30 367 läst ·
51 svar
30k läst
51 svar
Galna grannar, vad gör man?
Sida 1 av 4
Medlem
· östergötland
· 44 inlägg
I morse satte grävaren igång med tomtarbeten vid vårt fritidshus. Utanför vår tomtgräns, mot sjön, har vi markägarens tillstånd att plana av, ta bort stubbar osv. En samfällighet är på gång att bildas för marken, men inget är skrivet, undertecknat eller skickat till lantmäteriet. Det tar uppskattningsvis 1 timme efter grävaren satt skopan i marken, innan områdets sheriff kommer löpandes och "förbjuder" honom att fortsätta. Den samme uttrycker även att han som representant för interimstyrelsen, beslutar om vad som får göras på denna mark. Givetvis blir jag kontaktad av grävaren som undrar vad som egentligen gäller? Kopior på markägarens tillstånd har han men undrar givetvis. Markägaren har även blivit kontaktad och fått en något vinklad historia om att vi bygger upp vallar osv. Jag ringer givetvis upp vår självutnämnde man av ordning och reda, blir bemött med att dra åt h....... Och samtalet avslutas med att jag får luren i örat... Vår vän av ordning har även klampat omkring på vår tomt och fotograferat, skickar sedan runt bilderna på fyllnadsmassorna och påstår att detta är sånt som grävaren " omfördelat". I grund och botten handlar det om avundsjuka, våra markarbeten är inte ens i blickfång från övriga fastigheter.
Var gör jag?
Anmäler karln för ofredande och olaga hot, tar en diskussion med kommunen om vissa tvivelaktiga åtgärder denne person gjort på sin egen fastighet... Stuntar i att världen är full av dårar eller ber honom fara och flyga.
I grunden tycker jag att livet är lugnast om var och en sköter sitt, men känner nu att irritationen växer inom mig.
Tips, råd och glada tillrop mottages
Var gör jag?
Anmäler karln för ofredande och olaga hot, tar en diskussion med kommunen om vissa tvivelaktiga åtgärder denne person gjort på sin egen fastighet... Stuntar i att världen är full av dårar eller ber honom fara och flyga.
I grunden tycker jag att livet är lugnast om var och en sköter sitt, men känner nu att irritationen växer inom mig.
Tips, råd och glada tillrop mottages
Ring kommunen och förklara situationen och be om råd. Handläggarna på kommunen brukar ofta ha bra koll på de lokala haveristerna. Gör ingen motanmälan - handläggarna avskyr att bli indragna i grannbråk och känner lukten av det på långt håll.
Ring upp eller besök sheriffen och förklara för honom att han ska hålla sig borta från dina arbeten. Annars kommer du att anmäla honom till polisen för intrång och ofredande, och se till att kommunen gör en ordentlig koll av att alla bygglov och liknande är på plats på hans egen fastighet (peka gärna ut bristerna). Du har givetvis ingen avsikt att anmäla honom men min erfarenhet av haverister är att de har ett väldigt formellt förhållande till myndigheter och liknande och underskattar den mänskliga sidan av alla sådana relationer, och borde därför vara rädda att bli anmälda själva.
Ring upp eller besök sheriffen och förklara för honom att han ska hålla sig borta från dina arbeten. Annars kommer du att anmäla honom till polisen för intrång och ofredande, och se till att kommunen gör en ordentlig koll av att alla bygglov och liknande är på plats på hans egen fastighet (peka gärna ut bristerna). Du har givetvis ingen avsikt att anmäla honom men min erfarenhet av haverister är att de har ett väldigt formellt förhållande till myndigheter och liknande och underskattar den mänskliga sidan av alla sådana relationer, och borde därför vara rädda att bli anmälda själva.
pelpets förslag påminner om hur jag fick tyst på vår besvärliga granne: jag berättade att jag minsann anmält honom, när han slängde ut all sin snö på vägen, så att det inte gick att köra, samt förbjöd hemtjänsten att parkera på hans uppfart. Vår samfällighetsförening fick påpekanden från snöröjningen om fordon parkerade på upplagsplatsen, men det var ju kommunens fordon som stod där.
Visst hade jag anmält honom, men bara till kommunens lista över äldre personer som behöver hjälp med snöröjningen, samt påpekat för dem att de själva får tala med hemtjänsten, då vi inte kan göra det pga deras tystnadsplikt.
Han tror fortfarande att han "har ögonen på sig"
Visst hade jag anmält honom, men bara till kommunens lista över äldre personer som behöver hjälp med snöröjningen, samt påpekat för dem att de själva får tala med hemtjänsten, då vi inte kan göra det pga deras tystnadsplikt.
Han tror fortfarande att han "har ögonen på sig"
Medlem
· östergötland
· 44 inlägg
Hej, trevligt att få så snabb respons.
Jag framförde precis vad du skriver, att om han inte håller sig ifrån mina arbeten så gör jag en anmälan gällande ofredande. Tilläggas bör att denne person är ökänd för att lägga sig i andras angelägenheter, anmäla och skapa konflikter. Senast var det aktuellt med skadestånd och ersättningar från en annan granne som gjorde iordning sin tomt, argumentet var att övriga fastighetsägare fick ett värdefall på sina fastigheter för att grannen genom sina åtgärder höjde värdet på sin fastighet.... Skön logik! Tror jag ringer kommunen i morgon, bara för att höra mig för.
Jag framförde precis vad du skriver, att om han inte håller sig ifrån mina arbeten så gör jag en anmälan gällande ofredande. Tilläggas bör att denne person är ökänd för att lägga sig i andras angelägenheter, anmäla och skapa konflikter. Senast var det aktuellt med skadestånd och ersättningar från en annan granne som gjorde iordning sin tomt, argumentet var att övriga fastighetsägare fick ett värdefall på sina fastigheter för att grannen genom sina åtgärder höjde värdet på sin fastighet.... Skön logik! Tror jag ringer kommunen i morgon, bara för att höra mig för.
