59 738 läst ·
175 svar
60k läst
175 svar
Grannfejd. Slänten på min sida - schakta bort?
Jag har precis byggt färdigt mittt hus och skall nu ge mig kast med markarbeten. Min granne har också byggt nytt, men han blev klar för ett par pår sedan. Problemet är att han ligger ca 1 m högre än mig och har helt sonika lagt en stor häck i tomtgränsen. Nivåskillnaden har han löst genom att sluttningen ligger på min sida. Det känns trångt på min baksida, så sluttningen vill jag ta bort, men då rasar hans häck och det rasar jordmassor. Han menar att då gör jag en åverkan på hans häck, vilket jag enligt jordbalken kap 3 inte kan göra.
Stödmurens funktion vore då att förhindra att han massor rasar ner på min tomt, men också förhindra ytvatten. Jag tycker därför att det känns orimligt att jag ska behöva betala för denna. Hela kostnaden borde tas av grannen, vad anser ni? De har gett mig 3 alternativ
1) Gemensam stödmur på tomtgränsen, jag bekostar en ny häck
2) Gemensam stödmur en bit innanför tomtgränsen. Vi räddar häcken.
3) Vi gör inget
Alt 3 faller på sin orimlighet. För den goda grannsämjans skull är jag beredd att kompromissa, men att tappa tomtyta utan kompenation är lite väl magstarkt och att dessutom att bekosta en ny häck som jag inte har något intresse av att underhålla är ännu magstarkare.
Hur ska vi lösa det?
Stödmurens funktion vore då att förhindra att han massor rasar ner på min tomt, men också förhindra ytvatten. Jag tycker därför att det känns orimligt att jag ska behöva betala för denna. Hela kostnaden borde tas av grannen, vad anser ni? De har gett mig 3 alternativ
1) Gemensam stödmur på tomtgränsen, jag bekostar en ny häck
2) Gemensam stödmur en bit innanför tomtgränsen. Vi räddar häcken.
3) Vi gör inget
Alt 3 faller på sin orimlighet. För den goda grannsämjans skull är jag beredd att kompromissa, men att tappa tomtyta utan kompenation är lite väl magstarkt och att dessutom att bekosta en ny häck som jag inte har något intresse av att underhålla är ännu magstarkare.
Hur ska vi lösa det?
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Frågan är väl hur det såg ut när du köpte tomten?
Grundprincipen är att den som förändrar markhöjden också får stå för åtgärder som stödmurar om det behövs. Så i nuläget ligger ansvaret på dig.
OM slänten har uppstått genom att grannen har vältrat massor på din tomt (förändrat markhöjden) då skulle han vara ansvarig för att fixa stödmur. Men har det skett innan du ägde tomten så blir det mer komplicerat. Han har då inget ansvar gentemot dig, men möjligen gentemot den dåvarande markägaren.
Grundprincipen är att den som förändrar markhöjden också får stå för åtgärder som stödmurar om det behövs. Så i nuläget ligger ansvaret på dig.
OM slänten har uppstått genom att grannen har vältrat massor på din tomt (förändrat markhöjden) då skulle han vara ansvarig för att fixa stödmur. Men har det skett innan du ägde tomten så blir det mer komplicerat. Han har då inget ansvar gentemot dig, men möjligen gentemot den dåvarande markägaren.
Håller med hempularen. Försök kolla med kommunen om de kan se på din och grannens nybyggnadskartor hur tomterna såg ut innan grannen började flytta massor. Om det går att bevisa att han inte tagit upp markhöjdsförändringarna på sin egen tomt, utan tagit din tomt i anspårk, så har du kanske ett case.
Ja men problemet bottnar väl just i att hans tomt är högre än din tomt. Han har satt en häck på sin tomt och du har därifrån på din tomt en sluttning vilket inte riktigt är hans problem då den som du säger ligger på din tomt. Grannen har inte ändrat sin markhöjd och därmed skapat problem för dig.
När du då vill ta bort sluttningen så ändrar du markförhållanden/markhöjden och påverkar hans egendom vilket du precis som påpekats ej tillåts enligt Jordabalken.
Vill du förändra din tomt på ett sätt som påverkar andra är det nog bara att ställa dig in på att tvingas ersätta denne för dess skada
När du då vill ta bort sluttningen så ändrar du markförhållanden/markhöjden och påverkar hans egendom vilket du precis som påpekats ej tillåts enligt Jordabalken.
