Davidw skrev:
Gott att få veta Uthl. Jag sitter nämligen i en liknande sits, men något mer svajig då banken inte säger att vårt skuldbrev är komplett borta, utan bara borttappat på posten.

Du skrev alltså inte under, utan det gick en månad, och sen löste det sig?
Ja, typ så. Det var ju ett antal rundor med min bankman först där de försökte övertala mig att skriva på för "det brukar man göra". Filialchefen sa att hon hade pratat med deras jurist och han hade sagt att det inte var något problem att bara skriva på ett nytt skuldebrev. Det fanns tre vägar att gå, varav jag kommer ihåg de två ytterligheterna; att jag bara skriver under ett nytt skuldebrev eller att de genomför en dödning av det förkomna skuldebrevet vilket tar ca ett år (tror jag). Sedan fanns det ett mellanalternativ som jag just nu inte kommer ihåg, men jag sa bara att jag helt enkelt vill att de först dödar det gamla, sedan skriver jag på ett nytt. Är ju inte mitt problem att det tar ett år...

Ja, jag (vi, jag och min sambo) skrev inte under och efter en tid (kommer inte ihåg exakt, kanske 3-4 veckor) ringde de och sa att de hade hittat det ursprungliga dokumentet som jag skrev innan.

O
Trevligt med en uppföljning! Det var rätt att inte skriva under... kul argument banken hade för att slippa döda det.... det är verkligen inte ditt fel att banken slarvat
Det är oväsentligt för din del att saker tar tid

Det påminner mig om vad som hände när jag/vi sålde vårt förrförra hus.

Det visade sig att ett pantbrev saknades. Det hade troligen kommit bort i bankhärvan på 1990-talet när Götabanken assimilerades in i Nordbanken och PK-banken blev Nordbanken blev Nordea... Det var ett gammalt pantbrev på bara några tusen.

Nåväl, köparens bank vägrade betala ut köpesumman förrän pantbrevet var dödat och skulle till dess sitta på pengarna.
Men de glömde bort hela sk*ten, så jag fick mina pengar utbetalade till min bank.
Vad Handelsbanken gjorde med det obefintliga pantbrevet har jag ingen aning om.

Idag kom banken med svar. De ska skriva ett separat följebrev som vi alla skriver på där det framgår tydligt att detta nya skuldebrev ersätter det andra och att inga nya skulder ska uppkomma om det gamla återfinns.
Tycker ni detta räcker?

Davidw skrev:
...Tycker ni detta räcker?
Jag tycker det låter OK.
Allt hänger naturligtvis på formuleringarna, men jag tror inte banken vill lura dig eller är "ond".
Bara lite dum ibland.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.