5 013 läst ·
16 svar
5k läst
16 svar
Förbereda för arvsskifte - tips och råd tack!
Prata med en konsult som kan detta med skogs / jordburksfastigheter, och arvsskifte.mexitegel skrev:@mycke_nu: Ja, den tanken har slagit mig det sista som ett sätt också; att stycka av. Det blir svårare och svårare att arrendera ut, bönderna blir färre och färre och de som är kvar vill ha så stora åkrar som möjligt för att det ska bli effektivt (eller också är det för att kunna köpa så stora traktorer som möjligt :wow.
Vad gäller de mindre åkerlapparna så borde de planteras med skog, det går inte att hålla det öppet och det ser bättre ut med planterad skog är sly.
Nästa steg är nog helt enkelt att börja skissa lite på några varianter och räkna på det hela. LRF är nog rätt ställe att vända sig till, det är väl investerade pengar![]()
Stressa inte fram något, ta fram förslag, låt alla inblandade smälta informationen, det kaan ibland ta något år innan alla är nöjda och glada, men hellre det än att stressa fram en lösning som ingen är riktigt nöjd med och som skapar osämja.
Kolla med grannar / bekanta som gjort arvsskifte om vem dom anlitat, och fråga om det blev bra, på så vis kan ni få fram bra hjälp.
Som sagt innan, det är viktigt att det är någon som kan alla regler kring just skogs / jordbruksfastigheter.
LRF konsult, Hushållningssällskapet, vissa banker har speciellt skogsfolk, och sen finns det enmansföretagare som sysslar med detta,
Att stycka av är väl dumt. Ibland ser man fina gårdar med stor mangårdsbyggnad till salu men utan mark och vem vil ha nåt sånt? Tänk på att gården blir mycket mindre värd om det inte är nån mark till den. Mycket bättre att sälja gården med mark, istället för mark för sig och gård för sig.mexitegel skrev:
En annan sak att tänka på är att se till att senila föräldrar inte säljer bort mark bara för att grannen tjatar. Min pappa sålde bort mark (medans jag var utomlands) till en granne som tjatat i många år (och pappa sa då alltid nej) och nu när pappa har alzheimers så skänker han bort vad som helst till vilket pris som helst. Så när grannen skickade kontrakt så skrev han under och sålde bort 2 hektar jättebilligt. Så bättre att ta över gården juridiskt innan föräldrar är så gamla att de inte vet vad de gör. (ja, jag är medveten om att inte alla blir senila på ålderns höst). Jag blev så arg att jag höll på att explodera.
Klicka här för att svara