Hej!

Fick en historia berättad för mig i helgen att det alltid är fastighetsägaren som är ansvarig vid eventuell olyckor då man anlitat en hantverkare.

Historien handlade om en icke svart anlitad grävfirma som skulle gräva ned någon form av rör för avloppet vid en sommarstuga. En av hantverkarna hade blivit "begravd" i rör-graven då den rasat. Tack och lov gick allt bra efter vistelse på sjukhus. Men polisen som varit på plats efteråt hade sagt att hade hantverkaren förolyckats så skulle fastighetsägaren varit ansvarig.

Min fråga är om så är fallet att man som fastighetsägare kan bli ansvarig?
Jag trodde att om man anlitar en firma/hantverkare/företag så är olycksfallsansvaret i första hand deras. Kan det vara någon försäkring som hantverkaren bör ha man bör kontrollera finns?

Stort tack på förhand
/Fredrik

Så länge du inte arbetsleder hantverkarna torde du undgå ansvar. Dvs., du upphandlar en tjänst som ni specificerar i kontrakt och dom kommer till dig och utför arbetet enligt kontraktet.

Jag hade en lärare i arbetsrätt som drog detta till sin spets ganska hårt när hen anlitade hantverkare. Frågade hantverkaren om hen ville att X skulle utföras på det ena eller det andra sättet bad hen om en omförhandling av kontraktet för att specificera detta (förmodligen muntligt). Nu bort det krävas en bit mer än detta för att det i realiteten skulle kunna krävas något ansvar men skulle du (i ditt exempel) stå bredbid grävarna och peka och tala om exakt hur du vill ha det kanske det skulle bli tal om det (om grävfirman av någon anledningen ville få det till att du är ansvarig)...

Edit: Men du bli i detta fallet inte ansvarig som fastighetsägare utan den som upphandlat tjänsten

Grodgatan

OpiMaza
Ett urklipp från arbetsmiljöverkets sida

Det är den som låter utföra ett byggnads- eller anläggningsarbete (”byggherren”) som har det grundläggande ansvaret för att under förberedelsen av byggprojektet (planeringen och projekteringen) beakta arbetsmiljön under byggskedet. Byggherren ansvarar också för att

• dokumenten förhandsanmälan, arbetsmiljöplan och dokumentation upprättas,
  • utse en byggarbetsmiljösamordnare för planering och projektering,
  • utförandet av byggnads- och anläggningsarbetet samordnas ur arbetsmiljösynpunkt,
  • utse byggarbetsmiljösamordnare för utförandet av byggnads- och anläggningsarbetet.

http://www.av.se/teman/bygg/ansvar/

Redigerat:
Jag har också förstått det som att om inget annat avtalats så är det den som låter utföra arbetet (dvs byggherren) som är ansvarig för arbetsmiljön. Av denna anledning finns följande standardformulering i Entrepenadkontrakt (ABS09):

Arbetsmiljö
Vid arbetets utförande svarar entreprenören för arbetsmiljön. I förekommande fall ska

entreprenören även under planeringen och projekteringen se till att arbetsmiljösynpunkter
beaktas.
Om beställaren har ingått avtal med fler än en entreprenör avseende arbete på den
fastighet som berörs av entreprenaden, ska det under Övrigt anges vem av
entreprenörerna som svarar för arbetsmiljön.

Om vi då tar ett inte alltför orealistiskt exempel. Beställaren står för att en byggnadsställning kommer på plats, antingen själv eller genom en 3e part. Om en olycka då händer pga ställningen när takläggaren är där, vem bär ansvaret?

jac skrev:
Jag har också förstått det som att om inget annat avtalats så är det den som låter utföra arbetet (dvs byggherren) som är ansvarig för arbetsmiljön. Av denna anledning finns följande standardformulering i Entrepenadkontrakt (ABS09):

Arbetsmiljö
Vid arbetets utförande svarar entreprenören för arbetsmiljön. I förekommande fall ska

entreprenören även under planeringen och projekteringen se till att arbetsmiljösynpunkter
beaktas.
Om beställaren har ingått avtal med fler än en entreprenör avseende arbete på den
fastighet som berörs av entreprenaden, ska det under Övrigt anges vem av
entreprenörerna som svarar för arbetsmiljön.

Det är ju gott och väl om det finns ett skrivet kontrakt.
Men här på forat framkommer det ju ofta att folk anlitar hantverkare utan skrivna avtal.

Trots att det ofta/alltid avrådes (med all rätt) från muntliga avtal så är det inte förbjudet.

Och det är kanske också förståeligt om det avser ett mindre omfattande jobb vid ett enstaka tillfälle.

Om hantverkaren skadas vid en sådan avtalssituation (muntligt) är då byggherren (=fastighetsägaren) ansvarig i händelse av olycka?

Det är inte så svårt! Läs AFSen för bygg och anläggningsarbete 4§:

http://www.av.se/dokument/afs/afs2008_16.pdf

Om man som konsument anlitar bara en firma så övergår arbetsmiljöansvaret per automatik. Läs specifikt kommentaren till 4§!

Vid t ex husbygge då delad entreprenad är vanligt så gäller inte detta. Då skall husbyggaren utse BAS-P/BAS-U.

MEN BAS-P/BAS-U (utbildning som jag har) har tillsammans med arbetsgivaren ansvar för arbetsmiljön. BAS-P/BAS-U har inte huvudansvaret, det har ALLTID arbetsgívaren som är den som skall säkerställa att det finns specifika rutiner och utrustning för den specifika arbetstagaren.