Vill du förändra din tomt på ett sätt som påverkar andra är det nog bara att ställa dig in på att tvingas ersätta denne för dess skada
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Om du köpt en tomt med en slänt, du vill ta bort slänten. Då förändrar du markhöjden, då är det ditt ansvar att säkra så inte grannens tomt påverkas. Om däremot grannen har dumpat fyllnadsmassor på din tomt (när du ägde den) då har grannen i princip gjort sig skyldig till brott mot dig, om det är egenmäktigt förfarande, skadegörelse eller vad det kan rubriceras som vågar jag inte uttala mig om.
Har grannen dumpat massor på din tomt innan du ägde den så kan han ev. teoretiskt vara skadeståndskyldig mot förre markägaren, men det finns ingen självklarhet i att du som ny ägare av marken ha rätt att få del av det skadeståndet. "Felet" fanns ju när du köpte. Och han kan ju tom. ha haft tillstånd.
Så är det i normalfallet.
Sedan finns det speciella lägen. Vid nyexploatering av områden lägger man ibland in i detaljplanen hur markhöjderna skall ligga, och kräver då i bygglovet att ex. den högre eller den lägre tomten skall bygga en stödmur. Det kravet är då ofta helt oberoende av vilken av tomterna som faktiskt ändrar marknivån, men känt vid tomtköp, så köparen får räkna med det om man väljer att köpa tomten.
Har grannen dumpat massor på din tomt innan du ägde den så kan han ev. teoretiskt vara skadeståndskyldig mot förre markägaren, men det finns ingen självklarhet i att du som ny ägare av marken ha rätt att få del av det skadeståndet. "Felet" fanns ju när du köpte. Och han kan ju tom. ha haft tillstånd.
Så är det i normalfallet.
Sedan finns det speciella lägen. Vid nyexploatering av områden lägger man ibland in i detaljplanen hur markhöjderna skall ligga, och kräver då i bygglovet att ex. den högre eller den lägre tomten skall bygga en stödmur. Det kravet är då ofta helt oberoende av vilken av tomterna som faktiskt ändrar marknivån, men känt vid tomtköp, så köparen får räkna med det om man väljer att köpa tomten.
Det finns fler aspekter att ta hänsyn till. Hans ytvatten rinner in i min tomt. Det saknas dränering och det saknas motveck. Markhöjden har de förändrat, den sluttade när de köpte tomten, men för att få den plan har det blivit en förhöjning ut mot bl a tomtgränsen.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Vad gäller häcken så får du antingen låta grannen komma in och klippa den på din sida, eller klippa den själv, du kan inte tvinga grannen att underhålla den. Du har rätt att klippa bort allt som finns på din sida tomtgränsen (lite förenklat utryckt).
Det verkar som vissa kommuner kräver att häckar placeras en bit in på tomten just för att lösa underhållsfrågan, jag tror inte att en sådan regel är mer än en rekommendation, man får plantera vad man vill var som helst på sin tomt.
Det verkar som vissa kommuner kräver att häckar placeras en bit in på tomten just för att lösa underhållsfrågan, jag tror inte att en sådan regel är mer än en rekommendation, man får plantera vad man vill var som helst på sin tomt.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Ja men har han höjt på din sida? Efter att du köpte?enginolo skrev:
Låter helt orimligt. Kan inte bli tvingad till att underhålla en häck som jag inte vill ha. Jag kanske inte vill att grannen kliver över på min sida och klipper den. Hur gör vi då? Riktigt så enkelt är det nog inte. I sådant fall borde det funnits ett servitut.
Nej, precis så är det. Vad gäller häcken (nu lämnar vi släntfrågan därhän) har du faktiskt tre alternativ:enginolo skrev:
1. Du klipper den del av häcken som kommer in på din sida gränsen
2. Du tillåter grannen att gå in på din tomt för att sköta den sidan av häcken
3. Du får se den sidan av häcken växa vilt, eftersom du vägrar låta grannen komma in på tomten för att tukta häcken och du själv inte vill klippa den.
Du kanske förstår varför många kommuner rekommenderar folk att plantera sina häckar gott och väl in på sin egen tomt?