Medlem
· Västragöralandslän
· 10 inlägg
Hej!
Jag är ny här på forumet och hoppas kunna få hjälp med nedan;
Vår granne har anlagt en djupborrad brunn 1,5 meter in på vår mark, utan vår vetskap. Att så var fallet fick vi reda på då lantmäteriet var här för att märka ut tomtgränserna.
Vad jag förstår så kan man upprätta ett servitut, vilket vi inte vill göra.
Hur skall man då istället gå vidare? Och vad kan man kräva för form av ersättning?
Tacksam för alla svar jag kan få!
Och önskas mer information om fallet så fråga gärna så ska jag försöka svara!
Jag är ny här på forumet och hoppas kunna få hjälp med nedan;
Vår granne har anlagt en djupborrad brunn 1,5 meter in på vår mark, utan vår vetskap. Att så var fallet fick vi reda på då lantmäteriet var här för att märka ut tomtgränserna.
Vad jag förstår så kan man upprätta ett servitut, vilket vi inte vill göra.
Hur skall man då istället gå vidare? Och vad kan man kräva för form av ersättning?
Tacksam för alla svar jag kan få!
Och önskas mer information om fallet så fråga gärna så ska jag försöka svara!
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Nu vet jag inte hur du menar med att du inte vill ha ett servitut. Men om vi förutsätter att borrhålet har hamnat där genom slarv/olyckshändelse. Då tror jag inte att det går att få bort brunnen. Grannen kan troligen kräva ett servitut via lantmäteriet.
Så om vi förutsätter att det inte är ett alternativ att få bort brunnen. Då är troligen det bästa och billigaste för båda parter att ni upprättar ett servitut, och kommer övverens om en intrångssersättning.
Det vore ju bra om man då kunde villkora servitutet så att dte upphör att gälla när denna brunna inte längre används, och så att det inte ger grannen rätt att borra nya hål på er mark. Jag vet inte om man kan lägga in sådana villkor.
Så om vi förutsätter att det inte är ett alternativ att få bort brunnen. Då är troligen det bästa och billigaste för båda parter att ni upprättar ett servitut, och kommer övverens om en intrångssersättning.
Det vore ju bra om man då kunde villkora servitutet så att dte upphör att gälla när denna brunna inte längre används, och så att det inte ger grannen rätt att borra nya hål på er mark. Jag vet inte om man kan lägga in sådana villkor.
Medlem
· Västragöralandslän
· 10 inlägg
Brunnen har dessvärre inte hamnat där p.g.a. slarv/olyckshändelse, utan grannen var väl medveten om att de anlade den på vår mark. Inget vi har sagt ok till eller hört ett ljud om innan brunnen anlades...
Jag är helt med på att det inte går att få bort brunnen men funderar på om man istället för servitut kan kräva att grannen köper loss marken och även står för avstyckningskostnaden?
Om ett servitut mot förmodan skulle upprättas, vad är rimligt att kräva i intrångsersättning?
Jag är helt med på att det inte går att få bort brunnen men funderar på om man istället för servitut kan kräva att grannen köper loss marken och även står för avstyckningskostnaden?
Om ett servitut mot förmodan skulle upprättas, vad är rimligt att kräva i intrångsersättning?
Hamnar det inte under brottsbalken då om det är uppsåtligt?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Om du kan bevisa att det är uppsåtligt så är nog möjligheterna att få bort den lite bättre. Om du vill sälja marken till grannen så tror jag att det är en fastighetsreglering som gäller, den utförs av lantmäteriet. Och jag tror att de då också fastställer hur mycket grannen skall betala för marken.
Medlem
· Västragöralandslän
· 10 inlägg
Vi funderar på att anlita en jurist för att hjälpa oss med detta. Vad tror ni om det?
Men vi har inte polisanmält det än, måste man göra det?
Men vi har inte polisanmält det än, måste man göra det?
Medlem
· Västragöralandslän
· 10 inlägg
Jag förstår att du frågar...
