Byggahus.se
Hej!
I juni förra året köpte jag och min sambo en villa och lånade då pengar på banken.

Totalt lånade vi 1 600 000kr på ett pantbrev fördelat på 3 lån, 500 000kr, 500 000kr, 600 000kr respektive.
I samband med att lånet betalades ut, skrev vi på 3 skuldebrev, ett för vart och ett av lånen.

Nu har banken kontaktat oss och sagt att de inte kan hitta ett av skuldebreven (det har försvunnit i deras interna hantering) och att de vill att vi skriver under ett nytt skuldebrev på samma lån.

Jag ställde mig lite frågande till detta, då det ju kommar ett finnas två skuldebrev på samma lån. Banken menar att det andra ju är borta och alltså inte finns, men det kan ju tänkas att det dyker upp och vad händer då?

Skall vi skriva under det nya skuldebrevet?
Om vi skriver under, skall vi kräva någon form av dokument för att säkra upp oss, så att vi på något sätt inte kan bli skyldiga 500 000kr för mycket?

Det står inte något på det nya skuldebrevet om att detta ersätter ett förkommet brev.

Vad skall vi göra?

Tack på förhand

Ulf

Om banken inte kan påvisa skuldbrev så har de svårt att påvisa att ni har någon skuld till dem? :)

Jag tror att ni absolut inte bara skall skriva på. Det finns procedurer för att döda förkomna skuldbrev.

• Gilla
frjo7205 och 1 till
  • Laddar…
Är det verkligen så lätt? Banken har slarvat bort skuldebrevet, och då är även skulden borta? Det är ju bara att gratulera.

• Gilla
Maggy och 1 till
  • Laddar…
Skulle inte skriva på med mindre än att det i det nya står: "Detta skuldbrev har upprättats därför att det ursprungliga bla bla bla.... Skulle det ursprungliga återfinnas så skall detta skuldbrev makuleras." Nåt i den stilen.

Men det är väl inte en ny skuld utan samma skuldebrev, dvs ni undertecknar tidigare skuldebrev på nytt och med samma kreditnummer. Jag kan ju underteckna samma brev flera gånger så länge det är samma kreditnummer och villkor, dvs samma originalhandling som tidigare. I detta fallet ser jag ingen anledning att inte underteckna på nytt.
Även om det gamla skulle återfinnas är det ju skuldebrevet med senaste datum som gäller för den angivna krediten. Ungefär som när du skriver om ett lån med samma kreditnummer vid räntejustering.

Så kolla detta för jag tror inte att banken vill upprätta ett nytt skuldebrev med nytt kreditnummer!

Redigerat:
  • Gilla
MSjöström och 2 till
  • Laddar…
Ni har ingen egen kopia?

Marcus_L skrev:
Ni har ingen egen kopia?
Det banken måste ha är en undertecknad originalhandling. De har redan den handlingen lätt utskrivbar i sina system men saknar ett påskriven lånehandling.
Men visst skulle man kunna ta sin egen kopia och underteckna samt skicka in, men det brukar oftast stå kundkopia på den. Så jag vet inte om det blir juridiskt riktigt vid en tvist om originalhandling saknas.

Jo, visst har vi en kopia på det första skuldebrevet vi skrev under för detta lånet.. Banken har skickat ut en ny orginalhandling som de vill att vi skall skriva under.

AndersS skrev:
Men det är väl inte en ny skuld utan samma skuldebrev, dvs ni undertecknar tidigare skuldebrev på nytt och med samma kreditnummer. Jag kan ju underteckna samma brev flera gånger så länge det är samma kreditnummer och villkor, dvs samma originalhandling som tidigare. I detta fallet ser jag ingen anledning att inte underteckna på nytt.
Även om det gamla skulle återfinnas är det ju skuldebrevet med senaste datum som gäller för den angivna krediten. Ungefär som när du skriver om ett lån med samma kreditnummer vid räntejustering.

Så kolla detta för jag tror inte att banken vill upprätta ett nytt skuldebrev med nytt kreditnummer!
Nej, det är inte en ny skuld. Banken har skickat ut ett nytt skuldebrev med samma lånenummer som det första som de nu vill att vi skriver på.

Min tanke var ju vara att den gången vi återbetalar hela lånet, skall man ju (väl) få tillbaka skuldebrevet. Om vi då får tillbaka skuldebrev nr 2 på detta lån och det första skuldebrevet sedan dyker upp, så har ju i princip ägaren till skuldebrevet rätt att kräva oss på den summa skuldebrevet är på. Eller fungerar det inte så?

Tror inte man skickar tillbaka något längre, även pantbreven lagras elektroniskt, så det är riskfritt.
Du lär även skriva om lånet några gånger vid räntejusteringar och dessa kan man dessutom godkänna via sin internetbank (åtminstone den vi har), såvida du inte vill göra en längre avbetalningsplan. Annars blir det ett undertecknande precis som du gör nu.
Så du kommer troligtvis att ha undertecknad ett antal skuldbrev gällande denna kredit.
Du kan vara lugn.

Vad hände? Vad gjorde du Uthl? Återkoppla gärna trots gammal tråd.

Davidw skrev:
Vad hände? Vad gjorde du Uthl? Återkoppla gärna trots gammal tråd.
Jag begärde ett möte med kontorschefen på banken och förklarade att jag inte var villig att bara skriva på ett nytt skuldebrev. Jag fick råden både här och på annat håll att begära att banken först dödar det befintliga skuldebrevet innan jag skrev på ett nytt. Jag såg på chefen att detta inte var något de ville göra (läs tid, kostnader) men de insåg samtidigt att de inte kunde kräva att jag skriver på det nya skuldebrevet innan det förkomna var dödat.

Mitt resonemang har hela tiden varit att vad händer om jag skriver på ett nytt skuldebrev och det gamla sedan dyker upp? Men deras svar var att "det är ju borta så det kan inte dyka upp..." Detta var alltså inte något jag köpte utan tvingade dem att påbörja dödandeprocessen.

Någon månad senare ringer min bankman och meddelar att der har hittat det ursprungliga skuldebrevet... Jaha, och vad var det jag sa om att det kunde dyka upp igen?

Vad som hade hänt visade sig vara att våra tre skuldebrev hade skickats till någon skanningcental för att skannas och där hade skannern matat två papper på en gång och alltså missat att skanna ett av skuldebreven. Originalet fanns alltså hela tiden hos banken.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Det är alltid roligt att få veta hur det gick. :)

Gott att få veta Uthl. Jag sitter nämligen i en liknande sits, men något mer svajig då banken inte säger att vårt skuldbrev är komplett borta, utan bara borttappat på posten.

Du skrev alltså inte under, utan det gick en månad, och sen löste det sig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.