Ok, fair enough.

Så vad gäller då för beställarens ansvar att bedömma facmannamässigheten i utförda arbeten vid slutbesiktning? Och slipper entreprenaden ansvar för felen eftersom man kan tycka att dom borde ha upptäckts av besiktningsmannen vid slutbesiktning, eller av oss inom 6 månader. Eller kan vi reklamera felen nu innan garantitiden går ut? Vilken typ av besiktning skall man göra för att få med även fel som missats vid slutbesiktningen? Eller är det skyll dig själv som inte kollade tidigare som gäller?

Och hänvisa gärna till de bestämmelser och lagar som gäller i era svar.

Jag hör till de osäkra på vad som gäller för dessa fel. MEN om de nu borde upptäckts vid slutbesiktningen, så borde ni reklammera den besiktningen. Och står inte entrprenören för sina fel så borde bes. mannen kunna bli skadeståndskyldig.

Dock en strulig väg att gå. Men bes. företag har ofta en 2års gräns för reklamation så det är i så fall bråttom.

Jag kan bara utläsa några punkter från TS det en är fogsprång det kan åtgärdas relativt enkelt på dessa ställen men det är inte att föredra. Åtgärden kan skada tätskikt och det kommer inte att visa sig fören det uppstår en vattenskada och när det sker har troligtvis alla garantier gått ut. Därför kommer det att föreslås en kompensation för detta arbete som motsvaras av någon enstaka arbetstimme, något nytt badrum kommer det aldrig att bli tal om. För djupa fogar åtgärdas enkelt med att man drar på fog en gång till. Köksluckor som ev hänger snett är en justerings sak som inte kommer att behandlas av den enkla anledningen att det beror på årstidsväxlingar (LF) och belastning i skåpen samt ev belastning vid öppnandet av luckorna (man hänger i luckan) det är något som den petige själv justerar med tiden en enkel åtgärd i gångjärn med Xskruvmejsel. Inte parallella springor runt kyl frys lika så ex på grund av golvets buktighet även inom toleranser. Så kort sagt det är lite ull att hämta på en gris, så se till att hålla koll på det som verkligen ingår i garantibesiktningen så att inget missas där. De av dig upplevda dåligt utförd arbetena hör inte till garantibesiktningen. Det är något som får tas på annat håll och då skall du vara medveten om att det inte på något sätt behöver sluta med att du är nöjd. Men när man kommit till vägs ände genom ekonomisk ersättning som inte spegla verklig kostnad för åtgärd.

Själv slutar jag följa ärendet här för det kommer troligtvis ältas i evighet utan att någon blir nöjd.Det är min erfarenhet av branschen sett från alla håll.

Redigerat:
Tanken med den här tråden var inte att gå igenom alla fel vi har hittat för att få hjälp att bedöma dem. Vi har bara tagit upp några exempel för diskussionens skull och vill inte gå in på detaljer eftersom detta är ett pågående ärende för oss. Det är en besiktningsman som skall göra bedömningen av om det är fel eller inte och hur allvarliga felet är med hänsyn till kostnad och risk etc.

Jag ville framförallt diskutera frågan om rätten att reklamera fel till entreprenaden inom garantiperioden som besiktningsmannen missat vid slutbesiktningen men som man kan tycka att han borde ha upptäckt. Vad är den praktiska och juridiska skillnaden mellan att ta upp fel vid slutbesiktningen, under de första 6 månaderna och inom garantiperioden (2 år)? Vilket ansvar har besiktningsmannen i detta och hur kan han ha missat alla fel? Det ligger i besiktningsmannens uppdrag att bedöma just fackmannamässigheten i utförda arbeten. Spelar det någon roll om besiktningsmannen anlitas via entreprenaden eller via beställaren? Beställaren betalar i båda fallen.

Vi har fångat upp en del gissningar men ingen verkar veta vad som gäller? Vad säger konsumenttjänstlagen, ABS09, AMA, BBV, BBR, besiktningsmannahandboken och vad mer? Varför säger besiktningsmannahandboken att fel som borde ha upptäckts vid slutbesiktningen inte skall tas upp i garantibesiktningen och vad finns det för logik i det? Lurendrejeri tycker jag som konsument.

Man kan tycka att ett felande fogsprång är obetydligt, men är det fortfarande obetydligt om det är 20 st på samma golv? Det måste finnas konsekvenser när ett hantverk inte uppfyller normerna för fackmannamässigt utförande. Om inte toleranser och byggnormer betyder något för branschen så drabbar det alla konsumenter. Vi är långt ifrån ensamma om att tycka att vårt badrum är illa utfört, men det kanske inte är alla som går in och kontrollerar hur illa det är i förhållande till de byggnormer som finns för att kunna bedöma om det är fel eller om man bara är ovanligt petig.

Jag gjorde samma fel som du TS och hittade (tyvärr) till slut texten om 6 månader. Det står i någon lag (boverket?).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.