22 646 läst ·
59 svar
23k läst
59 svar
Någon har tagit krediter i mitt namn
Har missat om frågan kommit upp, men har dom haft tillgång till din brevlåda? Det var så jag tänkte med ratsit-tjänsten. Bor på landet och har inte lådan vid huset..._coffe_ skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Är det inte bara så att streckkoden är ersatt med rutkoden?
Det är ju ganska märkligt. Om man drar på sig en betalningsanmärkning sprids den automatiskt till samtliga kreditupplysningsbolag. Då behöver man inte ringa till dem en och en._coffe_ skrev:Jag har ringt dom största i vart fall. Flera av dom samarbetar visst med varandra, så tar man på ett ställe sprider dom de till varandra. Det finns en lista hos datainspektionen på alla godkända kreditupplysningsbolag i Sverige. Den utgick jag lite ifrån samt tips jag fick från dom olika bolagen. Men som sagt, man behövr själv ringa runt till i princip alla och spärra hos var och en. Så en firma som gör det åt en är helt klart en bra affärside![]()
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 698 inlägg
Det var ingen betalningsanmärkning jag åkt på jag ringde runt för att spärra mitt personnummer så det inte går att köra kreditupplysningar på mig.
En streckkod eller qr-kod kan man slänga ihop på nätet själv.
Såg senast härromdagen att polisen stängt ner en sida på nätet där man kunde köpa körkort för 2000:- iof den gamla varianten, men med vattenstämpel och hela köret. Skulle tro att den ser väldigt äkta ut.
Det är nog mycket enklare att sno någons identitet än vad man tror.
Såg senast härromdagen att polisen stängt ner en sida på nätet där man kunde köpa körkort för 2000:- iof den gamla varianten, men med vattenstämpel och hela köret. Skulle tro att den ser väldigt äkta ut.
Problemet är att alla har så hög tilltro till personnummer och tillhörande legitimation._coffe_ skrev:Det var ingen betalningsanmärkning jag åkt på jag ringde runt för att spärra mitt personnummer så det inte går att köra kreditupplysningar på mig.
Det finns ett id-nummer på legitimationen/körkortet som kan korsköras för att se att det passar ihop med rätt personnummer. Problemet med det är att om du får din legitimation stulen eller kopierad så går det mycket väl att tillverka en kopia på en sajt som du säger.
Det man som affärsidkare kan börja med redan idag utan någon större kostnad är att ta en fotokopia av legitimationen så kan man iaf i efterhand fria den person vars identitet använts i bedrägeriet samt ha ett foto på en misstänkt.
Det som behövs här är någon form av datachip som validerar mot en central server att kortet är äkta. Men det är inget billigt system och kräver att alla legitimeringar sker "online".
Alla länder har olika sätt att fastställa identitet. Vårt är nu "over due" och behöver uppenbarligen bytas ut då det är för enkelt att knäcka. I Frankrike är det väl elräkningen som används? Iaf enligt skrönan. För att kunna göra någonting alls måste du kunna visa upp din elräkning..
Ingen lär göra någonting förrän förlusterna för affärsidkarna blir för kännbara. Ett sätt att påskynda det är att se affärsidkarna som brottsoffer, inte du som privatperson som någon härmat ditt personnummer.
Men vad man än gör kommer det ju i vanlig ordning var vi konsumenter får stå för notan.
Verkar bara öka.
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article16397418.ab
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article16397418.ab
jag blev av med plånboken för 5år sen, fick tillbaka den komplett (utom kontanterna då), betalkort och körkort var spärrade. Plånboken kom tillbaka från citypolisen och jag var glad, nått år senare kontaktade jag transportstyrelsen i ett annat ärende och då frågade han om jag inte gjort nått nytt körkort så då förklarade jag att jag fått tillbaka det...
Men tydligen måste man då "låsa upp" det, men grejjen är att jag har blivit stoppad av polisen flera gånger bla fått böter, bytt bank där körkortsnr (inte personnr) har blivit inknappat samt legitimerat mig hos transportstyrelsen efter fotografering för B96 behörighet och INGEN har reagerat... Så säkerheten kan inte vara speciellt hög...
Men tydligen måste man då "låsa upp" det, men grejjen är att jag har blivit stoppad av polisen flera gånger bla fått böter, bytt bank där körkortsnr (inte personnr) har blivit inknappat samt legitimerat mig hos transportstyrelsen efter fotografering för B96 behörighet och INGEN har reagerat... Så säkerheten kan inte vara speciellt hög...
Klicka här för att svara