Medlem
· Crow-Wing County
· 67 inlägg
Varför fortsätter ni inte att jobba? Skit i honom. Du har tillstånd att gräva där. Låt honom ta bilder och göra sin värsta. Om ni har rätt, har ni inget att vara rädd för, eller hur?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Jag håller i princip med föregående, kör på, ignorera.
MEN, hur är det med strandskyddet? Om detta är inom strandskyddat område så får du troligen inte göra något på marken utan marklov, inte ens ta bort sly. Oavsett om ägaren tillåter det.
MEN, hur är det med strandskyddet? Om detta är inom strandskyddat område så får du troligen inte göra något på marken utan marklov, inte ens ta bort sly. Oavsett om ägaren tillåter det.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
I Sverige förefaller det som att alla knäppskallar är jämt fördelade bland samfälldigheter, BRF:er villaområden etc, en per styck! Varför kan de inte samlas i ett område där de kan gnälla på och bevaka varandra?
Blir det inte markägaren som blir ansvarig för detta, särskilt då det finns en skriftligt tillstånd?hempularen skrev:
Medlem
· östergötland
· 44 inlägg
Hej igen,
Strandskyddet är inga problem då planen för området är tagen på 70-talet och väldigt frikostig i vad man kan göra. Frugan fick ta ledigt och åka ner och prata med grävarkillarna direkt. Snyggt och välgjort, det mest positiva var att de på eget initiativ tagit kontakt med markägaren och fått ok på åtgärderna.
Vad som nu blir intressant är att pga. grannens agerande igår, blev det stillestånd ett par timmar. Vad tror ni om att helt sonika fakturera kostnaden till min nya bästa kompis, med några väl valda formuleringar om civilrättslig process och tillika polisanmälan?
Jag har nämligen en känsla av att idiotierna inte kommer att sluta utan att detta bara är början på en lång historia.
Tack än en gång för all input, det stärker!
Strandskyddet är inga problem då planen för området är tagen på 70-talet och väldigt frikostig i vad man kan göra. Frugan fick ta ledigt och åka ner och prata med grävarkillarna direkt. Snyggt och välgjort, det mest positiva var att de på eget initiativ tagit kontakt med markägaren och fått ok på åtgärderna.
Vad som nu blir intressant är att pga. grannens agerande igår, blev det stillestånd ett par timmar. Vad tror ni om att helt sonika fakturera kostnaden till min nya bästa kompis, med några väl valda formuleringar om civilrättslig process och tillika polisanmälan?
Jag har nämligen en känsla av att idiotierna inte kommer att sluta utan att detta bara är början på en lång historia.
Tack än en gång för all input, det stärker!
Förstår fullständigt din frustration. Du kan ju alltid skicka honom en faktura, men jag tror inte du kan komma någonstans om han vägrar betala. Och då är det han som på något sätt vunnit kan jag tycka.jonegustafsson skrev:Vad som nu blir intressant är att pga. grannens agerande igår, blev det stillestånd ett par timmar. Vad tror ni om att helt sonika fakturera kostnaden till min nya bästa kompis, med några väl valda formuleringar om civilrättslig process och tillika polisanmälan?
!
Svälj och nonchalera honom hade jag gjort....
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Ta inga stillestånd, de var på grävarens initiativ. Du skall ej betala bara för en galning stoppar produktion. .
Skicka så klart en faktura...har han synpunkter så hänvisa honom till Polisen, kommunen, kyrkan och psyke...helst samtidigt.....
Medlem
· Stockholm
· 4 638 inlägg
Tala om för honom att det kan bli en liten kostnad pg av hans agerande, formulera dig så det går att tolka som att ni har ett deal. Fakturera sen över lägstabeloppet som kronofogden har. Då kan ni skicka kronkalle på honom om fakturan. Han kan ju förstås betala eller bestrida, spelar mindre roll om han håller sig lugn därefter.
Förslaget är intressant. Frågan är: Kan man va så jävligWorkingclasshero skrev:Tala om för honom att det kan bli en liten kostnad pg av hans agerande, formulera dig så det går att tolka som att ni har ett deal. Fakturera sen över lägstabeloppet som kronofogden har. Då kan ni skicka kronkalle på honom om fakturan. Han kan ju förstås betala eller bestrida, spelar mindre roll om han håller sig lugn därefter.
Det är ju inte frågan om ett ingånget avtal. Snarast begäran om ett skadestånd för ett "otillbörlig åtgärd/ingrepp".
För att få ett skadestånd så måste man väl gå via Tingsrätten eller annan rättsinstans (och det är inte Kronofogden - de är bara springpojkar). Kanske polisanmälan först?
Ja, vad gäller egentligen?
Det är som du säger att du kommer ingenstans med att fakturera honom direkt då ni inte har ingått något avtal. Däremot kan du ju hota med att du kommer att driva en civilrättslig process om han inte håller sig borta i fortsättningen.roland53 skrev:Förslaget är intressant. Frågan är: Kan man va så jävlig. Vad säger lagen (eller praxis) egentligen?
Det är ju inte frågan om ett ingånget avtal. Snarast begäran om ett skadestånd för ett "otillbörlig åtgärd/ingrepp".
För att få ett skadestånd så måste man väl gå via Tingsrätten eller annan rättsinstans (och det är inte Kronofogden - de är bara springpojkar). Kanske polisanmälan först?
Ja, vad gäller egentligen?![]()
Jag hade definitivt tipsat kommunen om han nu själv har gjort tvivelaktiga ingrepp på sin egen tomt.