Hej alla, vi har precis köpt tomt men det blev lite bekymmer. Direkt efter (circa 1 minut) påskrivning av avtalet, så tog säljaren fram information om ett servitut. Grannen har rätt att ta sig via vår tomt till en vändplan. Jag såg på mäklaren att han inte heller vistte om det. Hur som, vi har nu betalat en del av köpeskillingen för en del som vi inte kan nyttja, det finns indirekta kostnader som är beroende av tomtytan och blir högra pga delen som vi inte kan nyttja och dessutom kan vi inte bygga huset som vi först tänkt det oss.

Jag pratade kort med en jurist som påstod att mäklaren har en plikt att kolla upp eventuella servitut hos lantmeteriet och förmedla denna information till oss. Det fanns ingen information öht i objektbeskrivningen och vi har heller inte fått ta del av det på annat sätt. Är det någon som kan berätta mer om vad som gäller ?

Redigerat:
Ni har som köpare också en väldigt långtgående undersökningsplikt. Att titta i fastighetsregistret efter servitut torde ingå i denna.

Jag skulle vilja gå så långt som att det är bedrägligt beteende av säljaren. Han har medvetet undanhållit viktig information tills ni signerat köpeavtalet.
Det hade varit lite annorlunda sits om han hade glömt av det eller inte förstått vad det innebar. Nu har han ju bevisligen vetat om det och vad det innebär samt avvaktat påskrift innan han visat er informationen.
Mäklaren är nog skyldig att undersöka sådant, men här verkar ju säljare ha fifflat runt med informationen för att förhala er vetskap.
Anmälan till mäklarsamfund och polis kanske rent av?

• Gilla
Bagarn och 1 till
  • Laddar…
Tala med en jurist!
Sen med mina aftonbladetkunskaper i juridik kan jag säga följande:
Är servitutet registrerat hos lantmäteriet eller är det ett avtalsservitut som ej är registrerat?
I det första fallet så kan det möjligen ingå i undersökningsplikten men jag är inte helt säker - tror att lagboken gör gällande att säljaren har en upplysningsplikt gällande om fastigheten är besvärad av nyttjanderätter.

JB 17§ säger: "Besväras fastigheten av annan rättighet än som avses i 16 § utan att köparen vid köpet ägde eller bort äga kännedom därom, äger 12 § motsvarande tillämpning."

16§ talar om pant och liknande och borde inte gälla - följdaktligen är det en "annan rättighet" fastigheten besväras av.
12§ säger: "Har fastigheten efter köpet skadats eller försämrats genom säljarens vanvård eller vållande, får köparen göra avdrag på köpeskillingen eller, om skadan är av väsentlig betydelse, häva köpet. Han har dessutom rätt till ersättning för skada. S2.png Väckes ej talan om hävning inom ett år från det tillträdet skedde, är rätten till sådan talan förlorad, om ej säljaren handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder. Lag (1990:936). "

Tycker att det låter som att TS har goda möjligheter till ett prisavdrag eller häva köpet, men som sagt anlita en bra fastighetsjurist!

Börja med att kräva ett skadestånd av säljaren motsvarande belastningen av servitutet med hänvisning till det bedrägliga beteendet. Det är som ovanstående säger precis som så att är det ett registrerat servitut är det sämre för er, är det något avtalat direkt mellan grannarna är det till stor fördel för er och stor nackdel för säljaren.

Ni kan också mycket väl pressa mäklaren, då denne med ett uns av yrkeshederlighet är medveten om att det inte är särskilt snyggt och inte reflekterar väl på denne.

Finns det en frågelista från mäklaren som säljaren fyllt i och undertecknat är det ett bra bevismaterial.

Tack ! En hel del kloka åsikter och tankar. Kommer också att prata med juristen på villaägarna. Bättre att fråga för mycket än för liten. Undrar fortfarande hur långt min undersökningsplikt går nu när det handar om en tomt isf ett hus.

Det är lätt att svara på i alla fall... Lagen hänvisar till fastigheter - inte hus.
Med andra ord så är lagen fullt applicerbar - både vad det gäller rättigheter och skyldigheter.

O
Kort sagt så innebär undersökningsplikten att du skall kolla upp sådan saker som servitut...
ett samtal till lantmäteriet så är det hela löst... Dock känns det inte så smart att slänga upp servitutet efter kontraktsskrivning.
Men skaffa en annan jurist....för den som skyller på mäklaren skulle inte jag ha så mycket förtroende för....

O
timmelstad skrev:
Börja med att kräva ett skadestånd av säljaren motsvarande belastningen av servitutet med hänvisning till det bedrägliga beteendet. Det är som ovanstående säger precis som så att är det ett registrerat servitut är det sämre för er, är det något avtalat direkt mellan grannarna är det till stor fördel för er och stor nackdel för säljaren.

Ni kan också mycket väl pressa mäklaren, då denne med ett uns av yrkeshederlighet är medveten om att det inte är särskilt snyggt och inte reflekterar väl på denne.

Finns det en frågelista från mäklaren som säljaren fyllt i och undertecknat är det ett bra bevismaterial.
Frågelistan är inte värt mer än pappret det är skrivet på i en rättegång... tyvärr...folk fäster väldigt stor tilltro till pappret men det är inte värt mycket alls....

Om vilken sorts servitut talar vi? Har servitutet tillkommit i en förrättning är saken klar: Då vilar undersökningsplikten tungt på köparens axlar. Detsamma gäller om ett avtalsservitut finns inskrivet i fastighetsregistret.

Däremot med ett avtalsservitut som INTE finns tillgängligt som offentlig handling skulle jag jämställa rättigheten med "dolt fel": Frågan blir om köparen i sådant fall vid en noggrann undersökning av fastigheten hittat något (exempelvis en upptrampad stig tvärs över tomten) som gett anledning att föranstalta djupare efterforskning (exempelvis snacka med folk i huset dit stigen leder). Då kommer köparen troligen att förlora målet.

Att säljaren valt att frivilligt (om än efter fullbordat köp) informera om köpet gör mig än en gång lite förvånad över mänsklighetens oanade djup. Varför höll inte karl´n klaffen och skrattade hela vägen till banken?!

Hemmakatten
Om det är ett oinskrivet avtalsservitut, dvs. inte registrerat hos Inskrivningsmyndigheten, så gäller inte servitutet gentemot ny ägare (TS) om den nye ägaren inte fått reda på servitutets existens innan påskrivning av köpekontrakt.

Hemmakatten skrev:
Om det är ett oinskrivet avtalsservitut, dvs. inte registrerat hos Inskrivningsmyndigheten, så gäller inte servitutet gentemot ny ägare (TS) om den nye ägaren inte fått reda på servitutets existens innan påskrivning av köpekontrakt.
Helt riktigt. Och då uppstår en situation där grannfastighetens ägare mycket väl kan tvingas ansöka om lantmäteriförrättning för sin rätt till utfart.

Sannolikt beror säljarens beteende på att han önskar senare tänja på begreppen. Då kommer det att heta att han "upplyst om förhållandet i samband med överlåtelsen".

Redigerat:
Det jag tänkte på var att det visar på säljarens avsikt att dölja ett visst förhållande. Skulle stärka om det resulterar i en "ja sa före" "nej du sa efter" kontraktsskrivande.

Det är inskrivet hos lantmeteriet, det var därför jag var så pissed på mäklaren. Hans framställer sig som seriös mäklare men det är hans objektbeskrivning brister pga rent slarv. Tycker att det vittnar om en märklig affärsetik. Ska se om fastighetsmäklarinspektionen uttalar sig om etik...

Köper man hus, så jagar man en besiktningsman genom huset. Trodde i min naivitet att det inte fanns så mycket att kolla upp när man köper tomt.

Redigerat:
Till skillnad från övriga här i tråden så tror jag att mäklaren har begått ett grovt fel här. Enl information på fastighetsmäklarinspektionen (fastighetsmäklarnämndne har bytt namn) http://www.fmi.se/default.aspx?id=7854

Så är mäklaren skyldig att inom ramen för god fastighetsmäklarsed informera köpare om fastighetens inskrivningsförhållanden, och sevitut ingår i det begreppet (om jag inte fattat fel).

Dvs TS kan med stor sannolikhet få mäklaren varnad eller avstängd för den här "missen". Men det innebär inte att säljare på något sätt blir ansvarig för felet. Och det är lång från säkert att det går att få ngn. ersättning från mäklaren heller.

Men oavsett vilket så tycker jag absolut att TS skall anmäla mäklaren till inspektionen, mäklaren har solklart brustit och varit slarvig. Informationen är tillgänglig för mäklare med en knapptryckning på datorn. Så det finns inget försvar för att mäklaren inte tagit reda på fakta om objektet han säljer.

Men som sagt i förhållande till säljaren så gäller i det här fallet troligen undersökningsplikten.

Det är oerhört viktigt att man tar sin underrsökningsplikt på allvar även vid tomtköp. OK det finns inget mögelhus att undersöka. Men som köpare måste man säkerställa att säljaren äger tomten, ev. servitut. Hur ser detaljplanen ut, vad får jag bygga, men minst lika viktigt, vad får grannen på andra sidan gatan bygga (villa, sopstation, alluminium smältverk?), vad finns det för planeaktiviteter i närområdet, funderar någon på att bygga nya E4 an över grannkvarteret?

Vad har tomten för historia, låg här en industri för 50 år sedan (gifter i marken?), besinmack (samma sak) osv.

• Gilla
Remco och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.