Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jaha.. så står det då en stulen bil utan skyltar på en kundparkeringsplats som vi äger inne i ett samhälle. :mad:

Jag har talat både med Polisen och Kronofogden och det är ganska klart att bilen kommer att stå där åtminstone till januari om det inte inträffar ett mirakel.

Frågan är om det finns något kreativt sätt att flytta bilen utan att åka dit för egenmäktigt förfarande?

Typ att den står i vägen för vår snöröjning, eller liknande. :cool:

mycke_nu skrev:
Frågan är om det finns något kreativt sätt att flytta bilen utan att åka dit för egenmäktigt förfarande?
Du säger det själv. Det handlar väl mest om att undvika att "åka dit". :cool:

Har förstått att sådana här fall kan vara jobbiga och har tyvärr inget vettigare att komma med. :o Vad sa Kronofogden? Kunde de alls hjälpa till?

Flytta när ingen ser?_

Som svar på frågan :
Det är dyrt och tar lång tid att flytta bilar från sin mark.

Så vida du inte får kontakt med ägaren.

Stormen Svens mindre kusin stormen Ture kanske hade vägarna förbi? ;)

BigR
Tanka upp 5 liter och invänta nästa tjuv 😃

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
@Alfredo

Jodå, dom är åtskilligt mer hjälpsamma än polisen som inte bryr sig alls.

Så snart jag har ett namn på ägaren så hjälper dom till. Ägaren blir delgiven och så flyttar fogden bilen.

Tidsskalan ser därför ut så här:

1. Polisen får fram ägaren via chassienumret eller liknande. Borde inte ta så lång tid för det stjäls bara en bil i månaden på Gotland (man kan ju inte gärna ta en stulen bil på färjan).

2. Fogden skickar delgivning. Ägaren skriver på denna (kan ta år i värsta fall)

3. Tio dagar senare flyttas bilen.

Redigerat:
BigR skrev:
Tanka upp 5 liter och invänta nästa tjuv 
Ingen dum idé.

Det flesta stulna bilar här stjäls av bus som missat sista bussen hem från Visby på fredagskvällen. Kanske man kan få dom att använda bilen igen. :sly:

Töm ut spillolja under motorn i lagom mängd , ring o anmäl oljespillet till räddningstjänsten så flyttar dom förhoppningsvis bilen för att sanera.
Men berätta inte att ni har orsakat spillet.;)

• Gilla
corre och 5 till
  • Laddar…
Om bilen "råkar" läcka olja är den ett akut miljöproblem och flyttas omgående. Ett trick Göteborgs Stads parkförvaltning nyttjar. Man ringer som drabbad en kedja samtal och inom ett par timmar är bilen borta. Det gäller alltså uppenbara skrot- eller pundarparkeringar på allmän eller privat mark.

Bara ett litet tips. Det skadar ju inte attfråga om oljeläckaget under bilen är ett problem...

• Gilla
rca1959 och 2 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Jaha.. så står det då en stulen bil utan skyltar på en kundparkeringsplats som vi äger inne i ett samhälle. :mad:

Jag har talat både med Polisen och Kronofogden och det är ganska klart att bilen kommer att stå där åtminstone till januari om det inte inträffar ett mirakel.

Typ att den står i vägen för vår snöröjning, eller liknande. :cool:
Om du har en sådan bil som på din "avatar" är det väl inga problem att dra skrotbilen till ett annat ställe? Kanske ser illa ut om någon ser dig bara...

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
imported_Benno skrev:
Om du har en sådan bil som på din "avatar" är det väl inga problem att dra skrotbilen till ett annat ställe? Kanske ser illa ut om någon ser dig bara...
...förutom det lilla problemet med egenmäktigt förfarande. Gäller även skrotbilar, tyvärr.

Oljespillet var listigt men jag gissar att mest praktiskt är lågväxel i + en stadig bogserlina.

Johan Gunverth skrev:
Om bilen "råkar" läcka olja är den ett akut miljöproblem och flyttas omgående. Ett trick Göteborgs Stads parkförvaltning nyttjar. Man ringer som drabbad en kedja samtal och inom ett par timmar är bilen borta. Det gäller alltså uppenbara skrot- eller pundarparkeringar på allmän eller privat mark.

Bara ett litet tips. Det skadar ju inte attfråga om oljeläckaget under bilen är ett problem...
Jag har gjort det med en annan bil, men det tar lite tid för Miljö och Hälsa får inte flytta bilen så länge polisen utreder ett brott. Helt klart en möjlighet när polisen blir klara.

MathiasS skrev:
Oljespillet var listigt men jag gissar att mest praktiskt är lågväxel i + en stadig bogserlina.
Det kanske t.o.m. räcker med en knuff så hamnar den i kommunens bussficka istället.. :cool:

• Gilla
bobas
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Det kanske t.o.m. räcker med en knuff så hamnar den i kommunens bussficka istället.. :cool:
Harkel, stormen Ture sa jag ju, har ni inte hört om den? Väldigt lokal och väldigt märklig bana. Flytta bilar på parkeringar är lite av dess specialitet. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.