6 604 läst ·
42 svar
7k läst
42 svar
Troligt dolt fel - hur agera.
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Om sulan står i vatten så är det något fel på dräneringen. Eftersom du hade fått rören filmade (dräneringen också?) så borde felt iså fall vara bortledningen av vatten, slltså var skall dräneringsvattnet ta vägen?
Det där med att man tidigare grävt en kanal, skulle kunna indikera att det varit problem förr. Det jag funderar över är om dräneringen kanske fungerar för det mesta, men ex. inte om grundvatten nivån är för hög. Och det kanske inte har varit problem sedan sist man försökte lösa det med den där rännan.
Det där med att man tidigare grävt en kanal, skulle kunna indikera att det varit problem förr. Det jag funderar över är om dräneringen kanske fungerar för det mesta, men ex. inte om grundvatten nivån är för hög. Och det kanske inte har varit problem sedan sist man försökte lösa det med den där rännan.
Dräneringen filmades också, den såg fin ut förutom att filmkillen tyckte den var lite väl torr. Tror dräneringen leds bort till infiltrationen vid trekammarbrunnen.
Jo, kanalen tyder på att man haft problem tidigare, ett alternativ är att förstärka kanalen genom att lägga dränering där, alternativt att sätta en brunn där och leda bort vattnet...
Jo, kanalen tyder på att man haft problem tidigare, ett alternativ är att förstärka kanalen genom att lägga dränering där, alternativt att sätta en brunn där och leda bort vattnet...
Sen är det viktigt att komma ihåg att en källare är en källare och därmed finns det alltid risk för fukt oavsett hur mycket platon och dränering du har. Så därför reglar man inte och använder spånskivor där. Men detta har man ju sett redan vid besiktningen så det är inget dolt fel heller.
Det är blandat med stålreglar och träreglar = omöjligt att upptäcka vid besiktning. Sidan av huset som drabbats av vatten är den delen av källaren som inte har golvvärme, kan det påverka?
Det är väl inte svårt att upptäcka att man inte har puts på insidan av källarväggen. Det är en riskkonstruktion oavsett stål eller träregel och speciellt som man sen använt spånplatta.Norrlandshus skrev:
Ditt problem har INGET med om du har eller inte har golvvärme!
Lägg tid och energi på att lösa problemet istället för att försöka hitta något halmstrå till dolt fel.....
Den som filmade tyckte det såg väl torrt ut men att det inte var något fel på dräneringen. Ja just så brukar det vara om man har återfyllt med massor runt hus och dränering, som innehåller finkornigt material som då spolas ner en bit. Med tiden bildar en svårgenomsläpplig gegga som gör att vattnet blir kvar i marken. På vintern när det fryser så blir det stopp och när det töar med regn några dagar så blir resultatet oftast så här.Det är alltså helt enkel bara att göra om dräneringen och återfylla enligt dagens väl beprövade metoder. Rör som lägges i tvättad makadam som bäddas in med fiberduk både under och över samt att man gör en avgränsning mellan bef vertikal markschakt, med fiberduk och återfyller med makadam mellan fiberduken och platonmatta så blir det bra och ingen jord eller sand på topp. Det där med dolt fel är nog inget och hämta på dränering måste göras om då och då beroende på omständigheterna. Men som sagt rören kan vara helt rena och fina, för dit ner har det sällan eller i vart fall för längesedan inte kommit något vatten.
https://www.google.se/search?q=drän...jBqfF7AbkoYDoAg&ved=0CE4QsAQ&biw=1280&bih=899
https://www.google.se/search?q=drän...jBqfF7AbkoYDoAg&ved=0CE4QsAQ&biw=1280&bih=899
Redigerat:
Erik: Det gör jag, Men samtidigt har det viss inverkan om man vet att man har möjlighet att få ersättning.
Det största problemet är att jag tror att väggen bakom ack-tankarna är mögelangripen, ett jävla jobbb att fixa den. Vad tror ni kostar att anlita en firma att tömma systemet, koppla bort tankarna och flytta dem och sedan återställa allt när jag fixat väggen.
Det största problemet är att jag tror att väggen bakom ack-tankarna är mögelangripen, ett jävla jobbb att fixa den. Vad tror ni kostar att anlita en firma att tömma systemet, koppla bort tankarna och flytta dem och sedan återställa allt när jag fixat väggen.
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Har iofs. ingen erfarenhet av acktankar. Men rent rörpularmässigt låter det ju inte som så avancerat att koppla isär några rörkopplingar. Hur man sedan kan flytta tankarna är ju en annan fråga. Men om vi antar att en tom tank väger 100 - 200kg så är det ganska lätt att baxa dem på golvet. Går det att få in en pallyft under så är det trivialt.
Det som troligen kan ta tid är att tömma tanken, ev. måste man ha någon form av pump. Om möjligt skulle jag försöka att bara tömma ut en tank i taget och flytta vatten mellan dem, så undviker du att få ALLT vattnet syresatt.
Det som troligen kan ta tid är att tömma tanken, ev. måste man ha någon form av pump. Om möjligt skulle jag försöka att bara tömma ut en tank i taget och flytta vatten mellan dem, så undviker du att få ALLT vattnet syresatt.
Nu är det uppgrävt. Platonmattan har flera skador (hål och sprickor), bland annat vid infästningen. Dessutom verkar det som om man inte använt membran längst ned. Någon som vet om det var den allmänna rekommendationen 1997?
Har du hittat varför vattnet inte rinner undan?
Det var lite dåligt med makadam, men gott om sand runt om huset.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden