Sker inte förmånsskatten automatiskt? Kollar skatteverket verkligen att jag verkligen jobbar där eller blir de bara glada att de får dra lite mer skatt?

BigR
Bezt skrev:
Sker inte förmånsskatten automatiskt? Kollar skatteverket verkligen att jag verkligen jobbar där eller blir de bara glada att de får dra lite mer skatt?
Nej. Nej och nej.

Nehe, hur går det till då?
Min föreställning är att banken rapporterar förmånen till skatteverket, skatteverket räknar ut förmånsskatten och debiterar mitt skattekonto, ingen kontroll sker om jag verkligen jobbar där.
Om inte så kan någon beskriva hur det går till.

BigR
I ditt case tar det slut då banken upptäcker att du inte är anställd och därför aldrig betalar ut någon lön och heller inte drar av förmånsskatten.

Många företag är dåliga på att underhålla sina register. Jag var för ca 10 år sedan inhyrd hos ett bilföretag i några månader och gjorde en del el-jobb där, kom då med i deras anställningsregister då jag fick tillfälligt anst-nr, och en gång när jag skulle köpa vindrutetorkare el nåt till bilen (samma märke) fick säljaren syn på mitt xxxx-passerkort och sa "då får du xx % rabatt då som xxx anställd. Jaha vad trevligt tänkte jag för jag var ju faktiskt anställd, fast tidsbegränsat. Tänkte inte mer på det då jag handlar så sällan saker där. Sen för något åt sedan skulle jag ha en batteriladdare och köpte en där då de hade kampanj, och upptäckte när jag kom hem att de hade dragit rabatt xx % trots att jag inte längre jobbar kvar. Brydde mig inte så mycket om det, då jag inte skrivit under några papper eller nåt, men nästa gång jag är där och handlar ska jag be dem plocka bort mig ur registret. Trodde i min enfald att sånt gjordes automatiskt när min anställnnig upphörde...

/S

Jag tror att näringsidkare kan vara ganska generösa med såna där rabatter. I den lilla staden där jag har min sommarstuga så har jag rabatt i en färghandel i egenskap av medlem i Villaägarna. Men man behöver inte visa medlemskortet. Grannar har berättat att de bara sagt "Och så var det rabatten.", och så har de fått rabatt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.