Hej

Har en grej som jag vill kolla med er experter här.

Vi köpte vårat hus för 4 år sedan och har inte gjort nått i det sen dess. Men i höstas så började vi renovera lite och i samband med det var jag på byggnadskontoret på kommunen och ville se bygglovsritningarna på huset, vi fick inga i de handlingar som vi följde med huset när vi köpte det nämligen.

Nu var det så spännande att de ritningar som låg under våran fastighetsbeteckning är grannens hus så det finns inga ritningar på vårat helt enkelt.

Nu kommer jag till min fråga egentligen. Hittills har vi bara gjort grejer på insidan som inte krävt bygglov, och det skulle ju bli svårt för dom att bevisa att det inte sett ut som det gör på insidan utan originalritningar?! Eller`?

Nu har vi kommit till det läget att vi vill sätta in ett nytt fönster i köket som vi byter. Jag vet ju att detta kräver bygglov men det är ju samma sak här, dom kan knappast veta att det inte suttit något fönster där tidigare?! Vad händer om vi "chansar" och tar upp ett nytt fönster? Det är ut mot gatan och grannarna men det råder en form av "bygg-lovs-terror-balans" så grannarna är jag inte det minsta orolig för. Men vad händer om dom "kommer på oss" och vad skulle det kosta i så fall, antar att det blir dyrt då?

Hur gör jag om jag vill göra rätt? Måste jag ta in någon som gör en "originalritning" på huset och sen skicka in den eller räcker det med att skriftligt förklara det nya fönstret?

Om du vill göra rätt så ringer du kommunen och frågar om det verkligen krävs bygglov. Har du tur så tycker de att din förändring är för liten för att vara bygglovspliktig och då är du fri att göra som du vill.

Vi ska i samband med en renovering i vår sätta igen ett fönster samt flytta en altandörr och sätta in ett större fönster där altandörren tidigare satt. Efter att vi kontaktade vår kommun om detta fick vi beskedet att vår förändring "inte på ett vesäntligt sätt förändrar husets eller områdets karaktär" och därför är vi befriade från bygglov. Min bror som bor i grannkommunen ska också sätta igen ett fönster i vår men han är tvingad till bygglov då de tydligen är lite kinkigare i hans kommun.

Det är väl så att OM de mot förmodan skulle få för sig att bråka om fönstret så kan det kosta något i stil med ett halvt besbeleopp (22 000) i straffavgift. Ev. mer när jag tänker efter. Det har cirkulerat en del fall där man först fått betala för själva svartbygget, någon 10 000 lapp. Sedan 22 000 för att man påbörjat bygget utan startbesked, och ytterligare 22 000 för att man tagit det i bruk utan slutbevis.

Några bekanta ville för några år sedan sätta in ett större fönster i en klädskrubb för att göra ett litet sovrum.

De ville sköta det enl. reglerna. De fick besked att så enkla bygglov kunde stadsbyggnadskontoret bevilja "över disk". Så de åkte in och väntade sig att få ett beslut med sig hem. Då kom handläggaren på att eftersom det gäller ett kedjehus så var det lite känsligt, de fick söka ett vanligt bygglov.

Till saken hör att samtliga grannar redan gjort exakt den ändring som de ville göra, deras hus var det enda i hela kvarteret som inte hade ett stort fönster.

De fick avslag på bygglovet eftersom deras hus skulle avvika från de andra husen om bara de hade ett stort fönster. Tydligen hade ingen granne begärt bygglov för sina ändringar.

Hemmakatten
Kommunen måste ha varit slarviga om det i er "mapp" fanns grannfastighetens bygglov och ritningar. Börja med att kräva att kommunen letar reda på era handlingar och ritningar, finns eventuellt i någon av grannfastigheternas "mappar". En annan möjlighet är att handläggaren en gång i tiden hade två helt olika fastigheters bygglov att hantera och förväxlade handlingarna vilket blir svårare att leta reda på. OM det är ett kommunalt "slarv" borde kommunen ersätta er helt eller delvis för en ny ritning. Att bara chansa och sätta in fönster skulle inte jag göra. Det är alltid bäst att ha ordning och reda på handlingarna både för en själv och den dag man säljer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.