Redigerat:
Nimajneb skrev:
Om vi då tar ett inte alltför orealistiskt exempel. Beställaren står för att en byggnadsställning kommer på plats, antingen själv eller genom en 3e part. Om en olycka då händer pga ställningen när takläggaren är där, vem bär ansvaret?
Ställningsbygge skall utföras av certifierad ställnignsbyggare och enligt instruktioner/ritningar. Frågan är först om ställningen är korrekt utförd och av certifierad personal? Är den använd på rätt sätt? Dvs inte vissa delar nedmonterade?

På ställningen skall finnas en liten "tag" som anger vem som utfört bygget och att ställningen är kontrollerad. För mer eller mindre permanenta ställningar skall även inspektion ske med regelbundet intervall vilket också skall finnas synligt på ställnignen.

Finns en AFS för arbete på hög höjd (fötterna över 2m) också. Naturligtvis.

Redigerat:
roland53 skrev:
Det är ju gott och väl om det finns ett skrivet kontrakt.
Men här på forat framkommer det ju ofta att folk anlitar hantverkare utan skrivna avtal.

Trots att det ofta/alltid avrådes (med all rätt) från muntliga avtal så är det inte förbjudet.

Och det är kanske också förståeligt om det avser ett mindre omfattande jobb vid ett enstaka tillfälle.

Om hantverkaren skadas vid en sådan avtalssituation (muntligt) är då byggherren (=fastighetsägaren) ansvarig i händelse av olycka?
Författningen står över kontraktet. Du kan bara till en viss gräns avtala om ansvaret för arbetsmiljöarbetet.

Återigen. Om du som konsument har kontrakt med bara en firma så övergår arbetsmiljöansvaret per automatik till den firman om inget annat avtalas. Läs gärna lagtexten.

Och ett sista inlägg... har man avtal med mer än en firma samtidigt så kan man inte avtala bort arbetsmiljöSAMORDNINGEN och måste utse en BAS-P/BAS-U. En byggarbetsmiljösamordnare skall ha dokumenterad utbildning och erfarenhet. En arbetsmiljöplan skall upprättas och viss formalia skall uppfyllas. Har man inte gjort detta så har man ett problem om olycka sker...

mariatherese skrev:
Och ett sista inlägg... har man avtal med mer än en firma samtidigt så kan man inte avtala bort arbetsmiljöSAMORDNINGEN och måste utse en BAS-P/BAS-U. En byggarbetsmiljösamordnare skall ha dokumenterad utbildning och erfarenhet. En arbetsmiljöplan skall upprättas och viss formalia skall uppfyllas. Har man inte gjort detta så har man ett problem om olycka sker...
Men då skall ovanstående gälla i tex det exempel som Nimajneb beskrev ovan betr.bygnadsställning.
Två olika firmor är då inblandade för att ett och samma jobb ska kunna utföras?

Om jag tex har en målare hemma för att tapetsera (tex 1 vecka) och under tiden måste jag ta dit en reparatör för att reparera min spis (arbetstid 1 tim). Arbetsuppgifterna har inget medvarandra att göra - det ena arbetet är planerat och det andra akut - finns det inte en del gränsdragningsproblematik här?

Et

Tack för förklaringarna, detta är inte helt enkelt för en lekman även om jag har försökt sätta mig in i hur det fungerar.

I samband med vår ombyggnad har snickarna dels egen, dels hyrd ställning som de bygger upp och flyttar runt. Jag har svår att tänka mig att de skulle vara sperciellt certifierade för detta. Detta måste vara väldigt vanligt? Detta förfarande skulle alltså inte vara tillåtet? Eller är det OK så länge det bara är de själva som använder ställningen? Men sedan kommer ju plåtslagaren från en annan firma och går upp på samma ställning, inte bra alltså?

Jag har själv gjort så gott jag kunnat, skrivit AMP osv. men eftersom jag saknar utbildnig och erfarenhet så låter det som om denna i princip skulle kunna vara värdelös. Nu var det ett tag sedan men jag har för mig att AMP krävs om det var fler än 5 personer sysselsatta på bygget samtidigt. (Eller var det anmälan till AMV?) Normalt har vi 3-4 stycken som jobbar men skulle rörisen och elektrikern dyka upp på samma dag så är jag antagligen körd. :eek:

Nu har jag trots allt gjort vad jag kunnat på vårt bygge, om än möjligen med formellt tvivelaktigt resultat. Skulle något hända nu de sista dagarna så har jag förhoppningsvis tillräckligt för att kunna luta mig mot "Uppsåt kan ej styrkas". ;)

Men hur ska man göra om hantverkarna, trots uppmaningar att göra det, själva väljer att inte följa säkerhetsregler?

mariatherese skrev:
Ställningsbygge skall utföras av certifierad ställnignsbyggare och enligt instruktioner/ritningar. Frågan är först om ställningen är korrekt utförd och av certifierad personal? Är den använd på rätt sätt? Dvs inte vissa delar nedmonterade?

På ställningen skall finnas en liten "tag" som anger vem som utfört bygget och att ställningen är kontrollerad. För mer eller mindre permanenta ställningar skall även inspektion ske med regelbundet intervall vilket också skall finnas synligt på ställnignen.

Finns en AFS för arbete på hög höjd (fötterna över 2m) också. Naturligtvis.
Med på resonemanget, men hur ligger ansvaret om jag själv sätter upp ställningen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.