- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jaha.. så står det då en stulen bil utan skyltar på en kundparkeringsplats som vi äger inne i ett samhälle. 
Jag har talat både med Polisen och Kronofogden och det är ganska klart att bilen kommer att stå där åtminstone till januari om det inte inträffar ett mirakel.
Frågan är om det finns något kreativt sätt att flytta bilen utan att åka dit för egenmäktigt förfarande?
Typ att den står i vägen för vår snöröjning, eller liknande.
Jag har talat både med Polisen och Kronofogden och det är ganska klart att bilen kommer att stå där åtminstone till januari om det inte inträffar ett mirakel.
Frågan är om det finns något kreativt sätt att flytta bilen utan att åka dit för egenmäktigt förfarande?
Typ att den står i vägen för vår snöröjning, eller liknande.
Du säger det själv. Det handlar väl mest om att undvika att "åka dit".mycke_nu skrev:
Har förstått att sådana här fall kan vara jobbiga och har tyvärr inget vettigare att komma med.
@Alfredo
Jodå, dom är åtskilligt mer hjälpsamma än polisen som inte bryr sig alls.
Så snart jag har ett namn på ägaren så hjälper dom till. Ägaren blir delgiven och så flyttar fogden bilen.
Tidsskalan ser därför ut så här:
1. Polisen får fram ägaren via chassienumret eller liknande. Borde inte ta så lång tid för det stjäls bara en bil i månaden på Gotland (man kan ju inte gärna ta en stulen bil på färjan).
2. Fogden skickar delgivning. Ägaren skriver på denna (kan ta år i värsta fall)
3. Tio dagar senare flyttas bilen.
Jodå, dom är åtskilligt mer hjälpsamma än polisen som inte bryr sig alls.
Så snart jag har ett namn på ägaren så hjälper dom till. Ägaren blir delgiven och så flyttar fogden bilen.
Tidsskalan ser därför ut så här:
1. Polisen får fram ägaren via chassienumret eller liknande. Borde inte ta så lång tid för det stjäls bara en bil i månaden på Gotland (man kan ju inte gärna ta en stulen bil på färjan).
2. Fogden skickar delgivning. Ägaren skriver på denna (kan ta år i värsta fall)
3. Tio dagar senare flyttas bilen.
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Om bilen "råkar" läcka olja är den ett akut miljöproblem och flyttas omgående. Ett trick Göteborgs Stads parkförvaltning nyttjar. Man ringer som drabbad en kedja samtal och inom ett par timmar är bilen borta. Det gäller alltså uppenbara skrot- eller pundarparkeringar på allmän eller privat mark.
Bara ett litet tips. Det skadar ju inte attfråga om oljeläckaget under bilen är ett problem...
Bara ett litet tips. Det skadar ju inte attfråga om oljeläckaget under bilen är ett problem...
Medlem
· Korpilombolo
· 3 727 inlägg
Om du har en sådan bil som på din "avatar" är det väl inga problem att dra skrotbilen till ett annat ställe? Kanske ser illa ut om någon ser dig bara...mycke_nu skrev:Jaha.. så står det då en stulen bil utan skyltar på en kundparkeringsplats som vi äger inne i ett samhälle.
Typ att den står i vägen för vår snöröjning, eller liknande.![]()
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Jag har gjort det med en annan bil, men det tar lite tid för Miljö och Hälsa får inte flytta bilen så länge polisen utreder ett brott. Helt klart en möjlighet när polisen blir klara.Johan Gunverth skrev:Om bilen "råkar" läcka olja är den ett akut miljöproblem och flyttas omgående. Ett trick Göteborgs Stads parkförvaltning nyttjar. Man ringer som drabbad en kedja samtal och inom ett par timmar är bilen borta. Det gäller alltså uppenbara skrot- eller pundarparkeringar på allmän eller privat mark.