4 861 läst ·
35 svar
5k läst
35 svar
Hjälp
Sida 1 av 3
Jag har en tvist om ett avtal, Vid ett möte i en klubb hade en klubbkompis fått reda på tvisten och han frågade om han kunde hjälpa till, Jag varade att det kan han gärna få, Senare kom han med ett fullmaktavtal för påskrift att han får företräda mig i ärendet.
Han var med vid 3 möten om tvisten sen sa jag upp hans hjälp, (Han är ej jurist) Då kom en räkning på nästan 14,000 med 10 dagars betalningsvillkor,
Kan han ta betalt när han lovat hjälp till en kompis och inte informerat att han tänker fakturera.
Tack för svar
Han var med vid 3 möten om tvisten sen sa jag upp hans hjälp, (Han är ej jurist) Då kom en räkning på nästan 14,000 med 10 dagars betalningsvillkor,
Kan han ta betalt när han lovat hjälp till en kompis och inte informerat att han tänker fakturera.
Tack för svar
Jag skulle, på ett diplomatiskt sett, be honom att dra till ett välkänt varmt ställe.
"Kompis"?
Hur som helst, har ni inget skrivet avtal som berör arvode har han inget att hämta. Bestrid "ej beställt" om han är företagare, om han är privatperson gör enligt ovan så han ser fram mot färden.
"Kompis"?
Hur som helst, har ni inget skrivet avtal som berör arvode har han inget att hämta. Bestrid "ej beställt" om han är företagare, om han är privatperson gör enligt ovan så han ser fram mot färden.
Redigerat:
Hahaha....vilken intressant kompis! Nej, om ni inte ingått avtal om pris så förusatte du, antar jag, att han gjorde detta för han var din kompis. Jag skulle inte betala, och skaffa mig nya vänner! 
Fast du borde väl ha ifrågasatt något när du skulle skriva på en fullmakt. Mycket underligt. Som sagt, driver han egen rättshjälp AB eller?
Fast du borde väl ha ifrågasatt något när du skulle skriva på en fullmakt. Mycket underligt. Som sagt, driver han egen rättshjälp AB eller?
Nej han har fakturerat från ett företag.
Ja jag ska bestrida inom 8 dagar;
EX Fakturan bestrides, Du erbjöd hjälp vilket jag uppfattade som fri kompishjälp, Du sa INTE Vill du hyra in min tjänst i ärendet, Hade du sagt det hade jag inte anlitat din tjänst.
Tror ni det räcker och håller juridiskt.
EX Fakturan bestrides, Du erbjöd hjälp vilket jag uppfattade som fri kompishjälp, Du sa INTE Vill du hyra in min tjänst i ärendet, Hade du sagt det hade jag inte anlitat din tjänst.
Tror ni det räcker och håller juridiskt.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Man skall alltid undvika att föra in onödigt mycket argumentation i ett bestridande. Allt du skriver där kan användas för att vrida till och skapa lagom missföärstånd som en ev. stämmning senare kan bygga på. I din formulering så har du redan erkänt att du har låtit honom hjälpa till, det är ett kvarts erkännande av betalningsansvr. Tar han det "erkännandet" och kombinerar med ett par halvsanningar och någon total lögn så kan han få till nåtog som kan ser riktigt trovärdigt ut i en Domstol.
Skriv bara bestrides, har inte beställt någon tjänst. Eller ngt i den stilen.
Skriv bara bestrides, har inte beställt någon tjänst. Eller ngt i den stilen.
Fullmakten är skriven från hans KB att företräda min frus AB och mig, Jag har skrivit under men äger inget i Aktiebolaget.
Renoverare
· västra götaland
· 812 inlägg
Jag skulle bestrida, inte med att snärja in dig i något vad gällande kompisskap eller att du ansåg att detta gjordes gratis ...då åligger det nog dig att betala skäligt och för rättshjälp kan skäligt nog vara uppåt 2000 kr per timme.. Så då kommer en domstol TROLIGEN med tanke på fullmakten anse att ni har ingått detta på nått sätt......
Utan bestrid helt sonika du har inte beställt denna tjänst. Enligt rådet ovan.
För så är det väl? Eller vad stod det i fullmakten?
.....om det står i fullmakten att du på något sätt beställer detta av hans företag så är läget värre för dig.
Utan bestrid helt sonika du har inte beställt denna tjänst. Enligt rådet ovan.
För så är det väl? Eller vad stod det i fullmakten?
.....om det står i fullmakten att du på något sätt beställer detta av hans företag så är läget värre för dig.
Redigerat:
Och...
För 14,000 vill du nog inte ge dig in i en process heller med detta otroligt konstiga upplägg..........fullmakten menar jag då.......så du kanske skulle ringa honom och säga att du inte asett dig beställt detta, men eftersom det uppenbarligen skett någon typ av missförstånd, erbjud dig att förlika? 50%?
En process kommer kunna kosta dig betydligt mer.
Sen, hoppas jag att du lärt dig något och dumpa honom som kompis.
Och se till att riva fullmakten i skrift, dvs ASAP se till att han inte fortsätter att företräda dig! Då kanske det kommer fler fakturor? Eller löste han något åt dig? Är det klart?
För 14,000 vill du nog inte ge dig in i en process heller med detta otroligt konstiga upplägg..........fullmakten menar jag då.......så du kanske skulle ringa honom och säga att du inte asett dig beställt detta, men eftersom det uppenbarligen skett någon typ av missförstånd, erbjud dig att förlika? 50%?
En process kommer kunna kosta dig betydligt mer.
Sen, hoppas jag att du lärt dig något och dumpa honom som kompis.
Och se till att riva fullmakten i skrift, dvs ASAP se till att han inte fortsätter att företräda dig! Då kanske det kommer fler fakturor? Eller löste han något åt dig? Är det klart?
Redigerat:
Så här står fullmakten: Undertecknad företrädare för org nr xxxxxx-xxxx företag xxx AB personnummer xxxxxx-xxxx och mitt namn befullmäktigar härmed Namn xxx företag xxx att företräda bolaget i ärende rörande entreprenadförhållande med xxxx, Fullmakten gäller hela ärendets handläggning eller till den skriftligen återkallas.
Mitt namn undertäcknat,
Jag återkallade fullmakten per mail, Efter det kom denna räkning.
Nämnas kan att jag äger inget i bolaget men har fullmakt att företräda bolaget gentemot byggherren, Den fullmakten har jag inte visat till denne "kompis", Han gjorde mer skada än nytta med sin "hjälp", Han är ingen jurist.
Mitt namn undertäcknat,
Jag återkallade fullmakten per mail, Efter det kom denna räkning.
Nämnas kan att jag äger inget i bolaget men har fullmakt att företräda bolaget gentemot byggherren, Den fullmakten har jag inte visat till denne "kompis", Han gjorde mer skada än nytta med sin "hjälp", Han är ingen jurist.