Hej på er här i forumet, detta blir mitt första inlägg och jag hoppas någon kan svara oss..

Jag och min sambo har hamnat i en knepig situation. Vi planerar för att bygga vårt hus och har även reserverat en tomt. Här till det kluriga, vi har helt tappat förtroendet för säljaren.
Det hela började med att vi genom gemensamma vänner kom i kontakt med varandra och det slutade med att vi reserverade en tomt. Vi skrev på ett reservationsavtal och betalade även 10% av tomtvärdet i reservationsavgift.

Efter betald avgift börjar vi ta in priser på huset vi vill bygga, säljaren av tomten kommer även han med ett erbjudande, som är 3 ggr dyrare än det näst dyraste. Vid ett möte om hur det går med färdigställandet av området som ska exploateras pratar denna säljare som om det redan var klart att han skulle få bygga vårt hus, vilket jag påpekar att det inte är då vi fått priser som passar oss bättre, då säger han att det är ett krav om vi ska få köpa tomten att även dom får bygga huset. Jag hävdar så klart att vi inte kommit överens om något sådant, det står ej heller något i reservationsavtalet om detta.

Efter många om och med släpper han kravet men efter det har han inget som helst intresse att göra något i tid eller ens vara här och se hur det går med hans område. Under tiden kommer det fram en hel del om säljaren som är direkt oroande. Av kommunen får vi veta att han b.la helt struntat i deras ritningar av hur avlopp och vattnet ska grävas, och nu vill inte kommunen ta över vatten och avloppsnätet. Detta är inget han meddelar oss utan i stället skickar han ett köpekontrakt han vill att vi ska skriva på och skicka tillbaka så fort som möjligt "för nu är tomten klar", vilket vi så klart inte gör.

Vi har även haft kontakt med grävaren som sa att han fått order om att färdigställa så fort som möjligt och " det får bli som det blir". Efter detta tog jag med en mäklare och lät denna värdera tomten och värdet blev över 200 000 mindre än vad han begär. Vi har som sagt tappat allt förtroende som fanns och vill inte längre köpa denna tomt och enligt mäklaren har vi rätt att göra detta, men vill vara på den säkra sidan, någon som vet? Kan vi hoppa av utan rättsliga åtgärder? Handpenningen spelar mindre roll just nu, den räknar vi inte med då det inte står reglerat i avtalet vad som händer med den annat än att det avräknas från framtida köp. Det står ej heller vad som händer om någon av parterna bryter reservationsavtalet. Avtalet är skickat till jurist men inte fått svar ännu.

Vi litade helt enkelt för mycket på våra vänners rekommendationer och det har blivit mycket men det är lätt att vara efterklok.....men jag hoppas det löser sig tillslut.

Ha en bra kväll!

Ett reservationsavtal kan nog innehålla i princip vilka formuleringar som helst, så jag tror att det är svårt att få ett bra svar.

Nej, jag har tyvärr märkt det...

Kan du inte posta avtalet här? (Maska känsliga uppgifter)

Oavsett om det är ett bra eller dåligt avtal så finns det förhoppningsvis något vi andra kan lära...:) ock kommentera...

Du kan ju kolla om din kommuns konsumentrådgivning är tillräckligt kompetent för att avgöra vad som gället. Helt klart ska du inte genomföra köpet!

Ush vilken tråkig sits ni hamnat i.

Då tänker jag särskilt på att det är era vänners rekommendationer som har lett er in i detta.
Sånt ger lätt vänskapen en knäck.

Nu vet jag inte vad ett reservationsavtal är, ett slags "letter of intent"?
Men efter lite googlande verkar det fungera så att man betalar en "reservationsavgift" som man inte får tillbaka om man inte fullföljer köpet.
Är det mycket pengar ni betalat in?
Har någon mäklare varit inblandad?
Här har en mäklare varnats för ett reservationsavtal:
http://www.dagensjuridik.se/2011/03/maklare-varnas-reservationsavtal

Men det verkar vara så ovanligt med sådana avtal att du nog gör bäst i att anlita en jurist, som får titta på avtalet.
Eller, som Anna_H skriver, försök med konsumentrådgivningen, även om detta kanske ligger lite utanför deras kompetens.

