2 231 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Anlita en jurist/advokat
Vi har anlitat en juristfirma som skulle hjälpa oss med att få rätt på fel utförd badrumsrenovering. Nu har det gått 2 veckor se jag skrev fullmakt och det händer ingenting. De skulle skriva ett krav brev till entreprenören men de gör inte det.
Har sökt på firman som jag anlitade men hittade bara negativa omdöme om de.
Nu funderar jag att anlita en annan jurist/advokat som tar det lite mer seriös.
Hur ska man veta om juristen/advokaten är bra?
Vad är det som är viktigt när man anlitar en advokat?
Är det bättre med advokat eller en jurist?
Skillnaden på advokat och jurist är att jurist inte är en skyddad tittel. Dvs den som aldrig har gått i skolan får kalla sig jurist och starta en juristfirma. Advokat däremot får bara den som är medlem i advokatsamfundet kalla sig. Man vet därmed att den som är advokat har en så kallad juristutbildning samt har en arbetslivserfarenhet. Advokaten måste dessutom följa advokatsamfundets vägledande regler om god advokatsed.
Men, med det sagt... man behöver inte vara en bra jurist för att bli advokat. Och den som inte är advokat kan mycket väl vara en mycket skicklig jurist.
Vad gäller ditt specifika fall är det svårt att säga vad som tar tid. En uppskattad advokat/jurist får ofta mycket jobb och för att skicka ett kravbrev kan ibland behövas ett antal timmars utredning. Det är alltså inte alltid den uppskattade advokaten/juristen har fem timmar bara liggandes. Anlitar man en inte så uppskattad jurist/advokat kan man däremot få extremt snabb handläggning då beläggningen oftast är låg -> inga problem att hitta några timmar i närtid.
Men, med det sagt... man behöver inte vara en bra jurist för att bli advokat. Och den som inte är advokat kan mycket väl vara en mycket skicklig jurist.
Vad gäller ditt specifika fall är det svårt att säga vad som tar tid. En uppskattad advokat/jurist får ofta mycket jobb och för att skicka ett kravbrev kan ibland behövas ett antal timmars utredning. Det är alltså inte alltid den uppskattade advokaten/juristen har fem timmar bara liggandes. Anlitar man en inte så uppskattad jurist/advokat kan man däremot få extremt snabb handläggning då beläggningen oftast är låg -> inga problem att hitta några timmar i närtid.
Ett bra tips är att först känna efter om person kemin stämmer överens och sen fråga vad ombudet har för specialite områden som man jobbar med och efter det kan du fråga om referenser till tidigare klienter som du kan kontakta och få reda på vilken service osv som du kan förvänta dig. Lycka till och hoppas du hittar någon som du tycker är bra och blir nöjd med.
Byt innan det går för lång tid. Du kommer troligtvis behöva jaga din advokat iställetmargareta7 skrev:Vi har anlitat en juristfirma som skulle hjälpa oss med att få rätt på fel utförd badrumsrenovering. Nu har det gått 2 veckor se jag skrev fullmakt och det händer ingenting. De skulle skriva ett krav brev till entreprenören men de gör inte det.
Så upplever jag med min advokat i ett ärende, istället för att ligga på försäkringsbolaget efter en arbetsskada så får jag jaga på advokaten.. Trist.
Klicka här för att svara