27 628 läst ·
25 svar
28k läst
25 svar
Ska köpa ut syskon ur hus!
Jag förstår mindre och mindre. Ska man tolka det som att brodern utöver sin andel i fastigheten donerar en slant därutöver? Hur ser gåvobrevet egentligen ut?
I trådstarten redovisar du ingångsvärden som man ska deklarera vid ren försäljning. Men om brodern har överfört sin ägohalva till dig som ren gåva medför det ingen som helst skattekonsekvens för någon av er.
Det som händer vid ren gåva är att mottagaren accepterar att ta emot den och att samtidigt överta de bankskulder som belastar fastigheten. Skatt på reavinst utlöses inte förrän en fastighet helt eller delvis byter ägare genom köp.
Att banken accepterat saken får vi väl också ta för givet.
Det som händer vid ren gåva är att mottagaren accepterar att ta emot den och att samtidigt överta de bankskulder som belastar fastigheten. Skatt på reavinst utlöses inte förrän en fastighet helt eller delvis byter ägare genom köp.
Att banken accepterat saken får vi väl också ta för givet.
Jag förstår hur ni tänkt det och resonemanget är rätt. Du ska ge din bror det han skulle fått om ni istället sålt fastigheten och delat pengarna. Om vi nu bortser från att han avhänder sig möjligheten att skjuta upp beskattningen...
Det enda är att ni inte lyckas få nåt byggnadsvärde med i kalkylen. Dvs om du när du säljer har med det så blir skatten lägre och då har du alltså ett dilemma...
Det enda är att ni inte lyckas få nåt byggnadsvärde med i kalkylen. Dvs om du när du säljer har med det så blir skatten lägre och då har du alltså ett dilemma...
Nej det vet jag. Men låt säga att jag säljer huset om ett år för 2.6 miljoner. Då gör jag en ungefärlig vinst på 700 k efter efter ha betalat lånet på 1.3 + vinstskatten. Samtidigt har min bror gjort en vinst på 1.3 miljoner!
Vi ska försöka hitta gamla kvitto osv. Problemet är att det är min farfar som byggt huset och haft bäst koll på kostnaderna. Tyvärr finns han inte i livet längre och min farmor hade dålig koll förutom på vad tomten kostade.
Låt säga att vi får det till 150.000 kr. Har då jag rätt att räkna bort 150.000 om låt säga tio år om jag skulle sälja huset? Trots att jag kommer renovera huset inom kommande två år.
Tack för hjälpen!
Låt säga att vi får det till 150.000 kr. Har då jag rätt att räkna bort 150.000 om låt säga tio år om jag skulle sälja huset? Trots att jag kommer renovera huset inom kommande två år.
Tack för hjälpen!
Om överlåtelsen förutsätter någon form av kontant ersättning till brodern är det inte längre en "gåva", utan antingen ett "köp" eller ett "blandat fång".
Och ja, den som tar emot gåva eller arv övertar företrädarens avdragsgilla kostnader.
Och ja, den som tar emot gåva eller arv övertar företrädarens avdragsgilla kostnader.
Chris, det som tas upp till beskattning när du säljer är fsgpris - anskaffningskostnader - värdehöjande reparationer - om/tillbyggnad-omkostnader vid försäljning. Så, ja... kostnaden för det nuvarande huset ska räknas med. Det är samma sak som om du hade köpt huset nu.
"Och" haken är att ett sådant här upplägg inte är bara skatterättsligt utan också fastighetsrättsligt. På fångsthandlingen som man lämnar in för lagfart MÅSTE man ange vilket belopp som faktiskt utgör köpeskilling. Annars riskerar hela överlåtelsen bli ogiltig.
Det kan få betydelse exempelvis ifall ts och brodern av någon händelse hamnar i tvist.
Det kan få betydelse exempelvis ifall ts och brodern av någon händelse hamnar i tvist.
Klicka här för att svara