Kanske Villaägarförbundets fria juridiska rådgivning skulle vara tillräckligt här.
Gå med, om du inte redan är medlem, så får du en timmes "gratis" rådgivning.

Och du skall naturligtvis lägga upp avtalet här!

PS
Välkommen till Bygga Hus-forumet Xoonix!

Som sagt så får du ju lägga upp avtalet här annars är det ju omöjligt för oss att svara på huruvida det blir några följder eller ej. Om inte du kan utreda det av att läsa avtalet, hur ska då vi kunna göra det utan att ha läst avtalet?

Det här är knappast något standardavtal så det kan ju stå vad som helst.

Det är helt klart riktigt tråkigt för er att det har blivit såhär. Extra trist att det är på vänners rekommendation.

Tack för svaren, jag ska försöka hinna lägga upp det ikväll då jag är hemma igen :)

Jag har sett olika varianter där man får tillbaka en del av redan inbetald handpenning, men inte allt. Det har dock stått i avtalet. Vilket det inte gör här.
Jag kan tillägga att vid undertecknandet fanns det ingen fastighetsbeteckning och efter genomförd avstyckning blev inte tomten alls som vi fått förklarat för oss och framtida väg in blev en helt annan infart än överenskommen. Fastigheten ser så ledes inte ut som den gör på markkartan vi fått.

Avtalet är på lite mer än en sida, på sida två formuleras det dock som ett köpeavtal i texten, vilket oroar mig. Föreslaget köpeavtal är på 4 sidor där en klausul ger oss möjlighet att besiktiga och godkänna tomten, vi har meddelat att vi inte godkänner fastigheten i dess nuvarande skick, säljaren gick i taket kan man säga.

Vi var alldeles för snabba med att skriva under detta avtal, men då kändes det rätt och vi var bara så glada för att vi trodde att vi hittat rätt tomt för oss, som nu blivit en mardröm.
Avtal2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
avtal1.2 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där verkar väldigt knepigt!

Vi får helt enkelt avvakta de juridiskt kunniga för en bedömning.

Jag hittade efter lite googlande denna uppsats, som dock främst berör bostadsrätter
http://www.bostadsratterna.se/sites.../uppsats_konsumentskydd_nyproduktion_2012.pdf

Men jag hittade en intressant passus på sidan 40 (min fetning):

Att förhandsavtal över huvud taget får komma till stånd är i sig intressant, särskilt då

överenskommelse att överlåta fast egendom inte är bindande enligt svensk rätt. Den främsta skillnaden består såklart i att bostadsrätt utgör lös egendom, och inte fast egendom,varför de tillämpliga reglerna för respektive egendomstyp skiljer sig åt.
Så vad jag förstår är inte "reservationsavtalet" bindande, Även om det är uppställt förvillande likt ett köpekontrakt, och refereras till som ett "köpeavtal" på sidan 1.

En sak till: Om ni har "köpt" fastigheten utifrån underlag bestående av kartor och beskrivningar, men den sedan ser helt annorlunda ut efter avstyckning, och det inte finns några förbehåll om att de lämnade uppgifterna är preliminära, bör köpet kunna gå tillbaka *.

Jag håller tummarna för er!
Men kolla med en jurist om inte säljaren ger med sig.

*) Jag har gjort ett liknande köp, innan avstyckningen var gjord. Men med ett riktigt köpekontrakt.
I kontraktet fanns då denna paragraf:
§ 13 Övriga villkor
...
Köparna är skyldiga att utan vederlag finna sig i sådana mindre jämkningar beträffande gränser, särskilda rättigheter och dylikt som vid fastighetsbildningen bedöms erforderliga för en ändamålsenlig fastighetsbildning.
...

Tack för ditt engagemang KnockOnWood! :)

Det var det första mäklaren sa, att ett reservations avtal för fast egendom inte är bindande, och så förklarade hon skillnaden mellan bostadsrätter och andra fastigheter ur ett juridiskt perspektiv. Men inväntar svar ännu från sakkunnig jurist, hoppas på det bästa!

Tack för dina svar :) ska läsa uppsatsen där nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.