Enk Projektet skrev:
Varför ska man ta upp en kostnad för en mäklare? finns väl inget som säger att man använder mäklare om man ska sälja!
Halva värde på allt är det väl som gäller om man är sambo också?
Mitt intryck är (utan att veta exakt) är att man gör en skälighetsbedömning/värdering vad fastigheten skulle uppbringa på öppna marknaden på uppgörelsedagen. Detta inkluderar försäljningskostnader och skatter. (Har jag glömt något?)

Det skulle vara intressant om det fanns någon jurist med erfarenhet av frågan, som kunde ge sin input här på forat. Mycket spekulationer just nu. :p

roland53 skrev:
Mitt intryck är (utan att veta exakt) är att man gör en skälighetsbedömning/värdering vad fastigheten skulle uppbringa på öppna marknaden på uppgörelsedagen. Detta inkluderar försäljningskostnader och skatter. (Har jag glömt något?)

Det skulle vara intressant om det fanns någon jurist med erfarenhet av frågan, som kunde ge sin input här på forat. Mycket spekulationer just nu. :p
Varför tror du jag ställde frågan? 😜

Mamma82 skrev:
Varför tror du jag ställde frågan? 
Ja, vilket svar hade du förväntat dig? Du kan inte alltid räkna med att få ett svar som går din väg. :p
Omformulera gärna frågan om du tycker att du får grumliga svar, Vi kan ju inte veta mer detaljerat än vad det från början är beskrivet. desto mer detaljer desto bättre svar....

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Göran.W
Om huset är värt 1,600 000
Så ska han köpa ut dig för 800 000 om ni i dag båda står på lånet.
Sen är det bara för ts att lösa sin del av lånet.
Att krångla till det med vad det är renoverat för är bara onödigt för ni bodde ihop och hade väl gemensam ekonomi och då stod ni för halva renoverings kostaden var.
Då blir det så här 800 000 kr minus halva inköpskostnaden som är 325 000 kr = 475 000 kr då blir rea vinsten 104500 kr kvar att sätta sprätt på 370500 kr.
Sen blir det lite avdrag för renoveringen men det tog jag inte med här.
Allt runt huset borde banken kunna lösa till er om ni är överens om priset dvs.
Har ni kollat så han får låna 1,6 mille annars är det steg 1

Troligen har du rätt till halva bilen men då även hälften av ev lån.
Stirra dig inte blind på bilen utan försök istället dela på sakerna på ett sånt sätt att dom gör mest nytta även om någon vinner några kronor på det för börjar ni tjafsa om sakerna kommer en advokat räkning på ett fem siffrigt belopp som ett brev på posten.

Göran.W skrev:
Att krångla till det med vad det är renoverat för är bara onödigt för ni bodde ihop och hade väl gemensam ekonomi och då stod ni för halva renoverings kostaden var.
Då blir det så här 800 000 kr minus halva inköpskostnaden som är 325 000 kr = 475 000 kr då blir rea vinsten 104500 kr kvar att sätta sprätt på 370500 kr.
Äsch, jag var trött. :)

Redigerat:
Det är väl inte renoveringskostnaderna som i detta fall påverkar skatten. Det är bara förbättringskostnaderna som är värda nått skattemässigt på längre sikt.

Ja det har du nog rätt i, jag har ändrat miitt inläggn för att minska ev. förvirring.

Göran.W
När det gäller kostnaden för renoveringen så skickar man in alla kvittona men har så tar skatteverket ett beslut på vilka som är ok eller inte.
Sen sjunker beloppet som det ska betalas rea vinst på med samma belopp som dom godkänner.

Göran.W var också trött. Varhör skulle han behöva låna 1.6''?

Göran.W
Jo jag var väl med trött så det blev fel.
När man löst dom gamla lånen måste han så klart låna upp 800 000 kr för han äger ju redan halva huset

Bil, sommarstuga, båt och andra värdesaker ingår INTE i bodelning enligt sambolagen, utan ägs av den som betalat/fått/ärvt saken. Bostad anskaffad för gemensamt bruk samt bohag anskaffat för gemensamt bruk ingår däremot oavsett vem som betalat.

Hur mycket han ska betala är ju lite svårt, men som jag tolkat det är det hälften av "aktuellt försäljningsvärde" minus lån. Brukligt är väl också att betala en del av den latenta reavinstskatten samt mäklararvodet, det är där reparationsvärdena kommer in, då de sänker reavinsten. Men som sagt, det är läge att kolla med jurist här så att ingen av er lurar den andra avsiktligt eller av misstag.

Vilken tur att ni (TS och exsambon) inte är osams ännu.
Men sannolikheten är stor för osämja efter diverse mer eller mindre förvirrade inlägg i tråden.

Kontakta och betala en jurist som är van att hantera bodelning. Då kommer ingen av parterna att känna sig lurad.
Båda parter kan sedan göra som kungen, "vända blad" och gå vidare i det nya livet.

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.