Hej!

Har en god vän som köpte en lägenhet för aug förra året. Personen han köpte den av gjorde inga ändringar på badrummet.

Däremot, 2002, gjorde en person utan våtrumsbehörighet byggt hela badrummet själv. Alla rör etc. är dolda bakom kaklet så det går inte ens byta en packning utan att riva väggen. Duschen läcker inne i väggen. Det finns alltså ett droppande rör utanför fuktspärren.

När man duschar rinner det vatten under ena väggen och in i sovrummet.

Allt är gjort svart, utan behörighet och i hemlighet. Ingen dokumentation finns.

Att det har börjat mögla i golvet har dom sett, nu är bara fråga hur illa det är när de börjar riva i det...

Vad säger ni, hur fungerar dolda fel (11år efter bygget) i detta fallet?
Ägaren mellan hemmasnickarn och min vän ägde lägenheten mellan 2009 och 2012.

Tack på förhand!

Finns det dolda fel i lägenheter?

Så har jag fattat det? Detta är en bostadsrätt och som jag fattat det är det finns det dolda fel på alla typer av köpta bostäder?

Ja, begreppet dolt fel används även för bostadsrätter.

För att felet ska anses dolt i detta fall krävs att det inte kan upptäckas utan förstörande åtgärd. Jag har MYCKET svårt att tro att en kunnig besiktningsman inte skulle kunna upptäcka dessa byggfel utan att riva badrummet.

Har dolda fel något att göra med när felet orsakades?

Som jag förstår det så har tidigare ägaren ansvar för dolda fel i 10 år gentemot nya ägaren. Så din vän får begära ersättning av förre ägaren, som i sin tur får begära ersättning av hemmasnickaren. Hemmasnickaren borde ha ansvar för dolda fel till förra ägaren fram till 2019.

Den återkommande frågan när man diskuterar dolda fe är ju alltidl: Är det verkligen dolt?
Ofta kan ju en besiktningsman se fel eller avvikelser i ett badrum som gör att man får en utökad undersökningsplikt och då är det inte längre ett dolt fel.

Dessutom så har jag för mig att det inte finns dolda fel när det gäller bostadsrätter. Jordbalken handlar väl bara om fastigheter och fastighetsköp. En bostadsrätt är ingen fastighet utan bara ett medlemskap i en förening och därför finns det inte dolda fel i dessa. Någon som är bättre bevandrad i juridik borde väl kunna hjälpa till med detta?

Köplagen är i detta avseende snarlik Jordabalken och begreppet dolt fel används av både jurister och mäklare även för bostadsrätter.

injonil skrev:
Köplagen är i detta avseende snarlik Jordabalken och begreppet dolt fel används av både jurister och mäklare även för bostadsrätter.
Begreppet används ja, men det är inte samma sak.

Testa och sök på forumet, har för mig att det finns andra trådar som behandlar ämnet.

Ok, så att sådana som du ifrågasätter att begreppet används för bostadsrätter här på forumet smäller högre än att jurister och mäklare använder begreppet i sin yrkesutövning?

En av de mer väsentliga skillnaderna mellan köplagen och jordabalken när det gäller fel i "varan", är att köplagen ger bara 2 års reklammationsrätt. I det här fallet handlar det om ca 1 år.

Men köplagen har likartade skrivningar om undersökningsplikt som man ser i jordabalken. På det som beskrivs här, har jag väldigt svårt att tro att detta inte skulle falla under undersökningsplikten. Dvs. det är med stor sannolikhet inget dolt fel.

Det finns en intressant formulering i köplagen. Fel är inte rsättningsbara om de kunde upptäckas när köparen undersökte varan eller fel som köparen borde kunnat upptäcka, om han trots anmaning från säljaren inte har undersökt varan.

Dsv. om köparen inte har fått möjlighet att undersöka varan, eller om säljaren inte har försökt få köparen att undersöka varan. Då gäller inte undersökningsplikten, i princip vilken egenskap som helst kan då anses vara ett dolt fel ("jag gillar inte färgen i sovrummet").

Oftast finns det en skrivning i köpeavtalet där köparen intygar att han fått undersöka objektet. Men missar man det som säljare så kan man ligga ganska pyrt till.

Här nedan utdrag från köplagen.

Vore intressant om någon kunde hänvisa till aktuella rättsfall. Detta kan ju inte vara första gången i världshistorien som ett fel uppstår i en BRF.

Jag tror emellertid att nuvarande BRF-innehavare får det besvärligt om han först skall bevisa och sedan lyckas få ersättning från den säljare som inte själv har medverkat till ingreppet. Om han lyckas så är det frågan om ersättnigen kommer att stå i relation till kostnaden och osäkerheten om ett positivt utslag.

(fattar inte vad som hänt understyckningen i texten är ofrivillig??)

18 §
Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet.

S2.png Varan skall vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, före köpet har lämnat vid marknadsföringen av varan och som kan antas ha inverkat på köpet. Varan skall dock inte anses felaktig, om säljaren varken kände till eller borde ha känt till uppgifterna[h=3][/h]
[h=3]Undersökning av varan efter avlämnandet[/h]

[TD="class: paragraf"] 31 § När varan har avlämnats skall köparen så snart omständigheterna medger det undersöka den i enlighet med god affärssed.
[h=3]Reklamation[/h][/TD]

[TD="class: paragraf"] 32 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet ( reklamation ).
S2.png Reklamerar köparen inte inom två år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.
[/TD]

Att det är en tidigare säljare som fixat badrummet har ingen betydelse. Finns det ett dolt fel i lägenheten (vilket som sagt inte alls är särskilt troligt) kan felet reklameras till säljaren.

Men att reklamera köpet av en lägenhet låter märkligt?
Som jag fattade det juridiska språket som @roland53 citerade så har man rätt att åberopa felaktigheter inom två år till den man köpt av? Han däremot, står med skägget i brevlådan..eller?

injonil skrev:
Att det är en tidigare säljare som fixat badrummet har ingen betydelse. Finns det ett dolt fel i lägenheten (vilket som sagt inte alls är särskilt troligt) kan felet reklameras till säljaren.
Jo möjligen men ATT HA RÄTT och FÅ RÄTT är inte alltid samma sak.

Vad är din poäng? Har detta någon relation till det vi talar om, dvs vem som byggt badrummet och vem som sålt lägenheten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.