Hemmakatten skrev:
Oavsett om TS tråd är ett troll-inlägg eller inte, så betyder inte generell friskrivningsklausul att man därmed friskrivit sig från allt. Det finns juridiskt utrymme för en köpare att i vissa fall, trots friskrivningsklausul, med framgång kan hävda att huset behäftats med fel som är ersättningsbara gentemot säljaren. Kommer inte just nu ihåg, och är för trött för att leta efter dessa fall.
5 år efter köpet??..... Det är ju nästan så att ett vanligt DoldaFel ansvar har blivit preskriberat......

O
Hemmakatten skrev:
Oavsett om TS tråd är ett troll-inlägg eller inte, så betyder inte generell friskrivningsklausul att man därmed friskrivit sig från allt. Det finns juridiskt utrymme för en köpare att i vissa fall, trots friskrivningsklausul, med framgång kan hävda att huset behäftats med fel som är ersättningsbara gentemot säljaren. Kommer inte just nu ihåg, och är för trött för att leta efter dessa fall.
Det finns vissa sådana fall... Men jag är väldigt väldigt tveksam till att lyckas i detta fall. Säljs något med friskrivningsklausul så är det väldigt väldigt svårt att vinna.... gör man det beror det framför allt på att själva klausulen är dåligt skriven....
I detta fal är jag mer än tveksam till att det är en framkomlig väg. dessutom undrar jag hur långt gående undersökningskrav domstolen ställer vid en rättegång. Med tanke på kraven som ställs vid en rättegång gällande dolda fel utan friskrivning.
Så att generellt säga att man kan vinna även när det friskrivning är lite väl generöst tolkat.

I TS fall så är jag säker att det inte finns något att hämta.

Hemmakatten
Jag skrev inte att det generellt var en framkomlig väg att hävda dolt fel. Jag ville bara påpeka (för andra trådläsare) att det i vissa/enstaka fall går att hävda att en ospecificerad/allmän friskrivningsklausul inte automatiskt innebär friskrivning för alla fel.

Vad gäller TS fall så håller jag med dig (Odjuret).

O
jag skulle vilja läsa ett sådant domslut.... se vad det var som gjorde att de fick rätt friskrivning till trots...
Vore väldigt intressant faktiskt.

Hemmakatten, jag kanske var lite hård mot dig.... isf ber jag om ursäkt!

Jag rättar mig själv lite.... åtminstonde hur en friskrivningsklausul ska se ut...
nligt en dom i HD förvisso från 1975
"fastighetens skick, enligt vilket köparen förklarat sig godta fastighetens
skick och med bindande verkan avstår från alla anspråk mot säljaren på grund av fel
eller brister i fastigheten"
Så till TS om det står befintligt skick så kan du ha tur...

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.