Grannsämjan har hittills inte varit den bästa då de tidigare bl.a. "gjort intrång" genom att sätta upp ett staket/stängsel på vår mark etc.
Grannsämjan har hittills inte varit den bästa då de tidigare bl.a. "gjort intrång" genom att sätta upp ett staket/stängsel på vår mark etc.
Är ni intresserade av att försöka få till en bra grannsämja? Isåfall är det väl bäst att inte braka på med alla juridiska kanoner utan istället försöka komma överens om en lösning som känns rimlig för alla. Ni säger att grannen gjort intrång medvetet, men grannen kanske har en annan bild av det hela eller att det finns någon omständighet som gör det hela rimligt.
Jag tror inte på någon polisanmälan, utan det här bör ni nog lösa civilrättsligt. Om ni nu måste blanda in jurister över huvud taget. Jurister brukar kosta en hel del pengar, och risken är att ni båda går från striden som förlorare.
Jag tror inte på någon polisanmälan, utan det här bör ni nog lösa civilrättsligt. Om ni nu måste blanda in jurister över huvud taget. Jurister brukar kosta en hel del pengar, och risken är att ni båda går från striden som förlorare.
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Ring kommunen och förklara läget. De har säkert upplysningar om ärendet som rimligen bör ha någon bygganmälan. Fråga även hur ni går tillväga om ni nu inte vill ha brunnen på Er mark och att den sattes upp olovligen. Kanhända är det något kommunen hanterat fel.
Problemet är väl i att påvisa att din granne hade tidigare vetskap om var fastighetsgränsen exakta läge. Och inte som du var oklar eller hade en felaktig uppfattning om var den låg.
Medan det är lätt att misstänka att de visste det. Så är nog bevis bördan är ganska tung att hävda uppsåt. Om de bara rycker på axlarna och hävdar att de trodde att de var på sin egen fastighet. Eftersom ni själva ej upptäckte det förrän efter lantmäteriet hade märkt ut gränsen, så låter det ju inte riktigt som det handlar om prydliga villa tomter med klara häckar / staket mellan fastigheterna.
Medan det är lätt att misstänka att de visste det. Så är nog bevis bördan är ganska tung att hävda uppsåt. Om de bara rycker på axlarna och hävdar att de trodde att de var på sin egen fastighet. Eftersom ni själva ej upptäckte det förrän efter lantmäteriet hade märkt ut gränsen, så låter det ju inte riktigt som det handlar om prydliga villa tomter med klara häckar / staket mellan fastigheterna.
Medlem
· Västragöralandslän
· 10 inlägg
Tack för alla svar!
Vi kommer inte att göra någon polisanmälan men dock anlita en jurist för att hjälpa oss vidare.
Kommer även kontakta kommunen för att få upplysningar om ärendet.
Vi kommer inte att göra någon polisanmälan men dock anlita en jurist för att hjälpa oss vidare.
Kommer även kontakta kommunen för att få upplysningar om ärendet.
Det är väl helt upp till grannen att kolla var han borrar sin brunn. Han har gjort fel, be honom återställa marken snarast.
Kan han inte kolla var tomtgränsen går eller om han inte vill så låt det bli en dyr läxa för honom.
Det kan ju vara så att den felaktigt borrade brunnen påverkar ditt eget vatten och tillgången på detta.
Kan han inte kolla var tomtgränsen går eller om han inte vill så låt det bli en dyr läxa för honom.
Det kan ju vara så att den felaktigt borrade brunnen påverkar ditt eget vatten och tillgången på detta.
Varför ges ofta rådet att trippa på tårna mot den grannen som INTE främjar grannsämjan?pelpet skrev:Är ni intresserade av att försöka få till en bra grannsämja? Isåfall är det väl bäst att inte braka på med alla juridiska kanoner utan istället försöka komma överens om en lösning som känns rimlig för alla. Ni säger att grannen gjort intrång medvetet, men grannen kanske har en annan bild av det hela eller att det finns någon omständighet som gör det hela rimligt.
Jag skulle vilja säga att det är stor risk att man blir "uppäten" då...