha varit medveten om skälet, eller åtminstone väckt frågan till säljaren/mäklaren. Antar att ingen kvalificerad besiktning har utförts?
Man får stå sitt kast om du frågar mig.
Jag har självklart undersökningsplikt vad det gäller husköp....men säljaren ju oxå tvungen tillatt berätta dem felen han e medveten om.
Huset hängde liksom i luften med ca 7000 st tegel runt om som vägen ca 5 ton och med sinaa betongpannor på taket.
fanns en enda bärande vägg som går mitten av huset på hela 15 meter och alla dem 20 tonen vilade på den ända vägen.
husegaren visste mycket väl att det är inte bra det syndes i källarplan så fårt vi rivit taket.
Då fick vi panik riktigt panik.
dåligt stil tycker jag ....o vi flyttade in med en 1 åring.
Huset hängde liksom i luften med ca 7000 st tegel runt om som vägen ca 5 ton och med sinaa betongpannor på taket.
fanns en enda bärande vägg som går mitten av huset på hela 15 meter och alla dem 20 tonen vilade på den ända vägen.
husegaren visste mycket väl att det är inte bra det syndes i källarplan så fårt vi rivit taket.
Då fick vi panik riktigt panik.
dåligt stil tycker jag ....o vi flyttade in med en 1 åring.
Jo, men jag får känslan av att ni inte låtit utföra en besiktning. Är det så?
När man får köpa något som är billigare (vilket en friskrivning sannolikt skall generera) så får man ju ta höjd för att det finns saker att fixa. Man kan inte få både och. En friskrivningsklausul är för mig lika med = stor stor risk som man skall vara verkligen säker på vad man ger sig in på. Det måste ni ha varit medvetna om?
När man får köpa något som är billigare (vilket en friskrivning sannolikt skall generera) så får man ju ta höjd för att det finns saker att fixa. Man kan inte få både och. En friskrivningsklausul är för mig lika med = stor stor risk som man skall vara verkligen säker på vad man ger sig in på. Det måste ni ha varit medvetna om?
Jag håller med nikasp svårt att veta vad som har hänt och hela bakgrunden. Blir lätt att man bara blir skriven på näsan.
Moraliskt är det väl mycket tvivelaktigt att sälja ett hus som man vet att det är massa problem med. Men som sagt det brukar ju generera en lägre prislapp, som ju skall kompensera för framtida fel.
Sedan tycker jag väl att byggahus och andra forum inte på allvar tar upp problemen som hus med sättningar har. Jag har varit på mängder med visningar där mäklare säljer hus med stora sättningar för nästan fullpris trots att det är oerhört svårt att fixa till.
Jag brukar fråga mäklaren för att se hur ärliga de är. Vanliga svaret har varit att det bara är att lägga om golvet.
Moraliskt är det väl mycket tvivelaktigt att sälja ett hus som man vet att det är massa problem med. Men som sagt det brukar ju generera en lägre prislapp, som ju skall kompensera för framtida fel.
Sedan tycker jag väl att byggahus och andra forum inte på allvar tar upp problemen som hus med sättningar har. Jag har varit på mängder med visningar där mäklare säljer hus med stora sättningar för nästan fullpris trots att det är oerhört svårt att fixa till.
Jag brukar fråga mäklaren för att se hur ärliga de är. Vanliga svaret har varit att det bara är att lägga om golvet.
Det är än väldig väldig stor uppförsbacke om man ska ha någon chans... när man köper med friskrivining...normalt sett finns det inte mycket att göra....
Köparens undersökningsplikt är mycket större än säljarens upplysningsplikt.
Så i det här fallet finns det inte mycket att göra enligt min uppfattning...
Du köper ett hus med friskrivningsklausul... Då vet du att det garanterat finns massa fel...
googla på friskriving så kommer du snabbt se vad som gäller...
Jag tror inte att TS riktigt läst på om vad friskrivning betyder...
Köparens undersökningsplikt är mycket större än säljarens upplysningsplikt.
Så i det här fallet finns det inte mycket att göra enligt min uppfattning...
Du köper ett hus med friskrivningsklausul... Då vet du att det garanterat finns massa fel...
googla på friskriving så kommer du snabbt se vad som gäller...
Jag tror inte att TS riktigt läst på om vad friskrivning betyder...
Du får väl själv ta upp frågan om sättningar.... det är ett forum... Då är det svårt att bestämma vad för frågor som ska dyka upp...Jugend skrev:Jag håller med nikasp svårt att veta vad som har hänt och hela bakgrunden. Blir lätt att man bara blir skriven på näsan.
Jag brukar fråga mäklaren för att se hur ärliga de är. Vanliga svaret har varit att det bara är att lägga om golvet.![]()
haha jag tycker att jag har gjort det. Men håller med - man kan bättre.Odjuret skrev:
Nä men jag googlade mycket på sånt och fann ganska lite information trots allt om det.
Köper man ett hus med friskrivningsklausul är det ju A och O att ta reda på orsaken till klausulen. Jag skulle inte köpa ett sådant hur utan besiktning och inte utan kraftig rabatt, oavsett vad besiktnignen visar, särskilt om det inte är ett dödsbo.