16 164 läst ·
19 svar
16k läst
19 svar
Är husägaren ansvarig för hantverkarens olyckor?
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Det kan säkert förekomma en del gränsdragningsproblematik. Men i princip står det i kommentaren till 4§ att om konsumenttjänstlagen gäller så är det generellt så att man som konsument inte har arbetsmiljöansvar.roland53 skrev:Men då skall ovanstående gälla i tex det exempel som Nimajneb beskrev ovan betr.bygnadsställning.
Två olika firmor är då inblandade för att ett och samma jobb ska kunna utföras?
Om jag tex har en målare hemma för att tapetsera (tex 1 vecka) och under tiden måste jag ta dit en reparatör för att reparera min spis (arbetstid 1 tim). Arbetsuppgifterna har inget medvarandra att göra - det ena arbetet är planerat och det andra akut - finns det inte en del gränsdragningsproblematik här?
Et
Jag skulle gissa att tolkningen skulle bli till din fördel. Men enligt information som jag fick på kursen så har man också bedömt beställarens egen kompetens vid en eventuell dom. Dvs jag som har dokumenterad arbetsmiljöutbildning och viss kännedom om AFSarna inom bygg och anläggning skulle förmodligen förväntas ta ett större ansvar och dömas hårdare än den som är ren konsument som sällan upphandlar bygg och anläggningstjänster.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Egentligen skall ingen beträda en ställning som inte är godkänd (är den godkänd i din hypotetiska fråga). Om hantverkaren arbetar på en större firma så skall arbetsgivare eller skyddsombud ha informerat om detta. En enmansfirma har vissa undantag i AFSen. Jag har faktiskt ingen aning om hur situationen skulle bedömas i domstol. Tror du har svårt att komma undan ansvar i den situationen att en olycka sker.Nimajneb skrev:
Enligt min information så är det vanligt att domstolen har utdömt ansvar i form av dagsböter till flera parter när olyckor där flera parter kan ha förväntats reagera. T ex både arbetsgivare och uppdragsgivare/BAS-U.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Anmälan krävs om bygget förväntas kräva över en viss gräns av manarbestimmar (dvs antingen många personer eller långa byggen).jac skrev:Tack för förklaringarna, detta är inte helt enkelt för en lekman även om jag har försökt sätta mig in i hur det fungerar.
I samband med vår ombyggnad har snickarna dels egen, dels hyrd ställning som de bygger upp och flyttar runt. Jag har svår att tänka mig att de skulle vara sperciellt certifierade för detta. Detta måste vara väldigt vanligt? Detta förfarande skulle alltså inte vara tillåtet? Eller är det OK så länge det bara är de själva som använder ställningen? Men sedan kommer ju plåtslagaren från en annan firma och går upp på samma ställning, inte bra alltså?
Jag har själv gjort så gott jag kunnat, skrivit AMP osv. men eftersom jag saknar utbildnig och erfarenhet så låter det som om denna i princip skulle kunna vara värdelös. Nu var det ett tag sedan men jag har för mig att AMP krävs om det var fler än 5 personer sysselsatta på bygget samtidigt. (Eller var det anmälan till AMV?) Normalt har vi 3-4 stycken som jobbar men skulle rörisen och elektrikern dyka upp på samma dag så är jag antagligen körd. :eek:
Nu har jag trots allt gjort vad jag kunnat på vårt bygge, om än möjligen med formellt tvivelaktigt resultat. Skulle något hända nu de sista dagarna så har jag förhoppningsvis tillräckligt för att kunna luta mig mot "Uppsåt kan ej styrkas".![]()
Det finns lite olika typer av ställningar beroende på användningsområde och kraven är lite olika. Frågan är också om ställningen görs för att "fötterna skall vara över 2m"? Ta en titt i AFSen för arbete på hög höjd så får du mer på fötterna. För har du ingen lapp så hur skall tredje part veta om ställningen är godkänd eller inte? Kanske har röris (enmansföretag) ingen kunskap om vilka ställningar som är säkra. Där kan du potentiellt få ett problem...
Jag vet inte om någon "egenbyggare" någonsin har dömts för att inte ha anlitat en BAS-P/BAS-U och jag kan tycka att det är kunskap som man kan tillskansa sig genom vissa egenstudier av författningsförsamlingarna. Jag hade tur som hade en arbetsgivare som bjöd mig på den utbildningen inför vårt husbygge!
Ovanstående ansvarfråga är intressant och kan beröra många eller rentav alla fastighetsägare någon gång.
Är det någon som kan länka till prejuridiserande rättsfall.?
Det är ofta lärorikt att läsa hur domstolarna resonerat....
Är det någon som kan länka till prejuridiserande rättsfall.?
Det är ofta lärorikt att läsa hur domstolarna resonerat....
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Arbetsmiljöansvar = arbetsgivare
Samordna arbetsmiljö = Byggherre
Detta tror jag även gäller konsumenter
Samordningen kan skrivas över till entreprenör och bör så göras
i fallet där endast en entreprenör driver arbete anser jag att ansvaret ligger hos entreprenören men vid tex delad entreprend måste byggherren skriva över samordningsansvaret (sk BAS P, U) för att slippa ansvar.
Samordna arbetsmiljö = Byggherre
Detta tror jag även gäller konsumenter
Samordningen kan skrivas över till entreprenör och bör så göras
i fallet där endast en entreprenör driver arbete anser jag att ansvaret ligger hos entreprenören men vid tex delad entreprend måste byggherren skriva över samordningsansvaret (sk BAS P, U) för att slippa ansvar.
Klicka här för att svara